Newsletter

Blisko 90 proc. badanych zetknęło się z próbą oszustwa - mBank wprowadza natychmiastową blokadę transakcji

11.12.2025, 15:48aktualizacja: 11.12.2025, 15:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
Włącz blokadę transakcji - to nowa funkcja, którą mBank wprowadza w swojej aplikacji mobilnej. Pozwoli ona zablokować przelewy, płatności blikiem i kartą oraz wypłaty gotówki bez utraty dostępu do konta. Zaplanowane transakcje zrealizują się zgodnie z harmonogramem.

Badanie „Świadomość społeczna oraz skala występowania różnych metod oszustw”, które przeprowadziła na zlecenie mBanku agencja ARC Rynek i Opinie, wskazało, że 87 proc. badanych miało styczność z próbami wyłudzenia pieniędzy, a 11 proc. realnie straciło środki - najczęściej do 500 zł, choć u 22 proc. straty przekroczyły 2 tys. zł. 

Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes ds. operacji i IT w mBanku, podkreśla, że edukacja z cyberzagrożeń jest jednym z kluczowych elementów działania banku. 

„W mBanku konsekwentnie uczymy bezpiecznego korzystania z bankowości i nie zwalniamy tempa. >>Włącz blokadę transakcji<< to realna przewaga dla klienta, bo w sytuacji, kiedy pojawia się cień wątpliwości, można natychmiast zablokować transakcje, a jednocześnie zachować pełną widoczność rachunku i kontakt z bankiem. Technologia ma dawać sprawczość wtedy, kiedy liczą się sekundy” - wskazuje Krzysztof Dąbrowski.

Z badania ARC wynika, że 57 proc. Polaków najbardziej ufa bankom - to więcej niż policji (44 proc.). Jarosław Górski, dyrektor departamentu bezpieczeństwa w mBanku, podkreślił, że to zaufanie zobowiązuje. 

„Czujemy tę odpowiedzialność i działamy realnie - od lat dajemy klientom konkretne porady i narzędzia. Dziś w aplikacji mBanku można zastrzec dokument tożsamości, tymczasowo zablokować kartę, kontrolować limity przelewów, blika i kart, odłączyć aplikację od rachunku czy zablokować dostęp do infolinii. Wprowadziliśmy też mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika banku, aby łatwo odróżnić oszusta od konsultanta oraz edukację kontekstową - jeśli operacja budzi wątpliwości, system ostrzega i tłumaczy zanim klient ją autoryzuje” - wylicza Jarosław Górski. 

Prawie połowa ankietowanych (49 proc.) pamięta konkretną sytuację związaną z próbą oszustwa, a kolejne 25 proc. deklaruje, że takich sytuacji było kilka i trudno wskazać jedną. Co czwarty respondent, który zetknął się z próbami oszustwa, nie pamięta szczegółów. Emocje towarzyszące takim zdarzeniom są w większości negatywne: złość/irytacja (43 proc.), zdenerwowanie (39 proc.), często pojawia się też zaskoczenie (32 proc.) i strach/lęk (22 proc.). Rzadziej wskazywane są poczucie winy (8 proc.) czy wstyd (6 proc.). Tylko 24 proc. badanych mówi o spokoju i opanowaniu. 

Psycholożka Dorota Minta wskazuje, że oszuści wykorzystują presję czasu, autorytet, strach i nagłą ekscytację. 

„Kiedy emocje rosną, spada uważność i szybciej sięgamy po uproszczone decyzje - mniej sprawdzamy, bardziej wierzymy w >>pilne<< potrzeby i prośby. Najskuteczniejsza obrona zaczyna się od odzyskania chwili na myślenie. W praktyce: nie ulegaj prośbom i zachętom zbyt szybko, nie podawaj haseł i danych, sprawdź wiarygodność i tożsamość instytucji innym kanałem, a jeśli cokolwiek budzi wątpliwości - zatrzymaj możliwość transakcji. To prosty ruch, który przywraca kontrolę i redukuje napięcie. A powtarzalna, mądra edukacja buduje odporność na manipulację” - podkreśla Dorota Minta.

Zdaniem Magdaleny Korony, ekspertki ds. cyberbezpieczeństwa w mBanku, wprowadzenie funkcji „Włącz blokadę transakcji” to kolejny krok w budowaniu odporności klientów na cyberzagrożenia, ale nie ostatni. 

„Cyberprzestępcy zmieniają metody, dlatego my nie zwalniamy tempa. Naszym celem jest, by klienci czuli się bezpiecznie i mieli narzędzia, które dają im kontrolę w każdej sytuacji” - wskazuje Magdalena Korona.

Przedstawiciele mBanku podkreślają, że bezpieczeństwo od lat jest jednym z filarów jego strategii. Bank od 2015 r. regularnie prezentuje kampanie edukacyjne, które stały się źródłem wiedzy dla milionów Polaków. W swoich ostatnich kampaniach pod hasłem „Kurs samoobrony przez cyberoszustami” mBank koncentruje się na stosowanych przez przestępców technikach manipulacji. 

Z inicjatywy mBanku w 2023 r. powstał „Jazgot” - serial audio, napisany na zlecenie banku przez polskich pisarzy, który obnaża metody działania oszustów. Obok ostrzeżeń bank daje swoim klientom również konkretne narzędzia, które pomagają im chronić dane i pieniądze. Od 2019 r. klienci banku mogą bezpłatnie korzystać z usługi CybrerRescue - całodobowej pomocy specjalistów w razie incydentu w sieci. Natomiast od 2023 r. w aplikacji bankowej klienci sprawdzą, czy dzwoni do nich pracownik banku, a nie oszust, który się pod niego podszywa. 

Już wkrótce w najnowszej odsłonie kursu samoobrony mBanku będzie można zobaczyć historie, w których bohaterowie powstrzymują działanie oszusta dzięki blokadzie transakcji w aplikacji mobilnej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 11.12.2025, 15:48
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ