Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Polska jest jednym z najważniejszych producentem malin na świecie i największym w Unii Europejskiej. Sezon na te polskie superowoce trwa od wiosny do jesieni. Od lat polskie maliny w lipcu mogą wręcz dominować na stołach Europejczyków. Tym bardziej cieszy doskonały wynik w kolejnym miesiącu lata.
Rosnąca konsumpcja w sierpniu
W sierpniu maliny jadło 18,7 mln Polaków. To podobna ilość konsumentów jak w lipcu. Trendy konsumpcji są jednoznaczne - maliny są wśród konsumentów coraz popularniejsze. Wynik 58% jest najwyższym w historii sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii (2020).

Dla wielu gatunków poziom konsumpcji z pandemii, wyznacza pułap trudny do pobicia. Jest tak w przypadku aronii i czarnej porzeczki. Pandemia to był czas wzmożonych zakupów produktów postrzeganych jako zdrowe, owocowych przetworów, owoców mrożonych i liofilizowanych. Wtedy Polacy pokazali, że postrzegają warzywa i owoce jako podstawę zdrowego odżywania i produkty budujące odporność. Bardzo wzrosły deklaracje prozdrowotne, ponad połowa Polaków (58%, wzrost aż o 16 p.p.) zobaczyła zależność pomiędzy tym, co je, a swoją odpornością.
Maliny należą do tych gatunków, dla których pandemia była wręcz otwarciem nowego rozdziału w konsumpcji.
Wielu plantatorów rozwijało produkcję owoców deserowych (nowe odmiany, systemy nawadniania, produkcja pod osłonami). To dlatego dziś także jesień to bardzo dobry czas, by wkomponować ten naturalny skarb w nasze codzienne rutyny.
Czas na polskie superowoce!
Wynik 58% dał malinom tytułu drugiego najpopularniejszego owocu jagodowego sierpnia. Najpopularniejsze są borówki, które jadło 66% badanych, czyli 21,5 mln osób. Opinie o źródłach sukcesu borówki wysokiej w materiale na stronach Polskiej Agencji Prasowej - „Lato z borówkami - kolejny rekord konsumpcji”.

Stale rośnie także ilość konsumentów truskawek i ich przetworów. W sierpniu br. było ich 11 mln (34%).
„Z prawdziwą satysfakcją obserwujemy modę na wieś i rosnące zainteresowanie m.in. malinami. Zarówno ich spożyciem, jak i walorami smakowymi. Coraz więcej klientów zwraca uwagę na jakość owoców. Stanowi to dla nas - producentów i bezpośrednich sprzedawców - najlepsze potwierdzenie wartości naszej pracy” - mówią Karolina i Mateusz Wójcik, laureaci tytułu Malinowa Marka Roku 2025.

Maliny należą do gatunków, które zyskują najszybciej. W liczbach bezwzględnych, w okresie 4 lat - od sierpnia 2021 do sierpnia 2025 roku, najbardziej wzrosło spożycie borówek, jeżyn i właśnie malin.
Maliny zyskały 3,5 mln nowych konsumentów. W sierpniu br. maliny jadło już 18,7 mln osób.
Więcej o innych gatunkach w materiale „Historyczne wzrosty konsumpcji owoców jagodowych”
Moda na lokalność i przetwory
„W bieżącym sezonie szczególne uznanie zyskała możliwość mrożenia i przetwarzania malin, tak aby ich aromatem i słodyczą można było cieszyć się przez cały rok. Zauważamy wyraźny wzrost zainteresowania dżemami malinowymi. Klienci chętnie pytają też o wskazówki dotyczące samodzielnego przygotowywania dżemów, soków czy przechowywania owoców” - opisują Karolina i Mateusz Wójcik z gospodarstwa „Owocowa Kryjówka w Gąsawach”.
Zwiększenie konsumpcji malin to efekt zmieniających się nawyków żywieniowych i rosnącej świadomości prozdrowotnej. Obok mody na wieś, zyskują na popularności naturalne sposoby dbania o zdrowie i urodę.
Kuszą smakiem i aromatem, nasze maliny to prawdziwe superowoce. Warto jeść je każdego dnia. Polska jest jednym z ich największych producentów malin, a sezon na nie trwa znacznie dłużej, niż myślisz.
Warto przybliżać ich walory i gamę zastosowań kulinarnych, tak by wspierać rosnący popyt na jesienne maliny.
Dla zdrowia i dla urody
Maliny to potężne źródło witaminy C, błonnika oraz antyoksydantów. Dzięki wysokiej zawartości kwasu elagowego mają silne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Regularne spożywanie malin wspomaga odporność organizmu, poprawia trawienie i wpływa korzystnie na zdrowie skóry i pomaga utrzymać dobrą formę. To także owoc o niskiej kaloryczności, idealny dla osób dbających o linię.

Te aromatyczne i delikatne owoce od wieków były już stosowane w ziołolecznictwie i medycynie naturalnej. Są doceniane i polecane także przez lekarzy i dietetyków - ze względu na liczne, potwierdzone naukowo walory odżywcze i zdrowotne. Niektóre z nich mogą cię zaskoczyć. Więcej informacji w kompendium pt. „Maliny - nie zgadniesz, w jak wielu dolegliwościach mogą pomóc”.
Więcej o walorach maliny i innych owoców jagodowych na stronie PolskieSuperowoce.pl.
Prezentowane badanie zrealizowano w dniach 8-13 sierpnia 2025 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Realizuje je Kantar Polska w ramach projektu Core Team. Badania dostarczają wyników na temat liczby konsumentów poszczególnych gatunków i ich przetworów, i częstotliwości konsumpcji. Szczegółowe dane dla wszystkich gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl.
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja VII". Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 25.09.2025, 10:26 |
| Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Neba: świadoma pielęgnacja tatuażu zaczyna się w koszyku - wiedz, co wybierasz
Tatuaż to inwestycja, pamiątka, element tożsamości. Jego piękno i wyrazistość zależą nie tylko od pracy artysty, ale także od świadomej pielęgnacji, która zaczyna się już w momencie wyboru kosmetyków. Polska marka kosmetyków do tatuażu Neba podkreśla: to, co trafia na naszą skórę, decyduje o komforcie gojenia i wyglądzie tatuażu na lata.- 14.11.2025, 10:20
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Neba
-
Image
Mary Kay Ash Foundation® oferuje grant w kwocie 500 000 USD na badania nad nowotworami i wczesną diagnostykę raka na rzecz centrum Baylor Scott & White Health
Finansowanie zapewnia wsparcie dla realizacji przełomowych badań klinicznych i stanowi wieloletnią darowiznę na rzecz Texas Cancer Interception Institute; Fundacja otrzymuje zarazem nagrodę Circle of Care Award w dowód uznania dwudziestoletniego partnerstwa.- 14.11.2025, 09:57
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Business Wire
-
Image
Dolnośląskie Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie otwarte PAP
Od jakiegoś czasu obserwujemy, że nasze dzieci izolują się i mają trudności w radzeniu sobie z emocjami, ale dopiero pandemia z 2020 roku ujawniła, z jak dużymi problemami psychicznymi się mierzą i jak bardzo potrzebują pomocy - powiedział Robert Raczyński, prezydent Lubina podczas uroczystego otwarcia Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie. Dodał, że miasto za 130 mln zł zbudowało miejsce kompleksowego wsparcia dla dzieci i ich rodziców.- 12.11.2025, 14:26
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ