Newsletter

Nauka i technologie

MC: Coraz więcej urzędów posiada skrzynkę do e-Doręczeń (komunikat)

09.12.2024, 13:30aktualizacja: 09.12.2024, 13:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Jednostki administracji publicznej przygotowują się do powszechnego uruchomienia w Polsce e-Doręczeń. Aktualnie 67 proc. urzędów gmin założyło adres do doręczeń elektronicznych. W przypadku starostw powiatowych odsetek ten wynosi 85 proc. Na czele stawki są urzędy marszałkowskie – w tej grupie aż 87,5 proc. podmiotów jest gotowych na wejście w życie systemu. Do jego startu e-Doręczeń zostały nieco ponad trzy tygodnie.

– Doręczenia elektroniczne to dla samorządów oraz innych podmiotów objętych systemem duża oszczędność czasu i realne oszczędności. W ostatnim czasie gmina Piaseczno informowała, że dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania na tylko jednej akcji obejmującej wysyłkę decyzji podatkowych do mieszkańców zaoszczędziła 300 tys. zł. To najlepiej obrazuje, że e-Doręczenia są rozwiązaniem, które warto zacząć stosować powszechnie jak najszybciej – wyjaśnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

System e-Doręczeń, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, zacznie powszechnie obowiązywać już 1 stycznia 2025 roku. Od tego momentu większość urzędów oraz podmiotów publicznych będzie zobowiązana do wysyłania oraz odbierania pism i decyzji przez Internet. Aktualnie zakładanie adresów oraz aktywacja skrzynek do doręczeń elektronicznych przez jednostki administracyjne jest na zaawansowanym poziomie, chociaż widać jeszcze miejsce na poprawę tej statystyki.

Upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom. Obecnie na nieco ponad trzy tygodnie przed powszechnym uruchomieniem systemu liczba urzędów, które posiadają skrzynki do obsługi e-Doręczeń kształtuje się następująco:

- urzędy gminy – 67 proc. - starostwa powiatowe – 85 proc. - urzędy marszałkowskie – 87,5 proc.

Skrzynka do e-Doręczeń w kilku prostych krokach

Założenie skrzynki do e-Doręczeń przez obywateli i jednostki publiczne jest bardzo proste. Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia, trzeba w pierwszej kolejności złożyć wniosek o adres do doręczeń elektronicznych, a po jego przyznaniu – aktywować skrzynki do doręczeń elektronicznych. Dokłada instrukcja, jak to zrobić, znajduje się na stronie: www.gov.pl/e-doreczenia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP:serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść - z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/kpr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.12.2024, 13:30
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ