Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła projekty ustaw:
- o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego;
- o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw;
- o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw;
Rząd przyjął sprawozdanie finansowe Narodowego Banku Polskiego na dzień 31 grudnia 2015 r. wraz z uchwałą w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego na dzień 31 grudnia 2015 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, przedłożony przez ministra finansów.
Zgodnie z projektem ustawy, od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Do końca 2016 r. nie będą zatem kwestionowane rozliczenia dokonywane przez samorządy z zastosowaniem dotychczasowego modelu rozliczeń.
Zmiany są konieczne w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko ministrowi finansów oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r. Zgodnie z orzeczeniem TSUE samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT. Oznacza to, że wszelkie czynności przez nie dokonywane w zakresie podatku VAT, powinny być „scentralizowanie”, czyli rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Samorządowe zakłady budżetowe i jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – podatnikami VAT są gminy.
Zgodnie z projektem ustawy, scentralizowanie rozliczeń nastąpi „w przód”. Samorządy będą mogły jednak podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model scentralizowany – gmina rozlicza VAT jako podatnik). Samorządy same zdecydują jaki okres objąć scentralizowanym modelem rozliczeń, składając korekty deklaracji podatkowych za wszystkie okresy rozliczeniowe, w których jednostki organizacyjne rozliczały odrębnie podatek, licząc od najwcześniejszego okresu rozliczeniowego, za jaki zostały złożone te korekty, do momentu wprowadzenia modelu scentralizowanego.
Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, czyli tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe. Sporządzenie korekt musi obejmować w szczególności: skorygowanie wysokości deklarowanego obrotu, m.in. przez uwzględnienie obrotów jednostek budżetowych dotychczas zwolnionych z VAT oraz zastosowanie w odliczeniach podatku naliczonego zasad dotyczących tzw. prewspółczynnika.
W związku z tym, że wyrok TSUE może skutkować w niektórych przypadkach korzystania przez samorządy z programów finansowanych ze środków przeznaczonych na realizację projektów zmianą kwalifikowalności podatku VAT w części dotyczącej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanej z tych środków – w projekcie ustawy przewidziano brak konieczności zwrotu tych środków od beneficjentów w przypadku braku korekty podatku naliczonego.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.
Podstawowym celem nowelizowanej ustawy jest zapewnienie przejrzystego i racjonalnego procesu oceny celowości inwestycji w ochronie zdrowia.
Ocena celowości inwestycji będzie miała zasadnicze znaczenie dla rozwoju ochrony zdrowia w Polsce. Przede wszystkim ma przyczynić się do dostosowania podaży usług medycznych do rzeczywistych potrzeb mieszkańców, a w efekcie ukrócić marnowanie pieniędzy publicznych. Jest to szczególnie ważne, bo w aktualnej perspektywie finansowej do 2020 r. na ochronę zdrowia przewidziano środki europejskie w wysokości ok. 12 mld zł.
Aby spełnić to zadanie, ocena celowości inwestycji zostanie oparta na racjonalnych i wiarygodnych przesłankach. Wojewoda będzie wydawał opinie w tym zakresie przede wszystkim w oparciu o: mapy potrzeb zdrowotnych (dla danego województwa), priorytety dla regionalnej polityki zdrowotnej oraz dane z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Podstawą do wydania pozytywnej opinii o celowości inwestycji będzie jej ocena dokonywana w oparciu o formularz zwany – Instrumentem Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia. Będzie on zawierał kilkadziesiąt pytań, odpowiadających różnorodnym priorytetom istotnym z perspektywy systemu ochrony zdrowia. Przed wydaniem opinii wojewoda będzie również zobowiązany do uzyskania stanowiska dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ.
W przyszłości Narodowy Fundusz Zdrowia lub jego następca będzie kontraktował świadczenia mając na uwadze rzeczywiste potrzeby mieszkańców danego regionu, wynikające z map potrzeb zdrowotnych oraz priorytetów regionalnej polityki zdrowotnej. Jednocześnie podmioty będą miały możliwość uzyskania dodatkowych punktów w konkursie w przypadku prowadzenia inwestycji pozytywnie ocenianych przez wojewodów z wykorzystaniem Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia.
Najwyżej premiowana będzie racjonalność i efektywność udzielanych świadczeń, przy zachowaniu odpowiedniej ich jakości i dostępności, a także kompleksowość oraz ciągłość. Brak pozytywnej opinii o celowości inwestycji będzie skutkował przyznaniem mniejszej liczby punktów, a podmiot w takiej sytuacji będzie musiał przedstawić ofertę znacznie korzystniejszą od innych, które uzyskały pozytywną opinię wojewody. Oznacza to, że z jednej strony nowy system nie zablokuje dostępu do rynku nowych, innowacyjnych podmiotów, z drugiej – będzie przestrzegał przez podejmowaniem inwestycji na obszarach, gdzie podaż jest już wysoka i nie odpowiadająca rzeczywistemu popytowi.
W przypadku wielu inwestycji infrastrukturalnych w ochronie zdrowia uzyskanie pozytywnej opinii o celowości inwestycji będzie nieodzowne przy składaniu wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. W przypadku wielu konkursów brak takiej opinii będzie uniemożliwiał uzyskanie takiego dofinansowania.
Również wtedy, gdy podmiot leczniczy będzie chciał zrealizować inwestycję z własnych środków, posiadanie opinii o celowości inwestycji będzie ważną informacją o zasadności podejmowanych przez niego działań. Pozytywne opinie będą wydawane, gdy na podstawie danych posiadanych przez wojewodów i oddziały wojewódzkie NFZ, będzie można stwierdzić faktyczne braki w danym obszarze. Pozytywna opinia umożliwi świadczeniodawcy perspektywiczny rozwój, ale zgodny z lokalnymi potrzebami zdrowotnymi. W praktyce będzie zapobiegać prowadzeniu chaotycznego i krótkowzrocznego rozwoju rynku usług medycznych.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.
Przywrócenie stażu podyplomowego dla lekarzy i lekarzy dentystów przewidziano w projekcie noweli ustawowej. To zmiana spełniająca postulat ekspertów z dziedziny ochrony zdrowia, którzy od lat wskazywali na konieczność przywrócenia rocznego kształcenia praktycznego absolwentów studiów medycznych.
W 2011 r. zrezygnowano ze stażu podyplomowego dla lekarzy i lekarzy dentystów. Chodziło o zwiększenie liczby lekarzy dzięki wprowadzeniu kształcenia praktycznego na szóstym roku studiów lekarskich i piątym roku studiów lekarsko-dentystycznych, co w praktyce miało skutkować wcześniejszym dopuszczeniem do zawodu. Środowisko lekarskie wskazywało jednak na konieczność powrotu stażu podyplomowego, ponieważ uważa go za niezbędny element kształcenia podyplomowego i rozwoju zawodowego. Znowelizowana ustawa odpowiada na to zapotrzebowanie. Staż podyplomowy pozwala na bezpieczną, praktyczną naukę zawodu, zapoznanie się z funkcjonowaniem systemu opieki zdrowotnej oraz zdobycie doświadczenia w pracy z pacjentem.
Zgodnie z projektem nowelizacji, młodzi lekarze będą odbywać staż podyplomowy pod kierunkiem opiekuna, tj. lekarza specjalisty albo lekarza dentysty wykonującego zawód co najmniej przez 5 lat. Stażyści w trakcie stażu podyplomowego będą mieli pełne prawo wykonywania zawodu, czyli – pod nadzorem opiekuna – otrzymają m.in. uprawnienia do wystawiania recept, wydawania opinii i orzeczeń lekarskich. Oznacza to, że na rynek trafią dodatkowi pracownicy realizujący część świadczeń zdrowotnych. Ponadto, jeden dokument: Prawo wykonywania zawodu zastąpi dotychczas wydawane dokumenty.
Przyjęto, że lekarz stażysta, który nie ukończył lub nie odbył stażu podyplomowego w ciągu 5 lat od uzyskania prawa wykonywania zawodu będzie mógł go odbyć na podstawie umowy o szkolenie zawartej z podmiotem prowadzącym staż. Czas trwania stażu nie zostanie przedłużony, jeśli od dnia uzyskania prawa wykonywania zawodu upłynęło 5 lat. Trzeba go będzie ponownie odbyć w całości ze względu na dynamiczny rozwój wiedzy medycznej, wymagający jej aktualizowania i konieczność zdobywania nowych umiejętności.
Zgodnie z projektem noweli, cudzoziemcy niebędący obywatelami Unii Europejskiej (mający wizę lub pozwolenie na pobyt czasowy w Polsce), ubiegający się o odbycie stażu podyplomowego w naszym kraju będą go odbywali na podstawie umowy cywilnoprawnej (o staż podyplomowy) zawartej z jednostką uprawnioną do jego prowadzenia.
Przewidziano też ułatwienie polegające na tym, że obywatele polscy i państw członkowskich UE studiujący medycynę w języku obcym (w Polsce i za granicą) będą mogli ubiegać się o prawo wykonywania zawodu w Polsce, bez konieczności zdawania egzaminu z języka polskiego – jeżeli przedstawią dokument potwierdzający znajomość języka polskiego. Przyjęcie tych regulacji oznacza, że czas na załatwienie koniecznych formalności będzie krótszy.
Projekt nowelizacji ustawowej zmienia także zasady przystępowania do Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK) i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK). Będą mogli do nich przystąpić wyłącznie lekarze po ukończeniu studiów.
Do LEK będzie mógł przystąpić lekarz po przedstawieniu zaświadczenia o ukończeniu studiów na kierunku lekarskim, dyplomu lekarza, dokumentu potwierdzającego tożsamość lub dokumentu „Prawo wykonywania zawodu lekarza”. Z kolei do LDEK będzie mógł przystąpić lekarz dentysta po przedstawieniu zaświadczenia o ukończeniu studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym, dyplomu lekarza dentysty, dokumentu potwierdzającego tożsamość lub dokumentu „Prawo wykonywania zawodu lekarza dentysty”.
Ponadto, minister obrony narodowej będzie mógł dofinansować ze swojego budżetu szkolenie specjalizacyjne lekarzy będących żołnierzami w czynnej służbie wojskowej lub pełniących służbę w podmiotach leczniczych utworzonych i nadzorowanych przez MON.
Wprowadzono także przepisy, które umożliwią podejmowanie wspólnych działań ratunkowych na obszarze przygranicznym przez polskie i niemieckie służby ratownictwa medycznego. W praktyce usprawni to ratowanie osób będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowia po stronie polskiej i niemieckiej granicy.
Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Wyjątki dotyczą wejścia w życie: nowych zasad przystępowania do LEK i LDEK i udostępniania pytań LEK i LDEK oraz Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw), przepisu dotyczącego ustawy o systemie informacji o ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (od 1 maja 2017 r.), regulacji odnoszącej się do finansowania zadań zespołów ratownictwa medycznego (od 1 stycznia 2018 r.).
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Narodowego Banku Polskiego na 31 grudnia 2015 r., przedłożoną przez ministra finansów.
Rząd zatwierdził roczne sprawozdanie finansowe Narodowego Banku Polskiego za 2015 r.
Składa się ono z bilansu sporządzonego na koniec grudnia 2015 r., który po stronie aktywów i pasywów wykazuje sumę 372.172.356,5 tys. zł (tj. o 5,3 proc. więcej w porównaniu z końcem 2014 r.) oraz rachunku zysków i strat za 2015 r., wykazującego dodatni wynik finansowy w wysokości 8.275.780,8 tys. zł. Oznacza to, że w 2016 r. – po dokonaniu odpisu na fundusz rezerwowy NBP w kwocie 413.789,0 tys. zł – do budżetu państwa trafi 7.861.991,8 tys. zł. W ustawie budżetowej na 2016 r., w dochodach budżetowych przewidziano wpłatę z zysku NBP za 2015 r. w wysokości 3.200.000 tys. zł.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ ale/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.07.2016, 17:52 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |