Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podczas kontroli IJHARS, które odbyły się w 2024 roku, Inspekcja sprawdziła oznakowanie 46 partii, w przypadku 26 (56,5 proc.) zakwestionowała informacje i sposób ich umieszczenia na etykietach.
Zdaniem dr Przemysława Rzodkiewicza, Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, znakowanie win w polskich winiarniach to obszar , który wymaga jeszcze poprawy.
„Celem publikacji jest zapoznanie środowiska winiarskiego z prawidłowym znakowaniem win produkowanych w Polsce. Nasz poradnik na konkretnych przykładach pokazuje, w jaki sposób przygotować etykietę wina, aby zawierała ona wszystkie elementy wymagane prawem. Jest to praktyczna publikacja, która podpowiada, jak zaprezentować swój produkt, zachowując wszystkie wymagane przepisami standardy w tym zakresie” - wskazuje dr Przemysław Rzodkiewicz.
Autorzy publikacji podkreślają, że czytelność etykiety to fundamentalna zasada dotycząca opisu każdego produktu żywnościowego. Dlatego „Przewodnik” w przystępny sposób, krok po kroku, informuje, co należy zrobić, żeby etykieta wina spełniała wymogi zawarte w skomplikowanych aktach prawnych - zarówno polskich, jak i unijnych.
Szymon Godyla, właściciel Pałacowej Winnicy Godyla w Pawłowicach, podkreśla, że przewodnik wyjaśnia przepisy, które bardzo często są niezrozumiałe dla producentów.
„Ta publikacja była bardzo wyczekiwana przez rynek, ponieważ przepisy mówiące o tym, jak etykietować wino, są bardzo szczegółowe i precyzyjne. Przewodnik z pewnością ułatwi ten proces” - mówi Szymon Godyla.
Broszura zawiera wskazówki poparte dużymi, czytelnymi ilustracjami poprawnie wykonanych etykiet. Pozwala winiarzom zaoszczędzić czas, który zamiast na interpretację przepisów będą mogli wykorzystać na pracę przy winorośli i winie.
„Polskie winnice to bardzo często małe projekty, które ludzie robią poza swoją pracą. Czyli ktoś pracuje na co dzień osiem godzin w firmie, a następnie wraca do domu i prowadzi winnicę. I niejednokrotnie nie ma na tyle czasu, żeby te przepisy zgłębić” - mówi właściciel Pałacowej Winnicy Godyla.
Autorzy „Przewodnika” nie poprzestają na podawaniu samych przepisów typu „informacje na etykiecie muszą być umieszczone w widocznym miejscu, odróżniać się od tła i być nieusuwalne…” - ale w praktyczny, przystępny sposób pokazują, jak producent może to osiągnąć.
Prezes zarządu Winnicy Dom Charbielin Mateusz Grocholski przyznaje, że zapoznał się z materiałem zawartym w przewodniku i deklaruje, że będzie z niego korzystał. Winiarz wyraził opinię, że publikacja przyczyni się do budowania marki polskich win.
„Zebranie w formie przewodnika wszystkich informacji dotyczących znakowania win będzie bardzo pomocne w pracy winiarza. Myślę, że strona formalna oraz postawienie na transparentność wobec konsumenta są bardzo ważne” - podkreśla Mateusz Grocholski.
Dodaje, że w jego przypadku winiarstwo jest nie tylko drogą zawodową, ale również pasją.
„Właśnie takie połączenie pasji z zaangażowaniem zawodowym może przynieść korzyści i zapewnić fajną przyszłość” - wskazuje Mateusz Grocholski.
Autorzy „Przewodnika” podkreślają, że broszura nie stanowi źródła prawa. Została przygotowana wyłącznie w celu wyjaśnienia i ułatwienia interpretacji treści przepisów regulujących zasady znakowania win oraz kwestii związanych z certyfikacją wina.
Co istotne, prawidłowe oznakowanie butelek może okazać się również doskonałym narzędziem do promocji całych winiarskich regionów: budowania ich marki oraz rozpoznawalności wśród konsumentów tak w Polsce i Europie, jak i na całym świecie.
Według najnowszych danych z ewidencji prowadzonej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w Polsce zarejestrowanych jest ponad 700 podmiotów wyrabiających wino z winogron, pochodzących z upraw winorośli położonych na terenie Polski, przeznaczonych do obrotu handlowego.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.03.2025, 12:41 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Syracuse Lemon PGI: 102 million consumers reached in Italy, Poland and Romania
Good results for the first year of the LemOn campaign, the project for promoting the Syracuse IGP Lemon, co-financed by the Consortium for the Protection of Syracuse IGP Lemon and the European Union.- 28.03.2025, 15:23
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
Nowa strategia EXATEL S.A.: spółka chce stać się głównym partnerem technologicznym polskich firm i instytucji publicznych PAP
Cyberbezpieczeństwo i wzmacnianie odporności cyfrowej, technologiczne wsparcie biznesu oraz sektora publicznego, rozwój sieci 5G i infrastruktury telekomunikacyjnej, zrównoważony rozwój: to tylko niektóre z elementów nowej strategii spółki EXATEL na lata 2025-2027. Firma chce również wykorzystać swój globalny zasięg, autorskie systemy informatyczne i unikalne kompetencje, aby jeszcze skuteczniej angażować się m.in. w walkę z dezinformacją czy ochronę infrastruktury krytycznej.- 28.03.2025, 15:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Bezpieczeństwo i konkurencyjność gospodarki w dobie geopolitycznych zawirowań - już wkrótce na XVII Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach
Uznane autorytety, decyzyjni politycy, menedżerowie dużych firm i przedsiębiorcy, wyraziste osobowości, eksperci, naukowcy i ludzie mediów - już za miesiąc, w terminie 23-25 kwietnia br., to opiniotwórcze grono spotka się w Katowicach na XVII Europejskim Kongresie Gospodarczym (EEC - European Economic Congress). Co znaczy działać razem dla bezpiecznej przyszłości i w jaki sposób podnieść konkurencyjność i niezależność europejskiej gospodarki - te kwestie będą myślami przewodnimi tegorocznej debaty, organizowanej pod patronatem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.- 28.03.2025, 13:35
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Grupa PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ