Newsletter

Zdrowie i styl życia

Pierwszy od lat wzrost ilości konsumentów jabłek - Kantar Polska, wiosna 2025

09.07.2025, 12:09aktualizacja: 09.07.2025, 12:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

TRSK
TRSK
Jedno jabłko dziennie? Coraz więcej Polaków ma na nie ochotę. Zima przyniosła wypłaszczenie trendu spadkowego. Porównując „styczeń do stycznia” po raz pierwszy ilość konsumentów nie spadła. Wiosna przyniosła pierwsze o 5 lat, od kiedy prowadzony jest monitoring konsumpcji, duży wzrost ilości konsumentów jabłek. Badania konsumpcji jabłek realizuje Kantar Polska. Historyczne wyniki komentują sadownicy.

„>>Bo jabłka są fajne!<< - z takim hasłem umieściłam post o wzroście liczby konsumentów jabłek na stronie >>Jabłka Wielkopolskie<<. Małymi krokami, ale udaje nam się odczarowywać postrzeganie tych owoców. Jabłka nie są już zwykłe, nijakie, nieciekawe. Widzimy, że polski konsument odkrywa je na nowo, przekonuje się do nowych odmian, odkrywa smak, zdumiewa go ich chrupkość, nawet po kilku miesiącach przechowywania. Jako producenci cały czas się rozwijamy, stajemy się coraz lepszymi sadownikami. Efekty są bardzo widoczne, a badania konsumpcji tylko je potwierdzają” - mówi Karolina Dębska-Zeidler, sadowniczka, Gospodarstwo Sadownicze „Dębski-Sad”.

 

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

 

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

 

Badania pokazują zmianę trendu

Konsumpcja jabłek spadała od lat. Już zima przyniosła zahamowanie spadku ilości konsumentów „rok do roku”. Trudno było mówić o zmianie trendu, ale już wtedy widać było 9,7 mln konsumentów regularnie spożywających jabłka. Ta grupa zwiększyła się „styczeń do stycznia” o 1,3 mln, do poziomu 30% populacji. Więcej o tym jak zatrzymano trend spadkowy w styczniowym materiale Jabłko przestaje tracić - analiza wyników monitoringu konsumpcji Kantar Polska

„Jabłko wraca na stoły nie tylko jako zdrowa przekąska, ale też jako produkt, z którym ludzie znów się identyfikują. Także dlatego, że coraz częściej pojawia się ono w ważnych, pozytywnych kontekstach. Jabłko jest bardzo polskie, potrafimy o nie walczyć, protestować w jego obronie, było symbolem naszej prezydencji w Radzie UE, widzimy je często w rękach naszych sportowców” - wymienia Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenia Sady Grójeckie.

Jabłku pomaga moda na polskie

Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej. wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce częściej kupować truskawki (30%) i jabłka (29%). Szczegóły przedsezonowych badań w marcowym materiale: 10 mln Polaków chce jeść jabłka częściej

 

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

 

„Odbudowanie wizerunku jabłka to efekt pracy wielu środowisk. Współpracowaliśmy przy projektach: #GoodMove #ApetytnaPolskie #PolskieSuperowoce #MocPolskichWarzyw #WybieramPolskieJabłka i #1jabłkoDziennie. One razem tworzą dobrze uzupełniający się system wspierania producentów i kreowania zachowań konsumentów. Dobry wynik jest zwieńczeniem realizacji i wymiany doświadczeń wielu kampanii. Cieszmy się współpracą, zgraniem i oczywiście wynikami monitoringu konsumpcji” - dodaje Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”.

Wiosna przyniosła pierwsze wzrosty

W maju jabłko jadło 85% Polaków vs 81% w maju 2024 roku. Różnica jest duża, istotna statystycznie. majowe i czerwcowe wzrosty ilości konsumentów jabłek nie są niespodzianką w kontekście wyników zimowych i marcowych deklaracji większych zakupów w sezonie. Niespodzianką jest natomiast ich skala i fakt, że dotyczą wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Szczegółowa analiza dostępna jest na stronie 1jablko.pl: Wiosna 2025 – pierwsze od 5 lat wzrosty ilości konsumentów jabłek, Kantar Polska 

„Efekt uzyskany w wielu grupach odbiorców to zasługa synergii i spójności działań promocyjno-edukacyjnych. Współpraca jest kluczem do sukcesu, którego dziś miernikiem jest tak długo oczekiwany wzrost ilości konsumentów. Cieszy, że tak wiele środowisk producentów owoców i warzyw bierze odpowiedzialność za zdrowie kolejnych pokoleń Polaków” - podsumowuje Paulina Kopeć, Unia Owocowa. 

 

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

 

Jedno jabłko dziennie dla każdego

Historyczny wzrost jest obserwowany we wszystkich kluczowych zmiennych demograficznych. Wzrosła konsumpcja wśród kobiet i mężczyzn (w podziale na płeć). Wzrosła w większości przedziałów wiekowych i regionów Polski. We wszystkich przedziałach związanych z wykształceniem - wśród konsumentów z wykształceniem podstawowym i gimnazjalnym, zawodowym, średnim i wyższym. Wśród pracujących i wśród niepracujących (sytuacja zawodowa). We wszystkich przedziałach dochodów netto na osobę i na gospodarstwo domowe. Wreszcie, we wszystkich segmentach związanych z miejscem zamieszkania. Więcej osób je jabłka na wsi, więcej w miastach od 10 tys. do 19 tys. mieszkańców, od 20 tys. do 99 tys., od 100 tys. do 499 tys. i więcej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców, w tym w Warszawie.

„Sektor dostrzega wartość realizowanej od kilku lat promocji. Postawiliśmy w niej na integrację środowisk i wielopoziomowe synergie. Jabłko korzysta dziś z doświadczeń grupy gatunków jagodowych i promujących się razem warzyw. Współpracuje ze sobą wiele organizacji i realizowanych równolegle kampanii. Angażują się plantatorzy, grupy, samorządowcy i administracja. Gratuluję pracy wykonanej w mijającym sezonie. Życzę konsekwencji. Plantatorzy owoców jagodowych realizują dziś VII edycje projektu >>Czas na polskie superowoce!<<. I trzeba powiedzieć, że jest to siedem lat >>tłustych<<. Mamy modę na codzienną konsumpcje, dobry wizerunek i stały wzrost ilości konsumentów. Korzystajmy z tych doświadczeń” - powiedział Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw

Promocji jabłka w Polsce przyświeca idea współpracy wielu środowisk sadowników. Przykładem jest projekt „Jedno jabłko dziennie” realizowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, we współpracy ze Stowarzyszeniem Sady Grójeckie, Stowarzyszeniem Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, Związkiem Sadowników RP i Krajowym Związkiem Grup Producentów Owoców i Warzyw. Innym przykładem realizowane dla całego sektora badania konsumpcji, dzięki którym wiemy, że wzrosty na rynku jabłek są faktem. Projekty finansowane są z Funduszu Promocji.

„Warto być konsekwentnym. Mając sukcesy w kreowaniu zachowań zakupowych w kraju, łatwiej myśleć o budowaniu pozycji polskiego jabłka na rynkach międzynarodowych. Raz jeszcze gratuluję sadownikom przełamania wieloletniego trendu i pierwszych wzrostów w tak wielu segmentach” - podsumował Witold Boguta, wieloletni przewodniczący Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Wyniki prezentowane na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010+ Polaków w wieku 15 lat i więcej.

Badanie w dniach 9-14 maja 2025 r., w którym Kantar pyta respondentów m.in. o częstotliwość spożywania 21 gatunków owoców i warzyw w tygodniu poprzedzającym badanie.

Badanie w dniach 14-19 marca 2025 r. Pytanie: Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas, poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?

Badanie w dniach 12-22 stycznia 2025 r., j, w ramach monitoringu konsumpcji.

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 09.07.2025, 12:09
Źródło informacji Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ