Newsletter

EKF 2025: bank „niewidzialny” czy bank jako życiowy ekosystem: o przyszłości bankowości dyskutowali liderzy rynku finansowego

04.06.2025, 11:24aktualizacja: 04.06.2025, 11:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Bank „niewidzialny” dla klientów czy bank organizujący im różne dziedziny życia - który z tych modeli bankowości detalicznej osiągnie sukces w przyszłości, zastanawiali się uczestnicy rozmowy z cyklu „Nowy ulubiony bank”: Szymon Midera, prezes zarządu PKO Banku Polskiego i Wojciech Sobieraja, CEO of Vodeno, Chairman of the Aion Board of Directors, Unicredit Group. Fire side chat, którego gospodarzem był PKO Bank Polski, miał miejsce drugiego dnia XV Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.

Jak podczas rozmowy wskazał prezes PKO BP Szymon Midera „podmiot, który kumuluje w sobie szeroką gamę usług dla klientów, to jest ekosystem, który wyrósł z marketingu internetowego, uzupełnionego o usługi fintechowe, finansowe, zintegrowane z zakupami”.

Przykładem może być Mercado Libre, platforma sprzedażowa założona w Argentynie, która stała się jednym z największych i najważniejszych serwisów e-commerce w całej Ameryce Łacińskiej. Mercado Libre wspiera transakcje kupna i sprzedaży za pomocą własnego systemu płatności, zwalniając użytkowników z konieczności korzystania z zewnętrznych operatorów finansowych. Od lat konsekwentnie inwestuje w usługi logistyczne, rozwiązania mobilne oraz nowe funkcje.

Czy taki model sprawdziłby się w Europie, zapytał prezes Midera swojego rozmówcę. Zdaniem Wojciecha Sobieraja wdrożenie podobnych rozwiązań na Starym Kontynencie byłoby bardzo trudne. „Ameryka Południowa i częściowo Azja mają łatwiej, bo budują swoje superbanki od podstaw. W Europie może się to udać tylko największym graczom” - ocenił.

Prezesi zastanawiali się również, czy bankowość czeka niedługo rewolucja, fundamentalna zmiana sposobu bankowania.

„Po cichutku dzieje się taka rewolucja w agentach AI (red. cyfrowych jednostek zdolnych do wykonywania niezależnych zadań w każdym środowisku, aby osiągnąć konkretne cele). W pewnym momencie, później niż wszystkim się wydaje, może dojść do takiej sytuacji, kiedy każdy z nas będzie miał takiego swojego prywatnego agenta AI, któremu zaufa. Ten agent w moim telefonie będzie wykonywał wszelkie czynności, łącznie z przelewami” - mówił prezes Sobieraj.

Dodał, że aby tak się stało, musi nastąpić w tym samym momencie zmiana zachowania ludzkiego, psychologiczna, oraz zmiana technologiczna. „Jak to się zmieni, to model bankowości będzie również zmieniony” - stwierdził Sobieraj.

Szymon Midera chciał również poznać opinie gościa na temat tego, czy polski sektor bankowy jest nadal innowacyjny jak przed laty, kiedy wprowadzono BLIK-a.

„Nie jesteśmy innowacyjnym sektorem bankowym, ponieważ w ciągu ostatnich lat nie zrobiliśmy niczego rewolucyjnego, co zmieniło sposób bankowania. Można śmiało powiedzieć, że również Europa Zachodnia nie jest w żadnym stopniu innowacyjnym sektorem bankowym” - odpowiedział prezes Vodeno.

Jego zdaniem jednym z możliwych kierunków rozwoju jest zagraniczna ekspansja polskich banków. „Nie rozumiem, dlaczego nasze banki nie są obecne w Europie Wschodniej. Powinniśmy tam działać razem, bo największe sukcesy osiągaliśmy we współpracy” - podkreślił. Wskazał też trzy obszary wymagające wspólnego działania sektora: rozwój infrastruktury technologicznej (w tym chmurowej), cyberbezpieczeństwo oraz trenowanie modeli sztucznej inteligencji.

„Miałem przyjemność być przy stole, jak się tworzył BLIK i uwierzcie mi, to wcale nie jest takie trudne. Wystarczy, że paru ludzi dobrej woli spotka się, aby coś sensownego zrobić” - zaznaczył.

Prezes PKO Banku Polskiego zauważył, że BLIK, wciąż ma potencjał rozwoju. Choć w e-commerce osiągnął już 70 proc. udziału w płatnościach zbliżeniowych, w terminalach jego udział wciąż jest niski, na poziomie 10 proc. „Patrzymy na rynki Europy Środkowo-Wschodniej. Chcemy zaprosić największe banki z regionu do wspólnego wehikułu inwestycyjnego” - powiedział Szymon Midera.

Wojciech Sobieraj zauważył, że Europa wchodzi w okres konsolidacji i warto być częścią tego procesu. „Bez aktywnego uczestnictwa w tworzeniu wspólnego rynku bankowego zostaniemy tylko widzami, obserwującymi grę największych” - ostrzegał.

Na zakończenie spotkania Sobieraj podzielił się swoją wizją przyszłości rynku: jego zdaniem tylko sześć największych banków przetrwa, a reszta zostanie wchłonięta lub zniknie.

„PKO BP ma ogromny potencjał - systemy IT, skalę, zdolność do replikowania rozwiązań. Powinniście być obecni wszędzie - od Tallina po Rygę” - podkreślił.

Jednocześnie zaznaczył, że mimo rozwoju automatyzacji i modelu „mobile first”, wciąż będzie miejsce dla bezpośredniego kontaktu z człowiekiem - szczególnie tam, gdzie chodzi o emocje i zaufanie.

W Sopocie trwa 15. Europejski Kongres Finansowy: jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń gospodarczych w UE i platforma debaty na temat stabilności europejskiego oraz polskiego systemu finansowego, a także miejsce wypracowania rekomendacji działań w kierunku osiągnięcia stabilnego, zrównoważonego rozwoju. Uczestnikami EKF są prezesi wiodących instytucji finansowych, polscy i zagraniczni politycy kształtujący politykę gospodarczą, uznani makroekonomiści i menedżerowie najwyższych szczebli z sektorów bankowości i rynku kapitałowego, ubezpieczeń, konsultingowego i prawnego, innowacji i IT, a także eksperci ze środowisk naukowych.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.06.2025, 11:24
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ