Newsletter

OLX: Polacy mają dość azjatyckich platform zakupowych i wybierają towary z drugiej ręki

19.02.2025, 08:30aktualizacja: 19.02.2025, 08:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

GettyImages
GettyImages
Długi czas oczekiwania, przekroczone normy bezpieczeństwa produktów oraz niezgodność z opisem - to główne zastrzeżenia pod adresem działalności azjatyckich platform zakupowych, na jakie wskazali Polacy w badaniu przeprowadzonym na zlecenie OLX. Okazuje się, że wielu z nas ma obawy przed zakupami towarów z drugiego końca świata. Co trzeci zamawiający na azjatyckich platformach otrzymał produkty niezgodne ze zdjęciem, a w przypadku produktów dla dzieci prawie 45% badanych uznało, że nie są one w pełni bezpieczne.

Azjatyckie platformy zachęcają do zakupów atrakcyjnymi zdjęciami i niskimi cenami. Jednak jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie OLX, Polacy wcale nie są zadowoleni z dokonywanych tam zakupów [1]. Respondenci wskazywali na dwie największe bolączki - czas realizacji zamówień oraz ich niezgodność z prezentowaną na stronie ofertą. Aż 60% Polaków uważa, że dostawy z tych platform są zbyt długie w porównaniu do lokalnych sklepów. Masowa produkcja tanich przedmiotów w Azji jest także bardzo szkodliwa dla środowiska, z czym zgadza się 57% respondentów w badaniu OLX.

W odpowiedzi na zalew tanich azjatyckich towarów coraz chętniej sięgamy po produkty z drugiej ręki. Efektem tego jest dynamiczny rozwój rynku re-commerce w Polsce.

„W dobie rosnącej inflacji nie sposób dziwić się Polakom, że szukają oszczędności i wybierają tańsze produkty. Jednak wnioski z przytoczonych badań i raportów wyraźnie pokazują, że działalność azjatyckich platform ma daleko idące negatywne konsekwencje dla konsumentów, krajowej gospodarki, a nawet klimatu. Alternatywnym rozwiązaniem, które łączy oszczędności i odpowiedzialne zakupy, jest re-commerce, czyli kupowanie online przedmiotów z drugiej ręki - wyjaśnia Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy z OLX.

Obecne szacunki wskazują, że re-commerce stanowi około 7,5% w całym e-handlu. Jak wynika z danych OLX, w 2024 roku wzrósł aż o 15% w skali rok do roku, a eksperci platformy szacują jego wartość na około 9,5 miliarda złotych. Udziały te będą nadal rosły, czego zapowiedzią jest fakt, że w ciągu ostatnich trzech lat wartość produktów z drugiej ręki kupowanych na OLX wzrosła aż o 25%. Prognozy ekspertów serwisu na ten rok mówią o wzrostach na poziomie 15%.

Na rosnącej popularności re-commerce korzystają konsumenci, którzy mają dostęp do tanich i sprawdzonych pod względem jakości produktów. Tej zaś brakuje towarom dostępnym na platformach azjatyckich. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie OLX, aż 40% respondentów ocenia kupowane tam zabawki i produkty dla dzieci jako niebezpieczne. Obawy te mają swoje uzasadnienie. Regularne badania zleca rząd Korei Południowej - ostatnie wykazały, że 7 na 26 ubrań zimowych dla dzieci zawierało toksyczne substancje. Grupa Toy Industries of Europe zbadała natomiast 19 zabawek z jednej z platform i okazało się, że żadna nie powinna być sprzedawana w Unii.

Beneficjentami rosnącej popularności re-commerce są również małe i średnie firmy, które mogą rozwijać swoją działalność bez konieczności ponoszenia istotnych kosztów.

„Firmy mogą wdrażać nowe modele biznesu, takie jak odsprzedaż (resale), odkupywanie (buyback), wymianę (trade-in) czy wynajem (rental). Przykłady sukcesu platform sprzedażowych pokazują, że sektor ten ma perspektywy wzrostu. Duży potencjał drzemie w mikro- i małych firmach, które mogą skupić się na lokalnych rynkach, oferując bardziej spersonalizowaną obsługę. Co ważne, prowadzenie działalności w re-commerce nie wymaga dużych inwestycji początkowych. Firmy mogą rozpocząć działalność na istniejących platformach, zanim zdecydują się na stworzenie własnych sklepów internetowych” - wyjaśnia Arkadiusz Kawa, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prezes Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

[1] W badaniu omnibusowym realizowanym w formie CAWI udział wzięło 1000 dorosłych mieszkańców Polski. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz województwo.

Źródło informacji: OLX

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.02.2025, 08:30
Źródło informacji OLX
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ