Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Kryzys, który trzeba zatrzymać
Problem zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży narasta. W 2024 roku życie odebrało sobie 127 dzieci, ponad 2 tysiące nastolatków podjęło próby samobójcze [1], a liczba młodych pacjentów korzystających z pomocy psychologicznej i psychiatrycznej wzrosła w ostatnich latach o ponad 130% [2]. Równocześnie niemal 40% nastolatków doświadczyło wyzywania w sieci, a co czwarty był ośmieszany lub poniżany online [3].
W odpowiedzi na skalę problemu Stowarzyszenie Mentalnie Równi od 2022 roku prowadzi program „Mów Do Mnie - #TokTuMi”, największy w kraju wielopoziomowy i skoordynowany program na rzecz zdrowia psychicznego i profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży, który obejmuje uczniów, rodziców, nauczycieli i całe społeczności lokalne.
W roku szkolnym 2025/2026 DHL eCommerce obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm obszarom: hejtu rówieśniczego oraz zdrowych technologii. Badania pokazują, że aż 97% młodzieży zauważa szkodliwe zjawiska w internecie, a 84% wskazuje hejt jako jedno z najbardziej destrukcyjnych. Jednocześnie tylko 44% nastolatków zawsze ma na kogo liczyć, gdy coś ich zaniepokoi w sieci [4].
„Wierzymy, że biznes ma obowiązek działać odpowiedzialnie i angażować się w tematy naprawdę ważne dla społeczeństwa. Hejt i uzależnienia od technologii to zjawiska, które dotykają młodych ludzi codziennie - także dzieci naszych pracowników, kurierów i klientów. Dlatego naturalne jest dla nas, aby włączyć się w program >>Mów Do Mnie - #TokTuMi<<, który nie tylko edukuje, ale realnie wspiera szkoły, rodziny i lokalne społeczności. Wspólnie możemy zatrzymać hejt i nadawać dobro” - podkreśla Agnieszka Świerszcz, prezes DHL eCommerce Polska.
DHL eCommerce Polska od lat angażuje się w projekty edukacyjne i społeczne, realizując swoją misję łączenia ludzi i poprawiania jakości ich życia. Kampania społeczna „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro” realizująca program profilaktyki na rzecz zdrowia psychicznego to konkretne działania odpowiadające na jedno z najważniejszych wyzwań społecznych współczesności, jakim jest dobrostan młodych ludzi.
Hejt i zdrowe technologie - dwa kluczowe obszary
Zaangażowanie DHL to szansa na zwiększenie świadomości społecznej wokół problemu hejtu, który nie kończy się wraz z dźwiękiem szkolnego dzwonka, lecz towarzyszy dzieciom także w świecie online - często w formie cyfrowej agresji. Firma wykorzysta swój zasięg i doświadczenie w budowaniu dialogu społecznego, aby akcja dotarła do jeszcze większej liczby szkół i lokalnych społeczności w całej Polsce.
„Hejt rówieśniczy silnie wpływa na poczucie wartości młodej osoby. Może prowadzić do wykluczenia, depresji i braku zaufania do samego siebie. Szczególnie groźne jest to w okresie dorastania, gdy intensywnie rozwija się osobowość” - mówi Joanna Pecho, psycholożka dzieci i młodzieży Instytutu Zdrowia Mentalnego.
Równie niepokojące są dane dotyczące korzystania z technologii. 58% dzieci w wieku 7-12 lat używa mediów społecznościowych przeznaczonych od 13. roku życia, a ponad 300 tys. najmłodszych spędza codziennie ponad dwie godziny na TikToku. W tej samej grupie wiekowej dzieci spędzają średnio ponad cztery godziny dziennie na serwisach społecznościowych i platformach streamingowych, co prowadzi do przebodźcowania, problemów z koncentracją i trudności w utrzymaniu równowagi między światem cyfrowym a realnym [5].
„Młodzi ludzie nie uczą się zdrowych sposobów radzenia sobie z napięciem i emocjami, ale szukają natychmiastowej przyjemności. Tak właśnie działa mechanizm uzależnienia od technologii, który opiera się na nieustannym poszukiwaniu dopaminy. Niestety, przerwanie tego procesu i wypracowanie nowych, zdrowych nawyków jest bardzo trudne i może rzutować na całe dorosłe życie” - dodaje Joanna Pecho.
Eksperci zwracają uwagę, że edukacja w tym zakresie powinna uczyć nie zakazu, ale mądrego i świadomego korzystania z technologii - tak, by wspierała naukę, rozwój i kreatywność, zamiast izolować i obniżać koncentrację.
Wspólna odpowiedzialność dorosłych i biznesu
Program „Mów Do Mnie - #TokTuMi” pokazuje, że troska o zdrowie dzieci zaczyna się od dorosłych: rodziców, nauczycieli i całych społeczności lokalnych. W roku szkolnym 2024/2025 program objął 251 szkół, gdzie zrealizowano 2327 lekcji dla ponad 60 tys. uczniów. Program wyróżnia się unikalną metodologią - warsztaty prowadzą studenci psychologii w modelu wsparcia rówieśniczego, a szkolenia dla dorosłych realizują psychoterapeuci dziecięcy. Dzięki temu przekaz jest nie tylko merytoryczny, ale i bliski doświadczeniom uczniów.
Współpraca z DHL pozwoli jeszcze mocniej nagłośnić potrzebę profilaktyki i dotrzeć do większej liczby placówek w całym kraju. Dzięki wspólnym działaniom instytucji, biznesu i społeczeństwa możliwa jest realna zmiana i bezpieczniejsza przyszłość dla młodych pokoleń.
Więcej na temat kampanii „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro”:
www.dhlbiznes.pl/dostarczamydobro
oraz na temat programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”:
[1] Raport „Samobójstwa i próby samobójcze w Polsce w latach 2020-2024”
[3] https://www.nask.pl/aktualnosci/przemoc-ktorej-nie-widac
[4] https://brpd.gov.pl/2025/02/12/spojrzmy-na-internet-oczami-dzieci-wyniki-badan-rpd/
[5] https://cyfroweobywatelstwo.pl/internetdzieci/
Źródło informacji: DHL
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 01.09.2025, 12:45 |
| Źródło informacji | DHL |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Wymarzona podróż do Larnaki, a może city break w Rzymie? Jak LOT to złap promocję w środę i wygrywaj w Szalonym Konkursie
- Polskie Linie Lotnicze LOT zapraszają pasażerów do skorzystania z cotygodniowej promocji.
- W tym tygodniu w ramach Szalonej Środy podróżni mogą zakupić bilety w specjalnych cenach na rejsy do Tirany, Tallina, Budapesztu, Rzymu, Mediolanu i Larnaki.
- Oprócz ciekawych kierunków w wyjątkowych cenach, Polskie Linie Lotnicze LOT zapraszają do udziału w konkursie, w którym do wygrania będą vouchery na dowolne rejsy z regularnej siatki połączeń przewoźnika.- 29.10.2025, 11:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Image
Fundacja Udaru Mózgu: chorzy po udarze mózgu w Polsce tracą ciągłość opieki po wyjściu ze szpitala
Każdego dnia w Polsce ponad 200 osób doświadcza udaru mózgu. To choroba, która w jednej chwili zmienia życie nie tylko osoby chorej, ale także całej jej rodziny. Udar nie jest wydarzeniem jednego dnia - jego skutki rozciągają się na miesiące i lata, często zamieniając życie w ciągłą walkę o powrót do sprawności i zmaganie z systemem, którego wsparcie kończy się zbyt wcześnie i jest niewystarczające.- 29.10.2025, 09:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Fundacja Udaru Mózgu
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ