Newsletter

Zdrowie i styl życia

Lato z borówkami - kolejny rekord konsumpcji

24.09.2025, 09:43aktualizacja: 24.09.2025, 11:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Kantar Polska odnotowuje historyczny rekord ilości konsumentów borówek. W sierpniu 2025 roku borówki jadło 2 na 3 Polaków, czyli 21,5 mln osób. To najwyższy wynik w historii realizowanego od 6 lat unikalnego monitoringu konsumpcji. O sukcesie borówki Klaudia Kącka-Janelt - plantatorka z Wielkopolski, i Marta Staszewska - szkółkarz, laureatka Grand Prix Branding Ovation, przeglądu najcieńszych projektów promujących gatunki jagodowe.

Konsumpcja borówki wysokiej w Polsce osiągnęła poziom 1,83 kg na osobę. To wynik wyższy niż w jej ojczyźnie - Stanach Zjednoczonych. Moda na sezonowość sprawia, że 11% Polaków zamierzało kupować ją w sezonie 2025 częściej. Jak się okazuje, chętnych na borówkę było znacznie więcej.

Borówek jemy więcej i więcej

W sierpniu borówki jadło już 66% dorosłych Polaków. Badania realizowane w sposób ciągły od 2020 roku dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji wielu gatunków. Badania tego typu realizowane są wśród osób dorosłych, w wieku 15 lat i więcej. To istotne w przypadku owoców, które tak jak borówki, są lubiane przez dzieci.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)

Analizując okres od sierpnia 2020 r. do sierpnia br. - cały monitorowany przez Kantar Polska - borówka zyskała blisko 7 mln nowych klientów. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o połowę więcej, dokładnie 21,5 mln konsumentów.

Borówka podbiła serca konsumentów w każdym wieku i rankingi najzdrowszych owoców na całym świecie. Krajowi producenci pokazują borówkę także jako owoc polski, zawsze świeży i wyjątkowo smaczny.

„Wyniki, jakie borówka osiągnęła w sierpniu 2025 roku, zupełnie nas nie dziwią. Na swojej plantacji również odnotowaliśmy w tym sezonie wzmożony ruch. Osoby, które już znają nasze owoce z poprzednich sezonów, kupiły ich w tym roku więcej, nie tylko do konsumpcji na świeżo, ale także na mrożenie, wypieki i dżemy. Pojawiło się też wielu nowych klientów - komentuje Marta Staszewska, Berry Lu.

Lato z borówkami

Sierpień to szczyt polskiego sezonu. Plantatorzy organizują wtedy popularne samozbiory. Większe zakupy borówek, z przeznaczeniem na mrożenie, też wielu konsumentom kojarzą się już z wakacjami i latem.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

Wynik 66% dał borówce tytuł najpopularniejszego owocu jagodowego sierpnia. Stało się tak, mimo że inne owoce jagodowe także zanotowały w sierpniu 2025 roku rekordowe wyniki.

Zarówno maliny, jak i truskawki, zanotowały w sierpniu historyczny rekord konsumpcji. Maliny jadło 58% badanych, czyli 18,7 mln osób. Truskawki jadł co trzeci dorosły Polak - 34%, czyli 11 mln konsumentów.

Więcej o innych gatunkach w materiale „Historyczne wzrosty konsumpcji owoców jagodowych”.

Czas na polskie superowoce

Polska ma wyjątkowo korzystne położenie do produkcji wysokiej jakości borówki.

Nasz klimat, określany jako umiarkowany przejściowy, łączy cechy klimatu morskiego i kontynentalnego. M.in. duże dobowe i duże roczne amplitudy temperatur. To dlatego nigdzie w Europie i nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków, w tak dużych ilościach i tej jakości konsumpcyjnej.

Owoce jagodowe są charakterystyczne dla Polski. Zdaniem wielu są za najsmaczniejsze w Europie.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

„Rosnąca wielkość sprzedaży jest powodem do satysfakcji. Jeszcze bardziej cieszy to, że konsumenci zauważają różnicę jakości - świeżości, smaku - między borówkami pochodzącymi prosto z polskiej plantacji, a owocami importowanymi. Nasze borówki stają się smakiem lata, na który warto czekać. To daje szansę na dalsze wzrosty konsumpcji w kolejnych latach” - dodaje Marta Staszewska, Berry Lu, zdobywczymi Grand Prix Branding Ovation 2024 w kategorii Dział Marketingu.

Z nadzieją należy patrzeć na rosnącą konsumpcję. Polscy plantatorzy, wiele lat temu, uznali budowę krajowego popytu za fundament rozwoju branży i eksportu. Dziś jako Polacy jesteśmy jednym z liderów konsumpcji borówek na świecie. Branża koncentruje się na doborze odmian i kreowaniu rynku, w tym mody na borówkowe samozbiory.

Najpopularniejszy superowoc świata

Stały wzrost ilości konsumentów borówki to także efekt rosnącej świadomości zdrowotnej oraz rekomendacji lekarzy i dietetyków. Borówka podbiła rankingi najzdrowszych owoców świata. To skarbnica antyoksydantów. Spożywanie filiżanki borówek codziennie wspiera odporność, serce, obniża także ryzyko zachorowania na nadciśnienie.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

Ciekawe jest to, że borówki jedli piloci w czasie bitwy o Anglię. Robili to w celu poprawy widzenia w nocy. Dowiedz się dlaczego borówki są dobre dla oczu i dlaczego warto je stawiać obok klawiatury. Odpowiedź w materiale „Borówka - superowoc, który przepisałby Ci okulista”.

Rosnąca popularność borówek w Polsce to efekt bezprecedensowej wspólnoty celów. Producenci od lat współpracują i promują całą grupę gatunków. Więcej o najpopularniejszych owocach jagodowych na stronie PolskieSuperowoce.pl.

Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Stale aktualizowane wynik badań kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

#Fundusze Promocji

Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII”. Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.09.2025, 09:43
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ