Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W Kongresie Paliwowym 2025, zorganizowanym przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), wzięli udział przedstawiciele administracji publicznej oraz sektorów paliwowego i transportowego, eksperci, naukowcy i decydenci. Uczestnicy wydarzenia debatowali nad przyszłością transformacji energetycznej oraz wyzwaniami i możliwościami wynikającymi z aktów prawnych przyjętych w ramach pakietu Fit For 55.
W trakcie debaty pt. „Paliwa przyszłości. Które paliwa będą napędzać transport XXI wieku?” zastanawiano się nad optymalnymi sposobami dekarbonizacji sektora transportu. Jak podkreślano proces ten musi przebiegać w taki sposób, by zostało zachowane bezpieczeństwo paliwowe i energetyczne i utrzymana konkurencyjność unijnej gospodarki. Wskazywano również, że należy mieć na uwadze sytuację ekonomiczną społeczeństwa.
„Zachęcam, wręcz proszę o to, żebyście budowali koalicję. Żebyście budowali porozumienia w zakresie tworzenia klimatu do dyskusji nad rozwiązaniami, które dzisiaj obowiązują, a które, moim zdaniem, z punktu widzenia obecnego przygotowania rynku do realizacji dyrektywy RED-III są niedostateczne. Trzeba ten czas wykorzystać” - powiedział Janusz Pilitowski, dyr. Departamentu Energii Odnawialnej Ministerstwa Gospodarki.
Do kwestii dekarbonizacji odniósł się też Ireneusz Sitarski, wiceprezes zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.
„W strategii Grupy ORLEN, która została ogłoszona na początku stycznia, kwestii dekarbonizacji poświęcamy bardzo wiele uwagi. Mamy określony plan inwestycyjny dotyczący również sektora transportu, który zakłada konsekwentne zwiększanie udziału energii odnawialnej. Chcemy, aby ponad 25% paliw, które sprzedajemy, pochodziło z odnawialnych źródeł. Będą to biopaliwa, wodór, oraz paliwa syntetyczne” - powiedział.
Prezes Sitarski zaznaczył jednak, że ORLEN jako spółka notowana na giełdzie musi spełniać jednocześnie oczekiwania inwestorów, czyli przynosić zysk. „Plany dekarbonizacji zawarliśmy w strategii, nakreślając jednocześnie ścieżkę ich realizacji w zrównoważony, racjonalny sposób” - mówił Ireneusz Sitarski.
Jak podkreślali debatujący, „Zielony Ład” pozostaje długoterminową strategią rozwoju Europy. Jednak apelowali o pragmatyzm i rozsądek legislacyjny. Plany inwestycyjne Komisji Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju, m.in. transportu, przewidują wzrost produkcji paliw syntetycznych, służących przede wszystkim dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego. Założenia planu RED-III są - jak wyrazili się uczestnicy debaty - wielkim wyzwaniem dla wszystkich uczestników sektora paliwowego.
„W strategii RED II określono warunki ambitne, ale według naszych założeń i planów, realne do spełnienia. Natomiast powinniśmy spokojnie przemyśleć, w jaki sposób dochodzić do tych parametrów, które wskazano w strategii RED III, gdyż są one naprawdę trudne. Realizacja RED III jest ogromnym wyzwaniem i wydaje się, że przed nami wielka merytoryczna dyskusja o sposobach jej wdrożenia” - podsumował wiceprezes zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.03.2025, 14:28 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Największa inwestycja ciepłownicza w Grupie PGE oddana do eksploatacji
Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA, należący do PGE Energia Ciepła z Grupy PGE, uruchomił nową elektrociepłownię gazową Czechnica-2 w Siechnicach o mocy elektrycznej 179 MWe i termicznej 315 MWt. Nowo wybudowana instalacja zaspokoi około 20 proc. zapotrzebowania na ciepło mieszkańców Wrocławia i wszystkich odbiorców w gminie Siechnice przyłączonych do sieci ciepłowniczej, a nakłady przeznaczone na jej wybudowanie sięgają 1,4 mld PLN. Docelowo do 2035 roku Grupa PGE planuje przeznaczyć na ciepłownictwo około 18 mld PLN.- 29.05.2025, 17:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PGE Polska Grupa Energetyczna
-
Grupa ORLEN obniża ceny gazu dla milionów Polaków
7 milionów klientów PGNiG Obrót Detaliczny będzie mogło od 1 lipca br. taniej nabywać paliwo gazowe. Obniżka cen za paliwo gazowe średnio o ok. 14,8 proc., na której skorzystają gospodarstwa domowe, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe oraz inne podmioty objęte ochroną taryfową, np. obiekty użyteczności publicznej, takie jak szpitale, domy pomocy społecznej, szkoły, przedszkola i żłobki, będzie możliwa dzięki zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na kolejny rok nowej, niższej taryfy, o którą wnioskowała spółka w związku ze zbliżającym się końcem obowiązywania obecnej taryfy.- 29.05.2025, 16:45
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ