Newsletter

34. Festiwal Mozartowski w Warszawie - uczta dla melomanów w każdym wieku

09.04.2025, 09:58aktualizacja: 09.04.2025, 10:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/C. Piwowarski (1)
Fot. PAP/C. Piwowarski (1)
Premiera opery „Łaskawość Tytusa” Wolfganga Amadeusza Mozarta, trzy wykonania „Requiem” w trzech różnych wersjach, spektakle oper skomponowanych przez Mozarta w wersjach przygotowanych specjalnie dla najmłodszych, recitale wybitnych śpiewaków i instrumentalistów, spotkania z autorami bestsellerów poświęconych temu kompozytorowi - to tylko niektóre atrakcje 34. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, organizowanego przez Warszawską Operę Kameralną (WOK).

Jak poinformowała w poniedziałek na konferencji w Centrum Prasowym PAP dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor WOK, festiwal zainauguruje 8 maja br. premiera opery „Łaskawość Tytusa” w reżyserii Anny Sroki-Hryń, a spektakl poprowadzi Benjamin Bayl, współzałożyciel i główny dyrygent gościnny Australijskiej Orkiestry Klasyczno-Romantycznej. 

„Opera to synteza wszystkich sztuk, jest z nich najwspanialsza i niesie nam niezwykłe przesłanie. Oglądając współczesne realizacje operowe, znajdujemy w nich odbicie dzisiejszych czasów” - podkreśliła dyrektor WOK.

Do opery „Łaskawość Tytusa”, która zainauguruje wielkie mozartowskie święto, odniosła się Anna Sroka-Hryń, która wyreżyserowała ten niezwykły spektakl muzyczny.

„>>Łaskawość Tytusa<< jest dla mnie ciekawym punktem wyjścia w rozmowie o tym, jakich władców potrzebujemy teraz, żebyśmy czuli się dobrze i bezpiecznie w świecie, w którym żyjemy. Nie lubię teatru >>pedagogicznego<<, dlatego stawiam pytania, aby porozmawiać na temat tego, jak skomplikowaną i niejednoznaczną istotą jest człowiek. W mojej interpretacji każdy z bohaterów może przejść swego rodzaju przemianę” - przekazała reżyserka otwierającej festiwal opery. 

Program galowego koncertu w Filharmonii Narodowej 12 maja wypełnią monumentalne kompozycje Mozarta: „Requiem” d-moll oraz „Wielka Msza” c-moll. Solistów, chór WOK oraz orkiestrę Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) poprowadzi kierownik muzyczny zespołu maestro Adam Banaszak. Temu koncertowi towarzyszyć będzie premiera płyty z „Requiem” w wykonaniu artystów WOK, zrealizowanej z wydawnictwem DUX.

„Wielu mówi, że >>Requiem< to najpiękniejsze dzieło Mozarta, więc zawsze jest wielką przyjemnością wrócić do niego. Dla mnie również wielką przyjemnością jest wrócić do Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie w 2001 roku po raz pierwszy zaśpiewałem Mozarta” - wyznał Rafał Siwek, który podczas tego koncertu wykona partię basu w obu kompozycjach. 

Maestro Adam Banaszak podkreślił, że dominantą działalności WOK i Festiwalu Mozartowskiego są prezentacje oper Mozarta, a - jak zaznaczył - twórczość operowa była zapewne dla samego kompozytora realizacją jego największych ambicji.

„Co nie zmienia faktu, że trudno sobie wyobrazić Festiwal bez dopełnienia prezentacjami utworów wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych mistrza z Salzburga. Jest tradycją Festiwalu Mozartowskiego wykonanie >>Requiem<< podczas każdej edycji. W tym roku ten utwór zabrzmi aż trzykrotnie” - powiedział Adam Banaszak. 

Dwa kolejne wykonania „Requiem” odbędą się w katedrze św. Jana. 30 maja będzie to wersja opracowana i uzupełniona przez brytyjskiego kompozytora i dyrygenta Howarda Armana, który także poprowadzi wykonanie tego dzieła. Natomiast 13 czerwca solistów, chór i orkiestrę WOK poprowadzi Eugene Tzigane, dyrektor artystyczny Orkiestry Symfonicznej w Kuopio (Finlandia). Partię sopranu wykona Aleksandra Olczyk, która obecnie święci triumfy na operowych scenach świata w partii Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. 

„Z ochotą wezmę udział w festiwalu, który, śmiem to powiedzieć, jest jedynym festiwalem na świecie poświęconym Mozartowi w takiej właśnie formie. Z panią dyrektor poznałyśmy się 12 lat temu. To był taki dziwny moment w moim życiu, kiedy nie byłam pewna, czy bycie śpiewaczką to jest do końca moja droga życia. I to pani Alicja odkryła we mnie tę iskrę, pchnęła do tego, żeby jednak iść tą drogą” - mówiła Aleksandra Olczyk.

Sopranistka wystąpi także podczas finału festiwalu 29 maja, w koncercie galowym „Mozart Night vol. 5” w Teatrze Polskim w Warszawie w reżyserii Tomasza Cyza i pod batutą Adama Banaszaka. W tym roku motywem wieczoru będzie słynna skandalizująca powieść Pierre’a Choderlos de Laclos „Niebezpieczne związki”, która została pierwszy raz wydana w roku 1782 - tym samym, w który premierę miała opera Mozarta „Uprowadzenie z Seraju”. 

„Tę koincydencję chcę spenetrować i sprawdzić, jak bardzo te dwa dzieła do siebie przystają. Wciąż spieramy się z maestro Banaszakiem, co wybrać, jak ułożyć ten program, aby spełnił z jednej strony nasze oczekiwania o tej opowieści, a z drugiej strony oczekiwania widzów” - opowiadał Tomasz Cyz. 

Mozart i jego kompozycje pojawią się podczas festiwalowych koncertów także jako program recitali w kontekście twórczości innych kompozytorów. 18 maja na Zamku Królewskim podczas koncertu „Tomasz Strahl i jego goście” utwory m.in. Mozarta, Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego wykonają: Krzysztof Jakowicz (skrzypce), Tomasz Strahl (wiolonczela) i Robert Morawski (fortepian). 8 czerwca w pałacu w Wilanowie divertimenta i kwartety Mozarta zagrają muzycy Warsaw String Ensemble Grzegorz Chmielewski, a 27 czerwca muzykę geniusza z Salzburga w Studiu Koncertowym Polskiego Radia wykona Karol Szymanowski Quartet.

Atrakcją dla miłośników dużych form wokalno-instrumentalnych będzie wykonanie oratorium „Mesjasz” Jerzego Fryderyka Haendla w opracowaniu Mozarta pod batutą Bartosza Michałowskiego 15 czerwca w Zamku Królewskim. Także w Zamku, ale wcześniej, bo 25 maja na miłośników muzyki i literatury czekać będzie nie lada atrakcja - koncertowa wersja książki Erica Emmanuela Schmitta „Moje życie z Mozartem” z udziałem jej autora. Solistów, Zespół Wokalny WOK i orkiestrę MACV poprowadzi maestro Adam Banaszak.

Festiwal Mozartowski od sześciu lat uzupełnia Mozart Junior Festival, przeznaczone dla dzieci i młodzieży spotkania z muzyką Mozarta oraz warsztaty przybliżające operę jako gatunek muzyczny. Dyrektor Alicja Węgorzewska-Whiskerd powiedziała, że obecnie publiczność operową na świecie w 70 procentach tworzą osoby w wieku 50+, dlatego już w latach 60. XX wieku słynna mediolańska La Scala, jeden z najlepszych teatrów operowych świata, szukał sposobu na przyciągnięcie młodej widowni. 

„Wpadli na świetny pomysł, żeby wystawiać spektakle 60-minutowe w pełnej scenografii, z artystami we wspaniałych kostiumach i zapraszać na nie młodych ludzi. Nie mogę powiedzieć, że młodzież do nas nie uczęszcza, ale starzejąca się publiczność to jest bolączka wszystkich teatrów w Europie. Czy znowu czeka nas ta sama zapaść jak w latach sześćdziesiątych? Ja nie wierzę, żeby opera mogła umrzeć” - podkreśliła Alicja Węgorzewska-Whiskerd. 

Inauguracja 6. Festiwalu Mozart Junior odbędzie się w Noc Muzeów 17 maja przed siedzibą WOK, a wieczór wypełnią m.in. pokazy mody operowej, koncerty studentów i doktorantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (UMFC) oraz spektakl opery Mozarta „Idomeneusz, król Krety” w reżyserii Michała Znanieckiego pod batutą Michała Sompolińskiego oraz silent disco, które prowadzi jako DJ Gromee, połączone z Teatrem Świateł na budynku WOK.

Michał Znaniecki wyreżyseruje również w ramach 6. Mozart Junior Festival operę „Ostatnia serenada: Don Giovanni ukarany”. 

„Przy adaptacji opery dla dzieci i młodzieży wykorzystujemy podtytuł, który zazwyczaj w mozartowskich operach się pojawia i zazwyczaj o nim zapominamy, a jest troszeczkę jak ascendent w Zodiaku, czyli jest kluczem, wskazówką dla reżysera i osoby, która robi adaptację. W wypadku młodzieży ten klucz nam rzeczywiście bardzo dużo daje” - wskazywał Michał Znaniecki.

Pozostałe opery Mozarta przygotowane dla młodej publiczności to: „Prawdziwa historia Czarodziejskiego Fletu” w reżyserii Tomasza Mana, „Uprowadzenie z seraju, a miłość wygrywa” także w reżyserii Tomasza Mana oraz „Bastien i Bastienne” w reżyserii Tomasza Cyza. 

Specjalnie dla Festiwalu Mozartowskiego inscenizację opery „La finita semplice/Udana naiwność” przygotowała reżyser Jitka Stokalska, od lat związana z WOK, a premierowym spektaklem 3 lipca zadyryguje Tomasz Pokrzywiński, wiolonczelista Trio Bastarda, które także zagra w tej inscenizacji.

„Chcę pokazać wszystko to, czym jest komedia dell'arte: jej poetyczność, jej specyficzny humor i to, co najważniejsze - improwizację. Oczywiście, linie melodyczne Mozarta będą zachowane, ale brzmienie będzie zupełnie inne” - zapewniła Jitka Stokalska.

„Będziemy czasem przysuwać się bardzo blisko tekstu Mozarta, a czasem odchodzić od niego dość daleko” - dodał Paweł Szamburski, klarnecista z Trio Bastarda. 

W Koncercie Finałowym 6. Mozart Junior Festiwal 23 czerwca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia wystąpi Młodzieżowa Orkiestra Mozartowska w dwunastoosobowym składzie młodych muzyków z całej Polski, wybranych przez jury pod przewodnictwem Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd. Ten koncert poprowadzi koncertmistrz MACV Ana Liz Ojeda Hernández.

W spektaklach operowych Mozart Junior Festiwal wystąpią m.in. studenci i doktoranci UMFC. 

„Możemy uczyć studentów na uczelni i wydaje nam się, że już jest wspaniale, ale najlepszym nauczycielem jest scena. I nie ma lepszego weryfikatora niż scena, dlatego każda możliwość sprawdzenia swoich umiejętności, ale też połączenia gry scenicznej i umiejętności wokalnych jest niezastąpione” - zauważył prof. Robert Cieśla, prorektor ds. nauki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. 

Powołany do życia w 1991 roku przez ówczesnego dyrektora WOK Stefana Sutkowskiego Festiwal Mozartowski to fenomen w skali światowej. W jego ramach artyści WOK wykonali wszystkie dzieła sceniczne wiedeńskiego klasyka. WOK jest jedyną instytucją, która ma je w stałym repertuarze i wielokrotnie prezentowała je także poza granicami Polski m.in. w: Japonii, Omanie, Libanie i niemal całej Europie.

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) to jeden z najwybitniejszych kompozytorów w historii światowej muzyki. W roku 1761 skomponował pierwszy utwór - „Menuet i Trio” KV 1. Jako „cudowne dziecko” koncertował ze swoim ojcem, Leopoldem w całej Europie, by w dorosłym wieku osiąść najpierw w Salzburgu - jako kompozytor nadworny tamtejszego arcybiskupa, a następnie przenieść się do Wiednia, gdzie tworzył jako niezależny kompozytor.

Mozart skomponował ponad 40 symfonii, kilkadziesiąt koncertów fortepianowych, skrzypcowych, fletowych i na inne instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry, blisko 20 mszy (w tym „Requiem”) oraz inne utwory muzyki sakralnej, przeszło 20 oper, które do dziś znajdują się w repertuarze wszystkich teatrów operowych świata. Mozart napisał również wiele utworów kameralnych, solowych oraz o charakterze rozrywkowym (tańce, divertimenta, serenady).

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 09.04.2025, 09:58
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ