Newsletter

Ponad 500 połączeń, skrócone czasy przejazdów i Pendolino na trasie Szczecin-Warszawa – nowy rozkład PKP Intercity

19.12.2024, 13:15aktualizacja: 19.12.2024, 13:21

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - Kadr z filmu
PAP - Kadr z filmu
Od 15 grudnia podróżni mają do dyspozycji 505 połączeń PKP Intercity, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowe - o 51 więcej niż w sezonie 2023/2024. W relacji Szczecin-Warszawa kursuje pociąg Pendolino, skracając czas przejazdu do 4 godzin 18 minut. Nowością są także cykliczne odstępy czasu pociągów kursujących na najpopularniejszych trasach.

15 grudnia na dworcu Szczecin Główny miała miejsce inauguracja nowego rozkładu jazdy PKP Intercity i jednocześnie otwarcie nowego połączenia Szczecin-Warszawa pociągiem Express Intercity Premium - popularnym Pendolino, który ruszył do Warszawy o 7:41. Przewoźnik chciałby, aby po zakończeniu remontów torów na odcinku Szczecin-Poznań czas przejazdu skrócił się o kolejne 10 minut.

„Nareszcie kończy się to wykluczenie komunikacyjne, z którym mieszkańcy Szczecina mieli w ostatnich latach do czynienia. Po pierwsze - mieszkańcy na tej linii będą mieli do dyspozycji osiem par pociągów. Po drugie - skracamy maksymalnie czas przejazdu do Warszawy. Po trzecie - mieszkańcy Szczecina będą mogli skorzystać również z Pendolino, pociągu klasy premium, którym można podróżować w najbardziej komfortowych warunkach” - podkreślił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poseł na Sejm RP.

Pociągi PKP Intercity będą kursować z krótszymi czasami przejazdów również na trasach Warszawa-Białystok (1 h 30 min) i Warszawa-Łódź Fabryczna (1 h 7 min). Przejazd z Krakowa do Zakopanego zajmie niewiele ponad 2 godziny. Do niecałych 4 godzin - o ponad 60 minut - skróci się podróż z Krakowa do Zamościa, do 1 godziny 50 minut ze Szczecina do Poznania, a mieszkańcy Wrocławia dotrą pociągami PKP Intercity do Gdańska w czasie 4 godzin 17 minut - o 20 minut szybciej.

„Kończy się modernizacja linii Poznań-Szczecin, bardzo ważnej dla sieci kolejowej, bo jest to linia o znaczeniu międzynarodowym. Ta linia uzyskuje na większości odcinka 213 km parametr 160 km/h, co pozwala nam znacząco skrócić czas przejazdu i uruchamiać nowe pociągi” - wskazał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Dodał, że torów o lepszych parametrach będzie przybywać w kolejnych latach.

„Mamy plan dla tzw. Nadodrzanki - linii kolejowej o długości 360 km ze Szczecina w kierunku Zielonej Góry i Wrocławia, którą pociągi relacji Szczecin-Wrocław pokonają w czasie nieznacznie powyżej 4 godzin. Kolejnym krokiem będzie poprawa połączenia ze Szczecina w kierunku Świnoujścia oraz linia w kierunku Koszalina i Gdyni - ona jest modernizowana obecnie od strony Gdyni do parametru 200 km/h. Chcemy, żeby docelowo można było dojechać ze Szczecina do Gdańska w czasie poniżej 3 godzin” - zaznaczył Piotr Malepszak.

W nowym rozkładzie PKP Intercity pojawiły się dodatkowe pociągi z Przemyśla, Poznania, Lublina i Białegostoku. Są także nowe połączenia międzynarodowe: do Pragi z Trójmiasta, Poznania i Wrocławia, realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy (IC Baltic Express) oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic, Wrocławia (IC Galicja).

Na najpopularniejszych trasach pociągi PKP Intercity kursują w cyklicznych odstępach czasowych: co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Natomiast pociągi ze stolicy do Krakowa i Trójmiasta kursują średnio co godzinę. Dzięki temu rozkład pociągów stał się dla pasażerów bardziej czytelny i przewidywalny.

Rozszerzenie siatki połączeń pociągów Pendolino o relację Szczecin-Warszawa zostało przygotowane na 10-lecie pojawienia się tych składów klasy premium w Polsce. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, co umożliwi pasażerom przesiadkę w kierunku Gorzowa. Zmniejsza się także liczba pociągów kategorii TLK na rzecz składów kategorii IC, obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).

„Nowy rozkład jazdy to przede wszystkim dużo więcej pociągów - 505 składów uruchamianych w ciągu doby. Ten wzrost osiągamy nie dzięki nowemu taborowi, tylko lepszej organizacji obiegów. Dzięki temu zapewniamy naszym pasażerom więcej miejsc na kluczowych relacjach dalekobieżnych” - podkreślił Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity.

Dodał, że liczba przewożonych pasażerów w 2024 r. wzrosła - w zależności od relacji - od 10 do 20 proc. w stosunku do 2023 roku.

„Ten rok będzie rekordowy. Co prawda do końca roku zostały jeszcze dwa tygodnie, ale my już nasz zeszłoroczny rekord przejazdów pasażerskich pobiliśmy w listopadzie” - stwierdził Adam Wawrzyniak.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 19.12.2024, 13:15
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ