Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ponad połowa Polek i Polaków - 55 proc. - deklaruje, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie oprogramowania i usług technologicznych kieruje się patriotyzmem konsumenckim, czyli preferuje produkty polskiego pochodzenia. Przekonanie, że stwierdzenie „dobre, bo polskie” (często używane w odniesieniu do krajowej żywności), ma zastosowanie również w przypadku firm dostarczających oprogramowanie, wyraża 64 proc. respondentów. To wnioski z najnowszego reprezentatywnego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej.
Podobnie wygląda to w przypadku produktów z innych kategorii, przy których wyborze patriotyzmem konsumenckim kieruje się 58 proc. badanych. W tej grupie taka postawa najczęściej dotyczy zakupu odzieży, obuwia i dodatków (67 proc.), artykułów spożywczych (65 proc.) oraz sprzętu RTV i AGD (47 proc.).
„Kiedy mówimy o patriotyzmie konsumenckim, to najczęściej przychodzi nam na myśl żywność i znaczenie tego typu postawy dla polskiego rolnictwa, pomijając inne dziedziny gospodarki. Tymczasem w Polsce tworzymy wiele rozwiązań technologicznych na światowym poziomie, których rozwój jest utrudniony, bo musimy konkurować z rozwiązaniami dostarczanymi przez globalne korporacje. Często są one porównywalne i nie zawsze lepsze od polskich, choć bardziej rozpoznawalne dzięki silnej marce, która za nimi stoi - mówi Tomasz Bołcun, Brand Manager w ClickMeeting - Warto też pamiętać, że, szczególnie w przypadku rozwiązań technologicznych związanych z przechowywaniem danych osobowych, kraj czy kontynent przechowywania oraz obowiązujące w nim przepisy o ochronie prywatności mają duże znaczenie dla ich bezpieczeństwa”.
Poziom patriotyzmu konsumenckiego rośnie wraz z wiekiem
Najczęściej kierowanie się patriotyzmem przy decyzjach zakupowych zarówno w przypadku oprogramowania, jak i innych produktów, deklarują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia baby boomers (60 lat i więcej) - średnio 60 proc. Drugie miejsce pod tym względem zajmują przedstawiciele pokolenia X (45-59 lat) - średnio 57 proc. Na trzecim miejscu znaleźli się millenialsi (28-44 lata) - średnio 55 proc. - a czwarte osoby z pokolenia Z (18-27 lat) - średnio 49 proc.
Niemal co 3. osoba jest gotowa dopłacić za polskie rozwiązania technologiczne
Mimo powyższych deklaracji, 35 proc. badanych przyznaje, że faktycznie korzysta z polskiego oprogramowania. W przypadku blisko połowy z tej liczby jest to chat lub komunikator. Nieco ponad 1/4 wskazała platformę do wydarzeń online i webinarów, a po 19 proc. - platformę edukacyjną lub szkoleniową oraz oprogramowanie księgowe. Niecałe 10 proc. wszystkich respondentów używałoby polskiego oprogramowania, gdyby miało taką możliwość, a 44 proc. nie zna pochodzenia wykorzystywanych przez siebie programów. Aż 28 proc. byłoby skłonne zapłacić więcej za program czy usługę ze względu na jego lub jej polskie pochodzenie.
Prawie 30 proc. badanych zdarzyło się korzystać z oprogramowania lub usługi online, myśląc, że to produkt zagraniczny, po czym odkryło, że pochodzą z Polski. Blisko 85 proc. z nich było pozytywnie zaskoczonych, natomiast 7 proc. zareagowało negatywnym zaskoczeniem.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku od 18 do 65 lat.
Źródło informacji: Rocket Science
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 19.09.2024, 13:26 |
Źródło informacji | Rocket Science |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Amazon Web Services na EKF Ubezpieczenia: średnio co dwie minuty kolejna polska firma zaczyna korzystać z technologii GenAI PAP
„Nasze najnowsze badania pokazują dynamiczny, bo aż 56-procentowy rok do roku, wzrost liczby instytucji w Polsce, które wykorzystują GenAI w swojej codziennej działalności. Plasuje to nasz kraj na pozycji lidera w Unii Europejskiej” - zaznacza Karol Staroń, FSI Account Manager, Amazon Web Services.- 01.10.2025, 15:17
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
PZU SA na EKF Ubezpieczenia: ostre wyhamowanie segmentu korporacyjnego naszej branży mogą powstrzymać zapowiadane wielkie inwestycje PAP
„Rozwój rynku ubezpieczeń przedsiębiorstw w Polsce przeżywa obecnie gwałtowne wyhamowanie: mówimy o spadku z wartości dwucyfrowych w latach 2022-2023 do 2 proc. obecnie. Aby ponownie móc >>rozbujać<< ten rynek, z pewnością potrzebne będą wielkie inwestycje (m.in. ze wsparcia KPO), na które bardzo czekamy” - tłumaczy Jakub Sajkowski, dyrektor zarządzający ds. biznesu korporacyjnego, PZU SA.- 01.10.2025, 15:08
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Ekoenergetyka na KNM 2025: jesteśmy gotowi na wyzwania, które są przed elektromobilnością w najbliższych latach PAP
Rynek elektromobilności w Polsce rozwija się, widać duże zainteresowanie wielu podmiotów, i myślę, że w najbliższych miesiącach i latach będzie to dużo bardziej widoczne na ulicach polskich miast - powiedział Marcin Krawczyk, dyrektor sprzedaży na Europę Południową w Ekoenergetyka-Polska S.A. podczas VI Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.- 01.10.2025, 14:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ