Newsletter

Zielony ład trafił do krwioobiegu przedsiębiorców 

11.04.2025, 14:48aktualizacja: 11.04.2025, 14:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

fot. PAP - kadr z filmu
fot. PAP - kadr z filmu
Wiedza i świadomość na temat niezbędnej transformacji gospodarki trafiła już do kadry menadżerskiej większości firm - to jeden z wniosków panelu dyskusyjnego „Co dalej z zielonym ładem? W jakim kierunku zmierza Europa?”, który odbył się podczas kongresu #ESG & #Sustainability FORUM „Go to the future”, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG. 

Rok 2025 to czas wstrząsów i dużych zmian geopolitycznych. Kluczowe tematy, które przebijają się w dyskusjach publicznych, to inwestycje w obronność i deregulacje mające ułatwić rozwój biznesu. 

Joanna Dargiewicz-Rożek, członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG, podkreśliła, że przedsiębiorcy zajmujący się tematyką ESG i zielonego ładu są zaskakiwani opiniami na temat możliwych zmian prawa, które pojawiają się w przestrzeni medialnej. Według niej możemy mówić o niepewności, chaosie i zaskoczeniu. 

Dr hab. Bolesław Rok, profesor Akademii Leona Koźmińskiego, użył porównania, że żyjemy w „D”, świecie, w którym istotne są: deglobalizacja, deregulacja i dezinformacja. Z tych trzech „D” wynikają kolejne trzy, które towarzyszyły przemianom gospodarczym - dekarbonizacja, dematerializacja i deindustrializacja.

„A w efekcie dochodzimy do świata, w którym mamy destabilizację i dewaluację. Dewaluację zaufania do porządku prawnego” - przekonywał dr hab. Bolesław Rok. 

Ekspert jest zdania, że w obszarze zielonego ładu zmieni się nazewnictwo. Tak jak nagle zniknął termin CSR, tak samo przestanie funkcjonować określenie zielony ład. Według dr hab. Bolesława Roka już to widać w dokumentach Komisji Europejskiej, gdzie pojawia się np. The Clean Industrial Deal, czy nacisk na słowo innowacje.

„Wiedzę i świadomość na temat niezbędnej transformacji gospodarki podziela kadra menadżerska większości firm. Nie można tego tak łatwo wymazać. Możemy użyć innych terminów, ale transformacji nie zatrzymamy” - twierdzi ekspert z Akademii Koźmińskiego. 

Marta Biernacka-Miernik, członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia ESG zauważyła, że wszystkie elementy, które budują nowoczesne, mądre zarządzanie, są w głowach liderów w firmach. Zmienia się nomenklatura, ale cele pozostaną. 

„Dla nas realizowanie strategii ESG jest bardzo ważne. Jednak pojawiają się wyzwania np. koszty wdrożenia dyrektywy ściekowej, które mają pokryć dwa przemysły: farmaceutyczny i kosmetyczny” - informowała Agnieszka Deeg-Tyburska, członkini zarządu spółki Polpharma.

Według niej te koszty w Polsce to około 600 mln złotych rocznie, co może oznaczać nawet ograniczenie lub zaprzestanie produkcji pewnych leków. 

„Mam nadzieję, że powstanie przestrzeń do dyskusji i zmiany legislacyjne będą powstawały w porozumieniu rządów i przedsiębiorców, że nie będziemy musieli wprowadzać gwałtownych zmian, że wspólnie uda się wypracować dyrektywę” - dodaje. 

Na potrzebę wypracowywania regulacji rynkowych w jak najszerszym gronie zwracał też uwagę Michał Fura, dyrektor ds. regulacji BAT Polska. 

„Towarzyszy nam stała niepewność regulacyjna. ESG to wyzwanie, ale też szansa. My postrzegamy ją jako szansę - inwestujemy w odnawialną energię, ESG traktujemy jako element szerszej transformacji całego biznesu. Budujemy świat bez dymu papierosowego, więc inwestujemy w innowacje i produkty alternatywne. Wymaga to jednak mądrych regulacji, tworzonych w dialogu ze sferą publiczną i decydentami oraz oparciu na danych naukowych i rzetelnej ocenie skutków proponowanych rozwiązań - przekonywał Michał Fura.

„Regulatorzy słuchają rynku, trzeba do nich docierać ze swoimi stanowiskami, budując koalicje i siły nacisku” - dodał Piotr Maciej Kaczyński, publicysta. 

Agnieszka Deeg-Tyburska, podsumowując dyskusję, stwierdziła, że przedsiębiorcy działający w obszarze transformacji oczekują spójności i przewidywalności przepisów, chcą też, aby tworzący prawo dowiedzieli się o problemach, z którymi mierzy się biznes.

„Warto zaufać biznesowi. Niech firmy wybierają z dostępnych propozycji te, które pomogą im rozwijać a nie obciążać biznes” - podsumował prof. Bolesław Rok. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 11.04.2025, 14:48
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ