Newsletter

Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld EUR podatków. Polska wiceliderem płatników akcyzy w UE

29.10.2024, 15:40aktualizacja: 29.10.2024, 15:40

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

iStock
iStock
Według raportu „Europe Economics” na każde miejsce pracy w browarach przypada aż 17 miejsc pracy w branżach powiązanych przede wszystkim w sektorze hotelarsko-gastronomicznym.

W 2022 r. produkcja i sprzedaż piwa umożliwiły stworzenie ponad dwóch milionów miejsc pracy, co stanowi blisko jeden procent zatrudnienia w UE. 118 tys. miejsc pracy przypadało na sektor piwowarski, 217 tys. na dostawców, szczególnie w rolnictwie, 220 tys. na handel i aż 1,5 miliona na sektor hotelarsko-gastronomiczny, mimo że wciąż zmaga się ze skutkami pandemii Covid-19. W latach 2020-2022, wraz ze stopniowym ożywieniem gospodarczym, zatrudnienie generowane przez sektor piwowarski wzrosło o 300 tys. miejsc pracy.

Wkład piwa w gospodarkę wykracza poza wielkość zatrudnienia. W 2022 r. Europejczycy wydali na złoty trunek 110 miliardów euro, a wartość dodana sektora w gospodarce przekroczyła 52 miliardy euro, z czego 14 miliardów przypada na browary, 10 miliardów na dostawców i aż 22 miliardy na gastronomię, co potwierdza ekonomiczne znaczenie konsumpcji piwa w barach, pubach i restauracjach.

Produkcja i sprzedaż piwa są także źródłem istotnych wpływów podatkowych. W 2022 r. branża wpłaciła do budżetów krajowych łącznie ponad 40 miliardów euro. Na tę kwotę składa się m.in. 7 miliardów euro z podatku akcyzowego i 12,5 miliarda euro z podatku VAT od piwa sprzedanego w gastronomii.

Wśród największych płatników podatku akcyzowego od piwa w UE jest Polska, która ustępuje pod tym względem jedynie Francji. Wartość piwnej akcyzy w Polsce w 2022 r. wyniosła aż 781 mln euro, co oznacza, że polskie browary wpłacają do budżetu państwa więcej, niż browary niemieckie i czeskie razem wzięte (odpowiednio: 600 i 171 mln euro). Wynika to z faktu, że stawka akcyzy od piwa w Polsce jest 2,5-krotnie wyższa niż w Niemczech oraz ok. 2-krotnie wyższa niż w Czechach.

Pomimo rosnących kosztów produkcji (+25% od 2019 r.) i utrzymujących się skutków pandemii w postaci mniejszej bazy hotelarsko-gastronomicznej, piwowarzy nadal inwestują w innowacje i powiększają ofertę marek, stylów i smaków chmielowego trunku. Dalszy rozwój kategorii piw bezalkoholowych i o obniżonej zawartości alkoholu to odpowiedź sektora piwowarskiego na oczekiwania konsumentów związane z umiarkowanym i odpowiedzialnym spożywaniem napojów alkoholowych.

„Browary odgrywają istotną rolę w gospodarce europejskiej dzięki ścisłym powiązaniom ze społecznościami lokalnymi, tworząc miejsca pracy i wspierając wzrost gospodarczy. Ich wkład jest jednak często pomijany - zakomunikowała Julia Leferman, sekretarz generalna The Brewers of Europe. - Współczesne browary działają w trudnym otoczeniu, z uwagi na wzrost obciążeń akcyzowych i gwałtownie rosnące koszty produkcji. Tymczasem sektor piwowarski i związany z nim rozbudowany łańcuch wartości są siłą sprawczą korzystnych rozwiązań, przewodząc działaniom na rzecz umiarkowanego spożycia napojów alkoholowych, wspierając społeczności lokalne i przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju. Zróbmy wszystko, by stan ten się nie zmienił”.

O ile sytuacja na rynku piwa w skali Europy stabilizuje się i w wielu krajach dostrzegalny jest powrót na ścieżkę wzrostu, o tyle w Polsce nadal obserwujemy kurczenie się rynku, które dotyczy przede wszystkim piw alkoholowych.

„Raport >>Europe Economics<< obejmuje okres do 2022 r., jednak w Polsce najgłębszy spadek wolumenu nastąpił w 2023 r. i wyniósł blisko 7%. Odbudowaniu krajowego rynku piwa szkodzi inflacja i słabe nastroje konsumenckie, co znajduje potwierdzenie chociażby w danych dotyczących sprzedaży detalicznej opublikowanych ostatnio przez GUS. A na horyzoncie mamy kolejne wyzwania, wśród nich wdrożenie systemu kaucyjnego i kolejną podwyżkę stawki akcyzy od nowego roku” - komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Źródło informacji: ZPPP Browary Polskie

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 29.10.2024, 15:40
Źródło informacji ZPPP Browary Polskie
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ