Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak przypomina portal Prawo.pl, system kaucyjny miał być przepisem na czystsze środowisko i lepszy recykling. Producenci mieli dostosować opakowania, sklepy miały przyjmować zwroty, konsumenci - odzyskiwać pieniądze. Wszystko w jednym, przejrzystym łańcuchu.
„W praktyce to, co miało być prostym procesem, stało się złożoną operacją logistyczną, której koszt i ryzyko spadły głównie na producentów i handel” - twierdzą Magdalena Krzemińska i Wojciech Dobroś, adwokaci z KKG Legal Kubas Kos Gałkowski, cytowani przez Prawo.pl.
Jak czytamy w serwisie, poszczególne podmioty - producenci, operatorzy systemu kaucyjnego i handel detaliczny - otrzymały obowiązki, których zakres i wzajemne powiązania nie zostały w pełni doprecyzowane. Prawo.pl wskazuje, że w efekcie przedsiębiorcy zmuszeni są do natychmiastowego wdrażania rozwiązań w warunkach niepewności prawnej i organizacyjnej, przy braku jednoznacznych procedur lub przy istnieniu konkurencyjnych interpretacji tych samych przepisów.
Jak zauważa Prawo.pl, z perspektywy rynku część problemów staje się widoczna dopiero w momencie zbliżającego się uruchomienia systemu. Jako przykład serwis podaje niedawne stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska, dotyczące objęcia systemem kaucyjnym drogerii, aptek, sklepów sportowych i stacji benzynowych, problem kaucji przy przekazywaniu przez producentów i innych przedsiębiorców darmowych produktów (np. do banków żywności, szpitali czy pracownikom) czy doprecyzowanie zasad zbiórki i przekazywania kaucji. Nie wszystkie problemy pojawiły się dopiero teraz – wiele z nich było sygnalizowanych wcześniej, zwłaszcza ze strony przedsiębiorców, mających doświadczenie z obiegiem opakowań zwrotnych.
Wprowadzenie systemu kaucyjnego wiąże się z obowiązkami kontraktowymi, których nie sposób pominąć. Serwis Prawo.pl, przypomina, że każdy podmiot sprzedający produkty w specjalnie oznakowanych opakowaniach, jest zobowiązany do pobierania kaucji. A skoro kaucja jest pobierana, sklep musi działać w porozumieniu z operatorem systemu, co w praktyce oznacza konieczność zawarcia stosownej umowy.
Obowiązek pobrania kaucji dotyczyć będzie każdego punktu sprzedaży - także automatów oferujących napoje w takich opakowaniach, czy punktów sprzedaży w trakcie imprez masowych. Trudno przy tym przyjąć, że ustawowy obowiązek zawarcia umowy między operatorem a prowadzącym jednostkę handlu detalicznego oznacza konieczność akceptacji wszystkich warunków, np. w zakresie handling fee (opłata manipulacyjna) czy warunków obsługi zbiórki, a wobec braku ustawowego, systemowego uregulowania treści takich umów i funkcjonowania wielu operatorów istnieje realne ryzyko sporów - czytamy na łamach Prawo.pl.
Pełny tekst artykułu:
https://www.prawo.pl/biznes/system-kaucyjny-obowiazki-sklepow,534704.html
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 05.09.2025, 13:16 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |