Newsletter

Tylko 1 na 5 toalet spełnia oczekiwania dotyczące higieny i czystości - wyniki najnowszego badania Tork [1]

06.08.2025, 09:00aktualizacja: 06.08.2025, 09:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Tork (1)
Tork (1)
Nieprzyjemne doświadczenie w toalecie skłania 52% ankietowanych do podejmowania działań wpływających negatywnie na przychody i reputację firmy.

Inkluzywna higiena to nie jednorazowa inicjatywa, a długofalowy projekt Tork, marki firmy Essity, światowego lidera w dziedzinie profesjonalnej higieny. Celem jest zmiana przestrzeni publicznych i komercyjnych, czyniąc je bardziej otwartymi i funkcjonalnymi dla wszystkich. Wyniki badań Tork są ważnym elementem na tej drodze - dostarczają konkretne dane i wnioski, które pomagają lepiej rozumieć potrzeby różnych grup użytkowników oraz bariery, z jakimi mierzą się na co dzień. Ograniczona sprawność rąk, egzema nasilająca się po kontakcie z drażniącymi skórę produktami, nadwrażliwość sensoryczna czy potrzeba większej prywatności mogą zamienić wizytę w toalecie w prawdziwe wyzwanie. To właśnie z tego powodu powstał projekt - by tworzyć standardy toalet, które są nie tylko funkcjonalne, ale też naprawdę dostępne.

Globalne badanie Tork zostało przeprowadzone wśród użytkowników toalet oraz personelu sprzątającego. Pytania dotyczyły korzystania z łazienek w miejscach publicznych. Badanie jest jednym z elementów działań marki Tork na rzecz inkluzywnej higieny i ma na celu identyfikację barier uniemożliwiających ludziom zaspokojenie ich podstawowych potrzeb oraz wpływ tych ograniczeń na działalność firm.

Najczęściej spotykane udogodnienia w przestrzeniach publicznych i miejscach pracy skierowane są do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jednak 95% osób, które zmagają się z fizycznymi lub poznawczymi ograniczeniami nie korzysta z wózka. Badanie Tork wyraźnie pokazuje, że wiele potrzeb tych osób nie jest uwzględnianych na etapie projektowania i utrzymania toalet. W efekcie, co druga osoba napotyka w łazienkach publicznych na bariery związane z higieną [2]. Obawy dotyczące higieny, czystości i warunków panujących w toalecie, wynikające np. z nadwrażliwości sensorycznej czy parurozy (tzw. „nieśmiały pęcherz”) to tylko niektóre powody unikania publicznych łazienek.

„Ośmiu na dziesięciu ankietowanych obawia się korzystać z toalet publicznych - a w przypadku osób z różnego rodzaju ograniczeniami fizycznymi lub poznawczymi - odsetek ten jest jeszcze wyższy  - powiedział Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager, Tork. - Gdy toaleta nie spełnia potrzeb użytkowników, wpływa to na reputację i wyniki finansowe firmy. Z tego powodu, “Higiena dla wszystkich” od lat pozostaje jednym z fundamentów naszej strategii zrównoważonego rozwoju: zwracając uwagę na uwzględnianie różnych potrzeb, pomagamy organizacjom tworzyć lepsze doświadczenia dla jak największej liczby użytkowników, w tym personelu sprzątającego, odgrywającego na co dzień kluczową rolę w dbaniu o obiekty”.

Jak spełnić potrzeby w Polsce    

W badaniu wzięło udział 11 500 osób w 11 krajach, w tym 1000 osób z Polski. Odpowiedzi polskich ankietowanych wskazują na ich wysokie wymagania dotyczące higieny i czystości - 80 % respondentów oczekuje umiarkowanego lub wysokiego poziomu higieny; jednocześnie mniej niż 20% toalet spełnia te oczekiwania.

Według wyników badania w Polsce, głównym powodem unikania toalet w miejscach publicznych jest brak higieny. W dalszej kolejności respondenci wskazywali nieprzyjemny zapach, brak mydła i papieru toaletowego lub brak wystarczającej prywatności. Nieprzyjemne doświadczenia w toalecie mogą wywołać silne emocje i mieć wymierne konsekwencje biznesowe. Gdy oczekiwania dotyczące czystości nie są spełnione, użytkownicy odczuwają obrzydzenie (24%), dyskomfort (29%), rozczarowanie (21%) i frustrację (17%). A to przekłada się na ich określone zachowania:

- 26% spędza mniej czasu w miejscu pracy z powodu stanu toalet,

- 13% ogranicza ilość jedzenia i picia, aby uniknąć konieczności korzystania z łazienki w miejscu publicznym, co ma bezpośredni wpływy na przychody firm,

- 7% przyznaje, że zdarzyło im się odradzić znajomym wizytę w danym miejscu, a 8% pozostawiło negatywną opinię w sieci.

Badanie dotyczyło także wyzwań w pracy personelu sprzątającego [2]. Aż 80% ankietowanych z tej grupy zgłasza problemy ze zdrowiem psychicznym wynikające z wykonywanych obowiązków; 46% odczuwa stres, a 7 na 10 wskazuje na niewystarczające wsparcie ze strony pracodawcy. Gorsze samopoczucie oraz duża rotacja personelu mają bezpośredni wpływ na czystość w obiektach i generują koszty związane z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Zaspokajanie potrzeb zatrudnionych - poprzez poprawę warunków pracy, w tym na przykład zapewnienie łatwych do uzupełniania dozowników - wspiera higienę dostępną dla wszystkich i przekłada się na lepsze wyniki finansowe firm.

Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak inkluzywne łazienki mogą poprawić funkcjonowanie firmy, odwiedź stronę internetową.

Dodatkowe informacje: A PRiori Communications, office@apriori-communications.com 

[1] Tork Insight Survey 2025 - badanie przeprowadzone wśród 1000 pracowników sprzątających w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Meksyku, Kanadzie, Hiszpanii, Szwecji, Holandii i Polsce.

[2] Ibidem. Respondenci zgłaszali doświadczanie - zarówno w formie zdiagnozowanej, jak i samoocenionej - różnych dolegliwości fizycznych lub poznawczych, takich jak np. egzema, przewlekły ból, uogólniony lęk czy klaustrofobia.

Źródło informacji: Tork

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 06.08.2025, 09:00
Źródło informacji Tork
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ