Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Analiza dla PE: Do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie wzrośnie 14-krotnie

01.03.2021, 09:04aktualizacja: 17.03.2021, 16:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

© European Union 2011 - EP
© European Union 2011 - EP
Rozwój elektromobilności czy odnawialnych źródeł energii sprawią, że do 2030 r. zapotrzebowanie na baterie wzrośnie 14-krotnie – prognozuje think tank Parlamentu Europejskiego. Dlatego unijne instytucje chcą poprawić regulacje dotyczące akumulatorów.

„Rozwój, produkcja i wykorzystanie baterii mają kluczowe znaczenie dla przejścia UE na gospodarkę neutralną dla klimatu, biorąc pod uwagę ważną rolę, jaką odgrywają we wdrażaniu mobilności bezemisyjnej i magazynowaniu okresowej energii odnawialnej” – wskazano w analizie przygotowanej dla europosłów. „Baterie odgrywają również kluczową rolę we wspomaganiu rozwijającej się gospodarki cyfrowej i stale rosnącej liczby przenośnych urządzeń elektronicznych” – zaznaczono.

A to sprawia, że baterii i akumulatorów będziemy potrzebowali coraz więcej. „Światowy popyt na baterie wzrośnie 14-krotnie do 2030 r.” – wskazują autorzy analizy. „Na UE może przypadać 17 proc. tego zapotrzebowania. Według niektórych prognoz wartość rynku akumulatorów może wynieść 250 miliardów euro rocznie do 2025 r.” – wyliczają.

Produkcja, użytkowanie i obsługa zużytych akumulatorów wiąże się jednak z szeregiem wyzwań środowiskowych i społecznych. Wraz ze wzrostem rynku rośnie znaczenie zrównoważonego rozwoju oraz wydajności środowiskowej i energetycznej baterii – od zwykłych „paluszków”, przez te przenośne w sprzęcie elektronicznym, aż po akumulatory samochodowe czy przemysłowe.

Baterie zawierają bowiem różnorodne materiały, takie jak metale nieszlachetne, surowce krytyczne i chemikalia, co może powodować problemy związane z dostępnością zasobów, toksycznością, bezpieczeństwem, produkcją i recyklingiem lub skutkami utylizacji.

Według przytoczonych w analizie prognoz na poziomie globalnym i unijnym w 2025 r. nadal będą dominować technologie kwasowo-ołowiowe (z ang. LAB; stosowane głównie w motoryzacji), ale od 2018 r. rynek litowo-jonowy (z ang. LIB; akumulatory stosowane w elektronicznych urządzeniach przenośnych) systematycznie się zwiększa.

„Między 2018 a 2030 rokiem globalne zapotrzebowanie na akumulatory kwasowo-ołowiowe wzrośnie około 1,1 razy. (…) Popyt na LIB gwałtownie wzrośnie (rocznie o ponad 30 proc.) przez następną dekadę” – czytamy w opracowaniu przygotowanym dla PE.

W związku z tym według wyliczeń Unia będzie potrzebować do 18 razy więcej litu i 5 razy więcej kobaltu do 2030 r., a także prawie 60 razy więcej litu i 15 razy więcej kobaltu do 2050 r. w porównaniu z obecnymi dostawami dla całej unijnej gospodarki.

Tymczasem, jak zwracają uwagę autorzy analizy, można mieć obawy co do odpowiedzialnego pozyskiwania tych surowców. Niemal połowa dostaw wykorzystywanego do produkcji baterii grafitu naturalnego i niklu do UE pochodzi z Chin.

Nie bez znaczenia jest również ślad węglowy wytwarzany podczas produkcji baterii, zwłaszcza że produkcja akumulatorów litowo-jonowych, a przynajmniej ogniw, które zawierają, odbywa się zazwyczaj w krajach azjatyckich.

„Badania pokazują, że ogniwa litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych produkowanych w Korei Południowej z miksem energii elektrycznej zdominowanym przez węgiel, energię jądrową i gaz mają o 60 proc. wyższy potencjał globalnego ocieplenia, niż gdyby były produkowane przy użyciu prądu z hydroelektrowni” – czytamy w analizie.

Wiele do zrobienia jest także w kwestii recyklingu baterii. W Europie rocznie wytwarzanych jest ponad 1,9 miliona ton zużytych baterii. O ile odzyskujemy od 90 do 100 proc. ołowiu z samochodowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, o tyle około 35 kiloton baterii przenośnych rocznie trafia do odpadów komunalnych. W 2018 r. tylko niespełna połowa (48 proc.) baterii przenośnych sprzedawanych w UE zostało zebranych do recyklingu. Na dodatek obecnie w UE prawie nie odzyskuje się litu, ponieważ uważa się go za nieopłacalny w porównaniu z dostawami pierwotnymi.

Wszystko to sprawia, że Komisja Europejska podjęła inicjatywę dotyczącą zmiany rozporządzenia w sprawie baterii i zużytych baterii, tak by unowocześnić prawodawstwo UE w tej kwestii.

Wprowadzone miałyby być obowiązkowe wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju, takie jak zasady dotyczące śladu węglowego, minimalna zawartość materiałów pochodzących z recyklingu, kryteria wydajności i trwałości. Wniosek KE porusza także kwestię bezpieczeństwa i oznakowania przy wprowadzaniu do obrotu i oddawaniu do użytku baterii, a także wymogi dotyczące zarządzania wycofaniem z eksploatacji. Uwzględniono również obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie należytej staranności w zakresie pozyskiwania surowców.

Proces legislacyjny jest na wczesnym etapie. W Radzie wniosek jest analizowany przez Grupę Roboczą ds. Środowiska. W Parlamencie Europejskim sprawa została przekazana Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów.

aba/

Źródło informacji: EuroPAP News

Image
Belka EuroPAP News

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 01.03.2021, 09:04
Źródło informacji EuroPAP News
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ