Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MRiRW: Oznaczenia geograficzne win – nowe możliwości dla polskiego winiarstwa (komunikat)

18.06.2025, 18:00aktualizacja: 20.06.2025, 11:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:

W ramach Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, we współpracy z Komisją Europejską – Dyrekcją Generalną ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (DG AGRI), 17 czerwca 2025 r. zorganizowało konferencję pn. „Oznaczenia geograficzne win. Możliwości ochrony nazw”.

"Oznaczenia geograficzne odgrywają kluczową rolę w promowaniu lokalnych i tradycyjnych produktów. To dzięki nim producenci mogą nie tylko chronić unikalny charakter swoich produktów, ale także skutecznie konkurować na rynku, nie poprzez masowość, ale poprzez jakość, unikalność i autentyczność. To właśnie te cechy, które są mocno powiązane z miejscem pochodzenia, stanowią o ich atrakcyjności" - powiedział Stefan Krajewski, sekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa i rozwoju wsi, witając uczestników spotkania.

Wtorkowe spotkanie było okazją do rozmów o wadze oznaczeń geograficznych w sektorze wina oraz sposobach ich rejestracji w Unii Europejskiej. W konferencji udział wzięli eksperci, którzy przedstawili praktyczne informacje dotyczące rejestracji, przygotowania dokumentacji i wymagań związanych z ochroną nazw win. Byli to:

- Ola Jeżowska-Minarik, Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, KE

- Sylwia Bonin, ekspertka winiarska

- Jarosław Wesołowski, MRiRW – Departament Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich

- Magdalena Głodek, MRiRW – Departament Rolnictwa Ekologicznego i Jakości Żywności

- Małgorzata Waszewska, Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

Co daje rejestracja nazwy wina w UE?

Rejestracja oznaczenia geograficznego to:

- możliwość umieszczania na etykiecie dokładnych informacji o pochodzeniu produktu,

- wzmocnienie pozycji rynkowej wina,

- prawna ochrona nazwy przed nieuprawnionym użyciem,

- wzrost konkurencyjności producenta.

Unijne oznaczenia geograficzne stanowią 6,8 proc. sprzedaży w sektorze żywności i napojów oraz 15% unijnego eksportu żywności i napojów do państw trzecich. Ekonomiczne znaczenie oznaczeń geograficznych jest niepodważalne a znaczenie kulturowe jest nie do przecenienia.

Polskie produkty z oznaczeniami – przykłady dobrej praktyki

W UE chronionych jest obecnie ponad 3,5 tys. oznaczeń geograficznych, w tym 49 zarejestrowanych polskich nazw produktów, a kolejne czekają na rejestrację w Komisji Europejskiej.

Uczestnicy konferencji mieli okazję spróbować produktów już objętych ochroną geograficzną – takich jak jabłko grójeckie, oscypek, rogal świętomarciński czy cebularz lubelski. Przykłady te pokazują, jak rejestracja wpływa na budowę silnej, rozpoznawalnej marki.

Warto wspomnieć, że jabłko – jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich produktów rolnych – zostało wybrane jako symbol polskiej prezydencji w Radzie UE.

Dlaczego oznaczenia geograficzne są ważne?

System oznaczeń geograficznych stanowi jeden z fundamentów unijnej polityki rolnej. Jego celem jest nie tylko promocja wysokiej jakości produktów, ale także ochrona dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulinarnej Europy. Dla Polski to również szansa na budowanie silnej marki narodowej w sektorze winiarskim.

Obecnie Polska nie posiada żadnej zarejestrowanej w UE nazwy wina objętej ochroną geograficzną, jednak jak podkreślono podczas konferencji – sytuacja ta może się wkrótce zmienić.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ jj/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.06.2025, 18:00
Źródło informacji MRiRW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ