Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Bliski kontakt z dzieckiem - budowany m.in. przez zadawanie pytań, słuchanie i wspólne przeżywanie treści - wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i buduje pewność siebie. Takie doświadczenia warto tworzyć podczas codziennych rytuałów, jak wspólne czytanie. Książka staje się wtedy nie celem, lecz pretekstem do bliskości i rozmowy. Jak pokazują badania Biblioteki Narodowej, w 2024 roku przynajmniej jedną książkę przeczytało 41% ankietowanych. Według danych częściej po lekturę sięgają kobiety - 47% niż mężczyźni - 35%.**
Obiecujące dane przynosi w tej kwestii badanie pracowni SW Research zrealizowane na zlecenie marki Lajkonik dla Fundacji Powszechnego Czytania w ramach ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta, która pokazuje, że wielu ojców dostrzega wartość wspólnej lektury. Ponad 74% respondentów deklaruje, że czyta dzieciom regularnie - codziennie (31,5%) lub kilka razy w tygodniu (42,8%). To wyraźny sygnał widocznej świadomości roli ojca w budowaniu więzi poprzez książki. Jednocześnie niemal co dziesiąty badany przyznaje, że nie sięga po lekturę z dzieckiem wcale - co wskazuje na realną potrzebę dalszych działań edukacyjnych i promocyjnych, które pomogą uczynić wspólny czas z książką codziennym, naturalnym rytuałem.
„Małe momenty mają znaczenie - tym kieruje się marka Lajkonik, zarówno w naszej działalności, jak i inicjatywach, które chcemy wspierać. Dlatego angażujemy się w projekty takie jak #TataTeżCzyta - bo każda chwila spędzona z dzieckiem na wspólnej lekturze wzmacnia relacje, rozwija i pobudza myślenie oraz uczy uważności. Książka staje się tu nie tylko narzędziem, ale pretekstem do rozmowy, bliskości i prawdziwego bycia razem. Chcemy towarzyszyć rodzinom nie tylko przy stole, ale również w tych cennych momentach, które zostają na całe życie. Wszystko to zgodnie z naszą strategią łączenia radości życia i odpowiedzialności” - mówi Monika Pawłowska z Lajkonika.
Codzienne czytanie deklarują ojcowie w wieku 31-35 oraz 36-40 lat - odpowiednio 37,1% i 39,9%. To młodsze grupy wiekowe najczęściej znajdują czas na wspólną lekturę z dziećmi, co może świadczyć o rosnącej świadomości roli ojcostwa i budowania relacji poprzez rytuały.
Bliskość, rytuał, przyjemność - z czym ojcowie kojarzą wspólne czytanie?
Dla ojców uczestniczących w badaniu wspólne czytanie z dzieckiem to przede wszystkim wyraz bliskości (55%), przyjemności i zabawy (48%) oraz wartościowego, wspólnie spędzonego czasu (47%). Często kojarzy się ono także z rytuałem przed snem (41%) i chwilą odpoczynku (36%).
„Wyniki te pokazują, jak skutecznie książka stwarza przestrzeń do budowania codziennej więzi ojca z dzieckiem - co doskonale wpisuje się w przesłanie kampanii #TataTeżCzyta - mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania. - Wspólne czytanie to coś więcej niż przekazywanie treści - to czas, w którym ojciec jest w pełni obecny, uważny i dostępny. To moment, w którym dziecko czuje się ważne, a jego emocje i pytania zostają wysłuchane. Kampania #TataTeżCzyta przypomina, że to nie wielkie słowa czy perfekcyjna dykcja są tu najważniejsze, lecz obecność, ciepło i czas. Nawet kilka minut dziennie wystarczy, by budować więź i stymulować rozwój. Wspólne czytanie i rozmowa to najmilsze, a jednocześnie - w świetle licznych badań - najskuteczniejsze narzędzie wspierania stabilnego oraz zrównoważonego rozwoju dziecka.
To doświadczenie bliskości może jednak wymagać wsparcia - dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i marka Lajkonik zapytali ojców, co mogłoby zachęcić ich do częstszego czytania z dziećmi.
Czego potrzebują ojcowie, by czytać częściej?
Najczęściej wskazywaną odpowiedzią była potrzeba spędzania większej ilości czasu tylko z dzieckiem - bez ekranów i innych rozpraszaczy (44%). Istotne okazało się również poczucie, że wspólna lektura to naprawdę coś ważnego dla dziecka i może się przyczynić do jego rozwoju (37%). Budowanie stałego rytuału wspólnego czytania np. przed snem (33%). Na dalszych miejscach pojawiły się potrzeba lepszego rozeznania w książkach odpowiednich do wieku dziecka (27%), inspiracje płynące z doświadczeń innych ojców (20%) oraz wsparcie ze strony partnerki lub partnera (19%).
Potrzeba inspiracji do czytania od innych ojców była najczęściej zgłaszana w miastach średnich i dużych (powyżej 200 tys. mieszkańców) oraz w mniejszych ośrodkach do 100 tys. To pokazuje, że niezależnie od miejsca zamieszkania wielu ojców szuka prostych, autentycznych przykładów, jak wpleść czytanie w codzienność.
„Z myślą o ojcach, którzy poszukują prostych i wiarygodnych sposobów na wprowadzenie wspólnej lektury do codziennego życia, przygotowaliśmy e-book pełen praktycznych wskazówek i poleceń książek dopasowanych do wieku dziecka. Publikacja pokazuje, jak kontakt z książką - już od pierwszych miesięcy życia - wpływa pozytywnie na rozwój emocjonalny, językowy i społeczny. Inne potrzeby mają niemowlęta, inne kilkulatki, jeszcze inne starsze dzieci, ale w każdym przypadku wspólne czytanie staje się przestrzenią do bliskości, rozmowy i budowania więzi” - podkreśla Agnieszka Nyc, menadżerka koordynująca kampanię w Fundacji Powszechnego Czytania.
Więcej o akcji: https://www.tatatezczyta.pl
E-book: Supermoc książek #TataTeżCzyta
Lista polecanych książek: Książki polecane - tatateżczyta
*Źródło: Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na zlecenie Fundacji Powszechnego Czytania oraz firmy Lajkonik, w ramach inicjatywy #TataTeżCzyta. Realizację badania przeprowadzono w dniach 7–14 maja 2025 roku wśród 600 ojców dzieci w wieku od 0 do 13 lat.
**Stan czytelnictwa książek w Polsce w 2024 roku - Aktualności - Biblioteka Narodowa
Źródło informacji: Lajkonik
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.06.2025, 07:00 |
Źródło informacji | Lajkonik |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kampania #HistorieZPasją - opowieści, które mają twarze i emocje
Kampania Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej #HistorieZPasją objęła swoim zasięgiem 2,66 miliona odbiorców. Jej bohaterami nie są tylko projekty, ale przede wszystkim ludzie, którzy skorzystali z Funduszy Norweskich i EOG - ich pomysły, emocje i pasje.- 23.07.2025, 13:43
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
-
Image
Takich urodzin Harry Potter nie miał w Polsce jeszcze nigdy. Uświetnią je głosy Hermiony Granger i Draco Malfoya, zlot fanów i ogólnopolski quiz wiedzy
Fani Harry’ego Pottera, szykujcie różdżki i peleryny. Już od 31 lipca do 2 sierpnia 2025 roku w Alvernia Planet, gdzie od kwietnia znajduje się największa podróżująca po świecie wystawa o Harrym Potterze, odbędzie się świętowanie urodzin najpopularniejszego czarodzieja wszech czasów. Fani szykują bogaty program dla dorosłych czarodziejów zawierający m.in. warsztaty i wyjątkowe prelekcje z aktorami dubbingowymi, a dla dzieci przewidziana jest moc angażujących atrakcji oraz gra terenowa. Program wydarzenia cały czas się rozrasta, ale oto niektóre z niezwykłych punktów magicznej imprezy.- 17.07.2025, 11:31
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Alvernia Planet
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ