Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zbliżające się szybkimi krokami wakacje oraz związany z nimi coroczny szczyt przewozów są dla spółki PKP Intercity kluczowym okresem działalności w roku. „Zwiększamy liczbę uruchamianych składów. Robimy to m.in. poprzez przyspieszenie przeglądów taboru, ponieważ chcemy, by pociągi zamiast stać na bocznicach, kursowały z pasażerami. Przyspieszamy też odbiory nowych lokomotyw od producenta, przez co pociągi będą mniej awaryjne i będą mogły służyć pasażerom” - mówił Marcin Karasiński.
Ponadto wśród kierunków, na których PKP Intercity planuje zwiększyć liczbę pociągów dominują tradycyjne - polskie wybrzeże, Mazury i góry oraz miasta jak: Kraków, Olsztyn, Trójmiasto, Koszalin czy Kołobrzeg.
„W całym ubiegłym roku przewieźliśmy blisko 68 mln pasażerów, w tym roku planujemy, że zbliżymy się do liczby 75 mln” - wskazał Marcin Karasiński.
Jednocześnie podkreślił, że kolej jest jednym z najbardziej zrównoważonych i bezpiecznych środków transportu. Charakteryzuje się ona ponad 4 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy oraz 5 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Coraz szerszy dostęp do kolei przekłada się na mniejszą emisję CO2 do środowiska. W 2023 r. pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 411 miejscowościach na 465 stacjach.
„Wybierając podróże z PKP Intercity, tylko w 2023 r. zaoszczędziliśmy 1,67 mln ton CO2 w stosunku do transportu drogowego” - zauważył Marcin Karasiński.
W PKP Intercity trwają również intensywne przygotowania do roku 2030, kiedy podróże pasażerskie po Europie do 500 km mają stać się zeroemisyjne. W świetle oficjalnych dokumentów transformacja energetyczna gospodarki i jej „zazielenienie” stanowią szansę na nowe otwarcie dla całego sektora kolejowego, dzięki któremu może wzrosnąć jego konkurencyjność jako środka transportu. PKP Intercity jest sygnatariuszem listu intencyjnego podpisanego wspólnie z PKP Energetyką Kolejową, który zakłada promocję przechodzenia kolei w Polsce na zasilanie z odnawialnych źródeł energii (OZE).
„W związku z tym tak kontraktujemy energię elektryczną dla naszych pociągów, by zwiększał się w niej udział odnawialnych źródeł energii. Do roku 2025 planujemy, by było to blisko 50 proc., a do 2030 - niemal 90 proc. Sektor transportu kolejowego posiada cechy, które sprawiają, że może on stanowić podstawę dla procesu transformacji polskiego transportu w kierunku niskoemisyjności. Jest to między innymi wysoki stopień elektryfikacji. Zdecydowana większość taboru PKP Intercity nie emituje spalin, a udział ten będzie sukcesywnie rosnąć wraz z postępem realizacji inwestycji w elektryczne pojazdy” - zapowiedział Marcin Karasiński.
Kolejnym etapem przygotowywania się polskiego przewoźnika do założeń zeroemisyjności są wspomniane inwestycje w nowy tabor oraz w stacje postojowe. Inwestycje taborowe PKP Intercity to przede wszystkim zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych - jedno- i dwupokładowych. Część składów wagonowych firma będzie chciała wykorzystywać w systemie push-pull po zamówieniu określonej liczby wagonów sterowniczych.
„Ten nowy tabor jest energooszczędny i wyposażony w systemy, które zwracają niewykorzystaną energię do sieci. Natomiast stacje postojowe wyposażamy w ekologiczne rozwiązania - w myjniach instalujemy panele fotowoltaiczne, a energia ze słońca wykorzystywana jest przy myciu pociągów” - wyjaśnił Marcin Karasiński.
Ponadto PKP Intercity realizuje przebudowę wybranych własnych bocznic kolejowych w całej Polsce. Według założeń nowoczesne zaplecze techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu oraz substancji szkodliwych.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 20.05.2024, 09:19 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |