Newsletter

GDDKiA: …9, 10! Mamy kolejne umowy w ramach FEnIKS. Obie dotyczą drogi ekspresowej S7

05.12.2024, 14:13aktualizacja: 05.12.2024, 14:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S7, Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała unijne wsparcie o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. GDDKiA podpisała 9. i 10. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie trzecia i czwarta umowa wyłącznie ze środków FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, GDDKiA pozyskała w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł.

GDDKiA

S7 Płońsk - Czosnów

Koszty i cel inwestycji

Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to blisko 1,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł.

Celem jest wybudowanie blisko 35 km drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego.

Co zbudujemy

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Odcinek podzielono na trzy odrębne kontrakty, na których trwają obecnie prace budowlane. Prowadzone są one przy zapewnieniu przejezdności dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym ruchem odcinku.

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:

  • S7 Płońsk Południe - Załuski: 64 proc.,
  • S7 Załuski - Modlin: 67 proc.,
  • S7 Modlin - Czosnów: 80 proc.

W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. GDDKiA zbuduje również trzy Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje także budowę dróg do obsługi terenów przyległych.

Konieczne jest też dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Dlatego zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych krzyżujących się z inwestycją.

Całość zadania uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.

S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

Koszty i cel inwestycji

Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi blisko 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1,2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł.

Co zbudujemy

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości nieco ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6. Tym samym stworzy zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Realizację trasy podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo i Żukowo - Gdańsk Południe. Obecnie na obu zadaniach prowadzone są roboty we wszystkich branżach, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo sfrezowana i wymieniona będzie nawierzchnia pod wiaduktem w ciągu S6.

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:

  • Chwaszczyno - Żukowo: 90 proc.,
  • Żukowo - Gdańsk Południe: 65 proc.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dobudowa fragmentów łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Do tego powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Widlino w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Zbudowane zostaną także drogi do obsługi terenów przyległych.

Konieczne jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Dlatego zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją.

Całość zadania uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.

Łączymy północną i południową Polskę

Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie w Polsce: Trójmiasto, Warszawę i Kraków, ułatwiając także dojazd m.in. do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w naszym kraju. Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami i ma istotne znaczenie dla komunikacji tych państw Europy Środkowej. Na południe od Polski biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.

FEnIKS na polskich drogach

Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, GDDKiA podpisała wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

Łącznie GDDKiA zawarła umowy na sześć takich inwestycji:

Ponadto we wrześniu br. GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn, a kilka dni temu dla S7 Miechów - Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ).

Źródło informacji: GDDKiA

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.12.2024, 14:13
Źródło informacji GDDKiA
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ