Newsletter

W komunikacji miejskiej, poczekalni i w domu, czyli jak Polacy robią zakupy poprzez aplikacje mobilne - analiza OLX

21.03.2024, 09:00aktualizacja: 21.03.2024, 10:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

GettyImages
GettyImages
Zakupy w modelu mobile commerce przyciągają coraz większą liczbę zwolenników. Przez aplikacje na smartfony szukamy rzeczy nowych, ale też polujemy na okazje z drugiego obiegu. Według danych OLX aż 59% Polaków kupuje takie produkty przez aplikacje na telefon. Co zatem najchętniej kupujemy w modelu m-commerce i jak to robimy?

Mobile first

Nie jest to zaskoczeniem, że rynek aplikacji mobilnych rośnie. Polski rynek aplikacji w 2023 r. uzyskał 753,37 mln USD przychodów. Poza kategorią gry i media społecznościowe znaczny przychód zdobyły aplikacje zakupowe [1], które według danych Gemius znajdują się w pierwszej dwudziestce najpopularniejszych aplikacji, zaraz obok platform społecznościowych [2]. Idąc dalej, smartfon jest najczęściej wybieranym urządzeniem do e-zakupów (79%), a wśród generacji Z odsetek ten jest większy i wynosi aż 93%. 

Smartni Polacy. Gen Z przoduje

To, w jaki sposób Polacy zmienili podejście do zakupów mobilnych, pokazują również dane OLX. Z OLX w lutym 2024 r. korzystał co drugi internauta w Polsce. Największą aktywność użytkowników obserwuje się w weekendy, co może wskazywać na to, że możliwości zakupu, jak i sprzedaży konkretnych produktów konsumenci poszukują wtedy, gdy mają więcej wolnego czasu, który mogą spędzić na poszukiwaniach. Średni czas w miesiącu spędzony w aplikacji OLX to 81 minut, ale najmłodsza generacja potrafi spędzić w aplikacjach re-commerce tyle samo czasu co… w social mediach. W ujęciu globalnym przynajmniej raz w miesiącu 50% Polaków korzysta z rozwiązań re-commerce. W przypadku grupy wiekowej 17-26 odsetek ten jest większy i wynosi 65%.

Według badania Danae na zlecenie OLX „Zachowania młodych w świecie e-commerce i re-commerce” Polacy robią zakupy mobilne zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Młodzi, najczęściej decydują się na zakupy z powodu zachcianek, natomiast starsi częściej decydują się na zakup wtedy, gdy potrzebują danej rzeczy. Najczęściej kupowanymi produktami są odzież lub obuwie, ale także elektronika oraz produkty związane z hobby.

„Korzystanie z aplikacji mobilnych jest sposobem na sprytniejsze, szybsze zakupy - wystarczy, że mamy pod ręką smartfon. Użytkownicy >>OLX-ują<< w różnych porach dnia, przez co można wywnioskować, że szukamy okazji wtedy, gdy tylko znajdziemy na to chwilę. Nie zawsze planujemy dany zakup, ale aktywnie poszukujemy, z nadzieją odnalezienia białych kruków. Pokazują to nasze badania, gdzie ponad 40% kupujących wskazało, że ich zakupy są czasem planowane, a czasem spontaniczne” - dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX. 

Jak przyciągnąć użytkownika

Aby użytkownicy chętnie korzystali z aplikacji, istotne jest zadbanie o odpowiednie doświadczenie użytkownika - intuicyjny interfejs, personalizowane oferty, zaszyfrowane dane posiadacza konta czy możliwość wyboru sposobu zakupu i dostawy produktu.

„Ważne jest także wdrażanie odpowiednich udogodnień dla samych transakcji. Przykładowo dodanie opcji Przesyłki OLX, która pozwala na większą elastyczność w wyborze opcji dostaw, zwiększa szanse na sprzedaż o 50%. Usługę tę uzupełniamy także o Pakiet Ochronny, który w przypadku paczek pustych lub niezgodnych z zamówieniem, pozwala kupującemu odzyskać środki za zakup” - dodaje Paulina Musielak-Rezmer, PR Lead OLX. 

[1] Analiza rynku aplikacji mobilnych, Market Hub, styczeń 2024
[2] Badanie Mediapanel, Top 20 Internet-Aplikacje, Gemius, styczeń 2024

KONTAKT:
Paulina Musielak-Rezmer
PR Lead OLX
tel. +48 696 890 340

Źródło informacji: OLX

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.03.2024, 09:00
Źródło informacji OLX
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii