Newsletter

Większość początkujących idzie do IT dla lepszego życia, a nie z pasji - wynika z nowego badania Jooble i Mate academy

08.12.2025, 09:03aktualizacja: 08.12.2025, 09:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jooble i Mate academy (1)
Jooble i Mate academy (1)

Międzynarodowa wyszukiwarka pracy Jooble i firma Mate academy przeprowadziły na przełomie III i IV kwartału 2025 r. ankietę online wśród osób poszukujących pracy w branży IT, jak i specjalistów już w niej zatrudnionych. Największy udział w próbie stanowiły osoby, które uczą się nowego zawodu (52,3%) lub dopiero rozważają zmianę (23,1%). Ich odpowiedzi, uzupełnione o kontekst osób już pracujących w IT (24,6%), pozwalają zweryfikować potoczny obraz branży jako miejsca zarezerwowanego dla pasjonatów. Chęć pracy w IT podyktowana jest przede wszystkim pragmatyzmem.

Do IT nie idzie się z pasji do technologii

Większość kandydatów pasjonuje się przede wszystkim lepszymi warunkami życia i pracy.

Twierdzenie, że „programowanie to moja pasja” brzmi dziś mało wiarygodnie. Najczęściej wskazywanym motywem jest brak możliwości rozwoju w dotychczasowej pracy. Wśród osób aspirujących do IT ten powód wybiera 23,1%, a wśród już pracujących - 19,7%. Na drugim miejscu znajduje się chęć zmiany priorytetów życiowych (22,5% i 15%), a na trzecim niskie zarobki, które skłaniają do zmiany odpowiednio 21,5% i 18,3% respondentów.

Do innych, rzadziej wymienianych powodów należą: wypalenie zawodowe (16,4% osób uczących się i 10,8% pracujących), utrata pracy (5,6% i 6,1%) i zmiana miejsca zamieszkania (2,3% i 3,3%). Odpowiedzi wskazujące na pasję, chęć pracy w wyuczonym na studiach zawodzie, czy chęć znalezienia pierwszej pracy jako motywację do pracy w IT oscylują w okolicach 1% wśród osób aspirujących do IT i około 0,9% wśród już pracujących. Inne – rzadkie odpowiedzi (4,9% i 24,1%).

Oznacza to, że respondenci obierają IT za cel głównie z powodu ograniczonych perspektyw i niskiej satysfakcji zawodowej w poprzednich miejscach pracy, a nie względu na zainteresowanie technologią.

Nie wystarczy YouTube i chęci, by zostać programistą

Profesjonalne firmy szkoleniowe zyskują na znaczeniu.

Wprawdzie niemal połowa obecnych pracowników IT (46,9%) nie poniosła żadnych kosztów, zanim weszła do branży, ale nowi kandydaci nie są już w tak komfortowej sytuacji. Rosnąca konkurencja i presja czasu sprawiają, że edukacja staje się realną inwestycją finansową. Ponad połowa osób (52,7%) uczących się do pracy w IT planuje wydać ponad 5000 zł na kursy i bootcampy. Tylko co dziesiąty zamierza przejść tę drogę bez jakichkolwiek wydatków. Edukacja w IT jest obecnie traktowana jako świadoma inwestycja.

Odpowiedzi zebrane od osób już pracujących w IT pokazują, ile faktycznie zainwestowali przed wejściem do branży: 46,9% nie wydało nic, 27,9% wydało powyżej 5000 zł, po 8,8% inwestowało w przedziałach 500–2000 zł oraz do 500 zł, a 7,6% przeznaczyło na naukę od 2000 do 5000 zł.

Natomiast osoby uczące się lub rozważające wejście do IT deklarują gotowość do poniesienia następujących wydatków: 52,7% planuje wydać ponad 5000 zł, 14,4% od 500 do 2000 zł, 13,3% od 2000 do 5000 zł, 10,9% nie zamierza wydawać nic, a 8,7% chce zmieścić się w kwocie do 500 zł.

Nowi kandydaci są również mocno zdeterminowani. Co trzecia osoba ucząca się poświęca na naukę ponad 10 godzin tygodniowo, traktując ją praktycznie jak drugi etat, a nie zwykłe hobby „po godzinach”.

Podsumowanie

Z badań wyłania się obraz, który nie pasuje do stereotypu „informatyka-zapaleńca”. Kandydaci to osoby rozczarowane dotychczasową pracą, gotowe inwestować pieniądze i czas, by zmienić swoje życie.

„Wyniki pokrywają się z naszymi obserwacjami. Zauważyliśmy, że firmy, które wymiernie odpowiadają na wspomniane potrzeby rynku pracowników, szybciej przyciągają odpowiednich specjalistów”, dodaje Nazar Danczuk, Country Manager w Jooble.

„70% naszych absolwentów to osoby zmieniające karierę, które proaktywnie podchodzą do kwestii poszukiwania pracy i rozwoju, ponieważ wiele zainwestowały w zmianę swojego życia. Według opinii naszych partnerów z branży rekrutacyjnej, ta wytrwałość pomaga im się wyróżnić na tle innych kandydatów” – twierdzi Magda Majcher, koordynatorka ds. zatrudnienia w Mate academy.

Badanie zostało przeprowadzone wspólnie przez Jooble i Mate academy na przełomie III i IV kwartału 2025 roku. W internetowej ankiecie udział wzięło 599 respondentów, w tym osoby uczące się do nowego zawodu lub rozważające wejście do branży IT (75,4% próby) oraz specjaliści już w niej zatrudnieni (24,6%). Respondentami były osoby dorosłe aktywnie zainteresowane zmianą kariery zawodowej na związaną z sektorem IT lub rozwijające swoją karierę w tym sektorze.

Kwestionariusz zawierał pytania zamknięte z przygotowanymi odpowiedziami oraz możliwość udzielenia własnego komentarza, co pozwoliło zebrać zarówno twarde dane liczbowe, jak i jakościowe wnioski dotyczące motywacji, obaw i sytuacji życiowej kandydatów. Błąd statystyczny nie przekracza 5%.

Jooble to międzynarodowa wyszukiwarka ofert pracy, z której codziennie korzystają miliony użytkowników z 66 krajów. Według serwisu SimilarWeb to jedna z 10 najpopularniejszych platform z ofertami pracy pod względem ruchu w sektorze pracy i zatrudnienia.Mate academy to startup edukacyjno-technologiczny; głównym produktem firmy jest platforma do nauki programowania z szeroką gamą kursów tematycznych dla osób chcących rozpocząć pracę w IT.

Źródło informacji: Jooble i Mate academy

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.12.2025, 09:03
Źródło informacji Jooble i Mate academy
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ