Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Na święta S7 Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej

23.12.2025, 10:16aktualizacja: 23.12.2025, 17:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. GDDKiA (1)
Fot. GDDKiA (1)
Na dzień przed Wigilią GDDKiA udostępniła do ruchu blisko 16-kilometrowy fragment S7 obwodnicy metropolii trójmiejskiej (OMT) od Żukowa do węzła Gdańsk Południe. Tym samym kierowcy korzystają już z całej 32-kilometrowej OMT aż do węzła Chwaszczyno i połączenia z S6 trasą kaszubską.

Co więcej, liczącą blisko 355 km drogę ekspresową S7, od Chyloni w Gdyni do Czosnowa pod Warszawą, można przejechać autem osobowym w czasie nieco ponad trzech godzin bez przekraczania dopuszczalnej prędkości.

S7 Żukowo - Gdańsk Południe

Drugi odcinek OMT łączy się na węźle Gdańsk Południe z południową obwodnicą Gdańska i stanowi jej przedłużenie w kierunku Żukowa. To nowy element S7 w woj. pomorskim, kluczowy dla ruchu tranzytowego w obrębie aglomeracji trójmiejskiej. Na trasie mamy trzy węzły drogowe - przebudowany Gdańsk Południe, Lublewo Gdańskie oraz Żukowo na połączeniu z obwodnicą tejże miejscowości. Ponadto między Lublewem Gdańskim i Żukowem, po obu stronach S7, zlokalizowane są Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino o funkcji podstawowej, z parkingami i sanitariatami. W rejonie MOP-ów znajduje się ponad 200-metrowa estakada nad doliną rzeki Radunia. Na całej trasie znajduje się łącznie pięć estakad, aż 23 wiadukty, dwa mosty i 10 przejść dla zwierząt. Kontrakt o wartości ponad miliarda złotych zrealizowała grupa Mirbud.

Obwodnica Żukowa w ciągu DK20

Pierwszy odcinek OMT między Chwaszczynem i Żukowem, za który odpowiadał Budimex, dostępny był już w czerwcu br. tuż przed startem sezonu turystycznego. Wtedy też GDDKiA oddała do ruchu blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 w kierunku Glincza, realizowany przez grupę Mirbud. Nadal jednak prowadzone są prace na pozostałym, kilometrowym odcinku. Tuż przed podłączeniem obwodnicy do ronda na DK7 w Lniskach trzeba było przeprojektować obiekt, który znajdował się w rejonie gruntów słabonośnych i wód artezyjskich. GDDKiA szacuje, że na początku 2026 r. połączy obwodnicę Żukowa z DK7 i zapewni pełną funkcjonalność węzła Żukowo.

Wraz z otwarciem drugiego odcinka OMT węzeł Żukowo będzie funkcjonował bez dwóch łącznic zapewniających zjazd w kierunku DK7 w Lniskach. Kierowcy będą mogli za to korzystać w pełnym przekroju z łącznic umożliwiających przejazd między Chwaszczynem i Glinczem w rejonie DK20.

Uwaga dzikie zwierzęta

Na całym odcinku od węzła Gdańsk Południe do Żukowa, w pierwszej fazie eksploatacji drogi, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 100 km/h. Dodatkowo GDDKiA postawi znaki „Uwaga dzikie zwierzęta” ze względu na duży kompleks leśny w rejonie odcinka między węzłami Lublewo Gdańskie i Żukowo. Mimo, że trasa ogrodzona jest na całej długości, żadne zabezpieczenia nie dają stuprocentowej gwarancji, dlatego drogowcy apelują o bezpieczną jazdę. Podobnie jak kierowcy muszą przyzwyczaić się do nowej drogi w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, tak i zwierzęta muszą dostosować się do nowych szlaków migracyjnych. To właśnie dla nich tworzone są m.in. ogrodzenia naprowadzające oraz dedykowane przejścia.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

32-kilometrowa obwodnica metropolii trójmiejskiej łączy południową obwodnicę Gdańska i S6 trasę kaszubską, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej obwodnicy trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można już jechać w kierunku autostrady A1, co zapewnia kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.

Podstawowe parametry techniczne OMT:

• długość odcinka: 32 km

• prędkość projektowa: 120 km/h

• klasa techniczna: S

• szerokość pasa ruchu: 3,5 m

• przekrój: 2x2 (z rezerwą terenu w pasie dzielącym pod budowę trzeciego pasa ruchu)

• szerokość pasa awaryjnego: 2x2,5 m

• skrajnia pionowa: min. 5 m

Źródło informacji: GDDKiA

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 23.12.2025, 10:16
Źródło informacji GDDKiA
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ