Newsletter

Nigdy więcej błędów przy znakowaniu wina – IJHARS przygotował przewodnik dla producentów

21.03.2025, 12:41aktualizacja: 21.03.2025, 12:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. W. Szczupak (1)
Fot. W. Szczupak (1)
Kontrole Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) wykazały, że ponad połowa polskich winiarzy ma problemy z właściwym znakowaniem win. W związku z tym Inspekcja opracowała adresowany do producentów „Przewodnik po znakowaniu win innych niż musujące”, który ma im pomóc uniknąć błędów w przyszłości. Publikację zaprezentowano 18 marca br. w Łosiowie podczas konferencji „Wino bez tajemnic”. Winiarze przyznali, że przewodnik to strzał w dziesiątkę.

Podczas kontroli IJHARS, które odbyły się w 2024 roku, Inspekcja sprawdziła oznakowanie 46 partii, w przypadku 26 (56,5 proc.) zakwestionowała informacje i sposób ich umieszczenia na etykietach. 

Zdaniem dr Przemysława Rzodkiewicza, Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, znakowanie win w polskich winiarniach to obszar , który wymaga jeszcze poprawy.

„Celem publikacji jest zapoznanie środowiska winiarskiego z prawidłowym znakowaniem win produkowanych w Polsce. Nasz poradnik na konkretnych przykładach pokazuje, w jaki sposób przygotować etykietę wina, aby zawierała ona wszystkie elementy wymagane prawem. Jest to praktyczna publikacja, która podpowiada, jak zaprezentować swój produkt, zachowując wszystkie wymagane przepisami standardy w tym zakresie” - wskazuje dr Przemysław Rzodkiewicz.

Autorzy publikacji podkreślają, że czytelność etykiety to fundamentalna zasada dotycząca opisu każdego produktu żywnościowego. Dlatego „Przewodnik” w przystępny sposób, krok po kroku, informuje, co należy zrobić, żeby etykieta wina spełniała wymogi zawarte w skomplikowanych aktach prawnych - zarówno polskich, jak i unijnych. 

Szymon Godyla, właściciel Pałacowej Winnicy Godyla w Pawłowicach, podkreśla, że przewodnik wyjaśnia przepisy, które bardzo często są niezrozumiałe dla producentów.

„Ta publikacja była bardzo wyczekiwana przez rynek, ponieważ przepisy mówiące o tym, jak etykietować wino, są bardzo szczegółowe i precyzyjne. Przewodnik z pewnością ułatwi ten proces” - mówi Szymon Godyla.

Broszura zawiera wskazówki poparte dużymi, czytelnymi ilustracjami poprawnie wykonanych etykiet. Pozwala winiarzom zaoszczędzić czas, który zamiast na interpretację przepisów będą mogli wykorzystać na pracę przy winorośli i winie.

„Polskie winnice to bardzo często małe projekty, które ludzie robią poza swoją pracą. Czyli ktoś pracuje na co dzień osiem godzin w firmie, a następnie wraca do domu i prowadzi winnicę. I niejednokrotnie nie ma na tyle czasu, żeby te przepisy zgłębić” - mówi właściciel Pałacowej Winnicy Godyla.

Autorzy „Przewodnika” nie poprzestają na podawaniu samych przepisów typu „informacje na etykiecie muszą być umieszczone w widocznym miejscu, odróżniać się od tła i być nieusuwalne…” - ale w praktyczny, przystępny sposób pokazują, jak producent może to osiągnąć.

Prezes zarządu Winnicy Dom Charbielin Mateusz Grocholski przyznaje, że zapoznał się z materiałem zawartym w przewodniku i deklaruje, że będzie z niego korzystał. Winiarz wyraził opinię, że publikacja przyczyni się do budowania marki polskich win.

„Zebranie w formie przewodnika wszystkich informacji dotyczących znakowania win będzie bardzo pomocne w pracy winiarza. Myślę, że strona formalna oraz postawienie na transparentność wobec konsumenta są bardzo ważne” - podkreśla Mateusz Grocholski.

Dodaje, że w jego przypadku winiarstwo jest nie tylko drogą zawodową, ale również pasją. 

„Właśnie takie połączenie pasji z zaangażowaniem zawodowym może przynieść korzyści i zapewnić fajną przyszłość” - wskazuje Mateusz Grocholski.

Autorzy „Przewodnika” podkreślają, że broszura nie stanowi źródła prawa. Została przygotowana wyłącznie w celu wyjaśnienia i ułatwienia interpretacji treści przepisów regulujących zasady znakowania win oraz kwestii związanych z certyfikacją wina.

Co istotne, prawidłowe oznakowanie butelek może okazać się również doskonałym narzędziem do promocji całych winiarskich regionów: budowania ich marki oraz rozpoznawalności wśród konsumentów tak w Polsce i Europie, jak i na całym świecie. 

Według najnowszych danych z ewidencji prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Polsce zarejestrowanych jest ponad 700 podmiotów wyrabiających wino z winogron, pochodzących z upraw winorośli położonych na terenie Polski, przeznaczonych do obrotu handlowego.

IJHARS

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.03.2025, 12:41
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ