Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:
- projekt ustawy budżetowej na rok 2015 oraz podjął uchwałę w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2015,
- strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2015–2018,
- trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2015–2017.
Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie:
- Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.),
- zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa śląskiego,
- zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa podlaskiego.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2015, przedłożony przez ministra finansów.
W projekcie budżetu na 2015 rok zaplanowano:
- dochody budżetu państwa w wysokości - 297.252.925 tys. zł,
- wydatki budżetowe - 343.332.925 tys. zł,
- deficyt budżetu na kwotę nie większą niż - 46.080.000 tys. zł.
W budżecie środków europejskich zaplanowano:
- dochody w wysokości - 77.842.493 tys. zł,
- wydatki w wysokości - 81.277.996 tys. zł,
- ujemny wynik budżetu środków europejskich w wysokości - 3.435.503 tys. zł.
Dochody
Na wzrost dochodów budżetu państwa w 2015 r. wpływać będą czynniki makroekonomiczne oraz efekty wynikające z planowanych na przyszły rok zmian systemowych:
- wzrostu PKB (w ujęciu realnym o 3,4 proc.),
- średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (1,2 proc.),
- nominalnego wzrostu wynagrodzeń w gospodarce narodowej (4,3 proc.),
- wzrostu zatrudnienia w gospodarce narodowej (0,8 proc.),
- wzrostu spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 4,2 proc.).
Do najważniejszych zmian podatkowych, które będą miały wpływ na dochody budżetu państwa w 2015 r. należą między innymi:
- zmiana zasad odliczania podatku VAT od samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, oraz innych wydatków związanych z tymi pojazdami (zmiany zostały wprowadzone w 2014 r., niektóre będą obowiązywać od 1 lipca 2015 r.),
- wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO – Authorised Economic Operator),
- obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych w zależności od rodzaju paliwa odpowiednio o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg (jednocześnie podwyższenie w ustawie o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości),
- wprowadzenie definicji samochodu osobowego oraz przepisów odnoszących się do przychodów i kosztów podatkowych w związku z korektą kwoty podatku naliczonego, odliczonej przy nabyciu lub wytworzeniu samochodu osobowego,
- zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń związanych z ustanowieniem służebności przesyłu,
- zwolnienie z opodatkowania sumy pieniężnej przyznanej przez sąd w związku z naruszeniem prawa strony do rozpoznania sprawy,
- przesunięcie opodatkowania dochodu z tytułu wniesienia przez m. in. uczelnie wyższe, instytuty badawcze, a także osoby fizyczne (twórców innowacyjnych) do spółki wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektualnej (np. patentu, praw autorskich, know-how) na okres 5 lat od dnia objęcia w ten sposób udziałów/akcji),
- ograniczenie zwolnienia dotyczącego dochodów uzyskanych z ubezpieczeń osobowych w przypadku umów ubezpieczeniowych mających charakter inwestycyjny.
Istotną zmianą systemową, której efekty wpłyną na przyszłoroczny poziom dochodów budżetu państwa z podatku dochodowego od osób fizycznych, jest zwiększenie o 20 proc. ulgi na wychowanie trzeciego i kolejnego dziecka oraz umożliwieniu skorzystania z pełnej kwoty ulgi tym osobom, które dotychczas wykazywały zbyt mały podatek, aby w pełni rozliczyć przysługującą ulgę. Osoby wykazujące zbyt mały podatek będą mogły otrzymać niewykorzystaną kwotę ulgi (nierozliczoną podatkiem) do wysokości odliczonej od dochodu kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i pomniejszającej podatek kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W 2015 r. zwiększy się udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z PIT wzrośnie w 2015 r. z 49,38 proc. do 49,52 proc. W przypadku podatku CIT udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2014 r., tj. 22,86 proc.
Dochody podatkowe w 2015 r. wyniosą 269.820.001 tys. zł, jest to o 4,6 proc. więcej niż w roku poprzednim. Relacja tych dochodów do PKB w 2015 r. wyniesie 15,2 proc.
Podatek od towarów i usług – dochody z VAT mają wynieść 134.630.000 tys. zł, a ich relacja do PKB w 2015 r. wyniesie 7,6 proc.
Podatek akcyzowy – dochody z tego tytułu wyniosą 63.570.000 tys. zł, ich relacja do PKB to 3,6 proc.
Ponadto planuje się, że do budżetu państwa wpłynie m.in.: z podatku od gier – 1.250.000 tys. zł, z podatku dochodowego od osób prawnych – 24.530.000 tys. zł, z dywidend i wypłat z zysku – 6.245.150 tys. zł, z cła 2.394.000 tys. zł. W 2015 r. nie przewiduje się wpływów do budżetu z zysku Narodowego Banku Polskiego.
Szacuje się, że w 2015 r. dochody budżetowe z podatku PIT wyniosą 44.390.000 tys. zł. Na oszacowanie wielkości dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych przyjęto, m.in. prognozy następujących wielkości makroekonomicznych:
- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 4,3 proc.,
- nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych o 2,1 proc. i nominalny wzrost przeciętnej miesięcznej emerytury i renty rolników indywidualnych o 3,4 proc.,
- wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,8 proc.,
- wzrost liczby emerytów i rencistów z pozarolniczego systemu ubezpieczeń społecznych o 0,8 proc. i wzrost liczby emerytów i rencistów rolników indywidualnych o 1,3 proc.,
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w wysokości 1,2 proc.
Wydatki
Przyszłoroczny budżet konstruowany był z zastosowaniem trwałej, stabilizującej reguły wydatkowej. Reguła ta, zastosowana po raz pierwszy w sposób wiążący, jest zbliżona do zalecanej przez Komisję Europejską reguły spójnej ESA 95, która określa poziom wydatków dla prawie całego sektora instytucji rządowych i samorządowych.
W roku 2015 – jak w latach poprzednich – zamrożony będzie co do zasady fundusz wynagrodzeń w sferze budżetowej, z pewnymi wyjątkami, np. sektor samorządowy oraz wynagrodzenia pracowników publicznych szkół wyższych. Mają one rosnąć w nominalnym tempie 9,14 proc. rocznie, aby do końca 2015 ich wzrost osiągnął łącznie 30 proc.
W projekcie budżetu na rok przyszły ujęto środki na finansowanie i współfinansowanie programów/projektów z udziałem środków unijnych.
Udział wydatków budżetu państwa w PKB w 2015 r. wyniesie 19,4 proc., czyli wzrosną one w stosunku do 2014 r. o 0,2 punktu procentowego.
Wydatki na obronę narodową w 2015 r. zaplanowano w wysokości 38.387.838 tys. zł. W ramach tej kwoty środki w wysokości:
- 33.024.498 tys. zł stanowią 1,95 proc. przewidywanego wykonania PKB roku 2014. Z tej kwoty 8.461.742 tys. zł przewidziano na wydatki majątkowe,
- 5.363.340 tys. zł będzie przeznaczone na sfinansowanie zakupu odroczonych płatności wynikających z realizacji wieloletniego programu „Wyposażenie Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe”.
Budżet środków europejskich ma wynieść 77.842.493 tys. zł, a wydatki - 81.277.996 tys. zł.
Deficyt
Zakładany jest deficyt budżetu państwa w wysokości 46.080 mln zł oraz deficyt budżetu środków europejskich w wysokości 3.435,5 mln zł.
Szacuje się, że przychody z prywatyzacji w 2015 r. wyniosą 1.200,0 mln zł, a rozchody – 3.633,9 mln zł. Ujemne saldo zostanie pokryte poprzez zwiększenie finansowania krajowego i zagranicznego.
* * *
Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2015-2018, przedłożoną przez ministra finansów.
Strategia, obejmująca czteroletnią prognozę zarządzania długiem Skarbu Państwa jest przygotowywana corocznie. Wielkości zawarte w obecnym dokumencie uwzględniają wartości przedstawione w projekcie budżetu państwa na 2015 rok.
Głównym celem Strategii jest minimalizacja kosztów obsługi długu państwa w długim horyzoncie czasu przy przyjętych ograniczeniach odnośnie do poziomu:
- ryzyka refinansowania,
- ryzyka kursowego i stopy procentowej,
- ryzyka płynności budżetu państwa, pozostałych ryzyk, w tym szczególnie kredytowego i operacyjnego,
- rozkładu kosztów obsługi w czasie.
Realizacja ww. celu odbywać się będzie w dwóch aspektach:
1) doboru instrumentów, czyli elastycznego kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty oraz typu instrumentów;
2) zapewnienia efektywności rynku SPW (chodzi o to, by różnice rentowności SPW polskich i emitowanych przez kraje o najwyższej w UE wiarygodności kredytowej wynikały z różnic w ocenia ryzyka kredytowego, a nie barier w organizacji i infrastrukturze rynku SPW).
Zadaniem Strategii jest zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku SPW. Ponadto Strategia kontynuuje wdrażanie drugiego etapu konsolidacji zarządzania płynnością rynku. Pierwszy etap (wprowadzony w maju 2011 r.) zobowiązał niektóre jednostki sektora finansów publicznych do lokowania wolnych środków na rachunkach ministra finansów. We wrześniu 2013 r. (początek drugiego etapu) skonsolidowane zostały środki walutowe będące w dyspozycji ministra finansów, a od lutego 2014 r. minister finansów uzyskał prawo przejściowego wykorzystywania środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych do finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.
Wprowadzona została stabilizująca reguła wydatkowa (SRW), która zastąpiła tymczasową regułę dyscyplinującą. SRW ma ograniczać wzrost wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych, z wyjątkiem wydatków w pełni finansowanych ze środków unijnych i EFTA oraz wydatków jednostek, które nie generują wysokich deficytów. Od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje system ustalania indywidualnych limitów zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego (jst). W Strategii przyjęto, że zadłużenie jst oraz ich związków będzie rosło do 2016 r., a od 2017 r. zakłada się powolny spadek długu jst.
W roku 2015 relacja długu do PKB ustabilizuje się na poziomie zbliżonym do roku 2014 lub nieznacznie go przekroczy. Zakłada się, że na koniec 2014 r. relacja ta spadnie do 47,7 proc. (w 2013 r. było to 53,9 proc.). W kolejnych latach będzie ulegać zmniejszeniu, by w 2018 roku osiągnąć poziom 44,5 proc. Zarówno w 2014 r., jak i w całym okresie objętym Strategią, wielkość ta będzie wyższa niż 43 proc. PKB, ale nie przekroczy 48 proc. PKB, czyli progów zawartych w stabilizującej regule wydatkowej. Oznacza to, że nie ma niebezpieczeństwa uruchomienia sankcji wynikających z przekroczenia progu 55 proc.
Relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB wyniesie 48,5 proc., co oznacza, że nie przekroczy progu 60 proc. określonego w Traktacie Maastricht.
W 2015 r. przewidziano spadek relacji kosztów obsługi długu Skarbu Państwa do PKB do poziomu 1,8 proc. Koszty te w następnych latach będą maleć do 1,6 – 1,7 w 2018 r.
Na początku 2014 r. OFE przekazały do ZUS aktywa o wartości rynkowej 153,2 mld zł, w tym m.in. skarbowe papiery wartościowe (SPW) o wartości rynkowej 134,1 mld zł. SPW nabył Skarb Państwa, a następnie je umorzono. Pozostałe aktywa przekazano do Funduszu Rezerwy Demograficznej. W wyniku umorzenia jednorazowo obniżył się dług SP o ok. 7,7 proc., a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych o ok. 8,6 proc. PKB.
Zagrożenia dla przyjętej Strategii mogą wynikać m.in. z: odmiennej od zakładanej sytuacji makroekonomicznej (np. wolniejszy wzrost PKB, wyższe stopy procentowe) oraz uwarunkowań międzynarodowych, np.: słabszego tempa wzrostu gospodarczego w Europie i w Stanach Zjednoczonych Ameryki, odpływu kapitału pożyczkowego w kierunku inwestycji na rynkach bazowych czy konsekwencji konfliktu na Ukrainie. Zagrożenie może także wynikać ze wzrostu relacji długu publicznego oraz sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB (np. wyższe potrzeby pożyczkowe budżetu państwa, niższy kurs złotego, przyrost zadłużania jst).
* * *
Rada Ministrów przyjęła Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2015-2017, przedłożony przez szefa Służby Cywilnej.
Zakłada się, że limit mianowań na lata 2015-2016 wyniesie 200 osób rocznie. W roku 2017 liczba mianowanych urzędników wyniesie 240 osób.
Przyjęcie określonego poziomu liczby mianowanych urzędników w służbie cywilnej wraz ze skutkami finansowymi wynikającymi z wynagrodzeń oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej są określane na każdy kolejny rok w ustawie budżetowej.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Dokument Implementacyjny jest uszczegółowieniem „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 r.)”, która została przyjęta przez rząd 22 stycznia 2013 r.
W dokumencie określono cele operacyjne w obszarach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i wodno-śródlądowego, z wykorzystaniem środków unijnych na lata 2014-2020. Na podstawie tych celów wyznaczono kryteria wyboru projektów do przygotowania rankingu priorytetowych inwestycji, które poprawią krajową i międzynarodową dostępność transportową Polski. Tym samym dokument jest kompleksowym planem rozwoju strategicznych inwestycji transportowych, co stanowi warunek pozyskania na ich realizację środków z Unii Europejskiej z nowej perspektywy finansowej 2014-2020.
Dokument, po przyjęciu przez rząd, zostanie przekazany do oceny Komisji Europejskiej. Będzie to pierwszy krok do wypełnienia warunku ex ante dla działań związanych z promowaniem zrównoważonego transportu i usuwaniem niedoborów przepustowości w funkcjonowaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa śląskiego, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Kontrakt obejmuje najważniejsze przedsięwzięcia dla regionu, istotne dla jego dynamicznego rozwoju i poprawy życia jego mieszkańców. Źródłami finansowania Kontraktu będą m.in. środki przeznaczone na realizację właściwych programów operacyjnych na lata 2014-2020, budżet państwa, budżet województwa podlaskiego, budżety innych jednostek samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, państwowe fundusze celowe. Umowa kontraktu będzie obowiązywała w latach 2014 -2023.
Zakres i warunki dofinansowania ww. programów zostaną określone w Kontrakcie Terytorialnym po ich uzgodnieniu z Komisją Europejską.
W Kontrakcie zapisano najistotniejsze przedsięwzięcia, służące realizacji celów rozwojowych kraju i regionu, takie m.in. jak:
1) poprawa jakości badań oraz wzmocnienie współpracy sektora nauki i gospodarki, m.in.:
- wzmacnianie innowacyjnego potencjału uczelni oraz podmiotów sektora B+R,
- rozwój współpracy instytucji nauki, B+R i przedsiębiorstw na rzecz tworzenia i wdrażania rozwiązań innowacyjnych i kreatywnych, w tym patentów.
2) modernizacja istniejących systemów transportowych oraz lepsze skomunikowanie obszarów południowej i północnej części województwa:
- modernizacja istniejących ciągów komunikacyjnych, zarówno drogowych jak i kolejowych,
- modernizacja linii kolejowych, zwłaszcza w kontekście rozwoju transportu multimodalnego,
- wzmocnienie powiązań komunikacyjnych obszaru północnego oraz południowego z obszarami węzłowymi,
- zapewnienie warunków dla mobilności mieszkańców przez inwestycje infrastrukturalne na liniach kolejowych znaczenia regionalnego
3) zwiększenie mocy wytwórczych energii elektrycznej w województwie;
4) zapobieganie negatywnym skutkom zmian klimatu;
5) zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego;
6) zwiększenie poziomu zatrudnienia w województwie;
- działania na rzecz aktywnej polityki rynku pracy wobec grup znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji na rynku pracy,
- rozwój przedsiębiorczości,
- upowszechnianie różnych form opieki nad dziećmi do lat 3,
- poprawa adaptacyjności przedsiębiorstw i pracowników;
7) redukcja poziomu wykluczenia społecznego:
- zwiększenie aktywności społecznej i przeciwdziałanie ubóstwu,
- poprawa dostępu do usług społecznych i inwestycje niezbędne do realizacji usług społecznych i usług aktywnej integracji społecznej,
- rozwój ekonomii społecznej;
8) podniesienie poziomu wykształcenia i kompetencji w regionie:
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej,
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego,
- wsparcie edukacji ogólnej w zakresie kompetencji kluczowych dla funkcjonowania na rynku pracy,
- upowszechnienie uczestnictwa osób w uczeniu się przez całe życie w powiązaniu z potrzebami rynku pracy;
9) podniesienie jakości i dostępności usług z zakresu ochrony zdrowia:
- podniesienie jakości infrastruktury ochrony zdrowia oraz efektywności systemu zarządzania, rozszerzenie zakresu usług medycznych i podniesienie jakości obsługi pacjentów,
- rozwój profilaktyki zdrowotnej, w tym działania na rzecz ograniczania chorób i uzależnień cywilizacyjnych oraz promocja zdrowego i aktywnego trybu życia, z uwzględnieniem zmian demograficznych,
- optymalizacja dostępu do specjalistycznych placówek ochrony zdrowia,
- podnoszenie kwalifikacji pracowników związanych z ochroną zdrowia i kształcenie nowych kadr;
10) rozwój miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie oraz miast regionalnych i subregionalnych;
11) kompleksowa rewitalizacja dzielnic i miast o wysokim nasileniu niekorzystnych zjawisk społecznych i gospodarczych, w szczególności dotyczy to rewitalizacj na terenie Bytomia.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa podlaskiego, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Kontrakt obejmuje najważniejsze przedsięwzięcia dla regionu, istotne dla jego dynamicznego rozwoju i poprawy życia jego mieszkańców. Źródłami finansowania Kontraktu będą m.in. środki przeznaczone na realizację właściwych programów operacyjnych na lata 2014-2020, budżet państwa, budżet województwa podlaskiego, budżety innych jednostek samorządu terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, państwowe fundusze celowe. Umowa kontraktu będzie obowiązywała w latach 2014 -2023.
Zakres i warunki dofinansowania ww. programów zostaną określone w Kontrakcie Terytorialnym po ich uzgodnieniu z Komisją Europejską.
W Kontrakcie zapisano najistotniejsze przedsięwzięcia służące realizacji celów rozwojowych kraju i regionu, takie m.in. jak:
1) poprawa jakości badań oraz wzmocnienie współpracy sektora nauki i gospodarki poprzez:
- zwiększenie transferu technologii i udoskonalanie sieci współpracy między MŚP, między MŚP a innymi przedsiębiorstwami, uczelniami i innymi instytucjami,
- rozwój współpracy między ośrodkami naukowo-badawczymi regionu z głównymi ośrodkami akademickimi w kraju
2) rozwój powiązań transportowych międzynarodowych i krajowych, drogowych i kolejowych:
- budowa korytarza międzynarodowego obsługującego ciężki ruch tranzytowy w standardzie drogi ekspresowej,
- poprawa sieci dróg krajowych i wojewódzkich zapewniających powiązania zewnętrzne,
- rozbudowa i modernizacja powiązań kolejowych z sąsiednimi województwami,
3) modernizacja systemów dystrybucyjnych i przesyłowych energii elektrycznej;
4) modernizacja systemu przejść granicznych;
5) zwiększenie poziomu zatrudnienia oraz aktywna polityka rynku pracy, w tym m.in.:
- rozwój przedsiębiorczości,
- reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa,
- upowszechnianie różnych form opieki nad dziećmi do lat 3.
6) redukcja poziomu wykluczenia społecznego: zwiększenie aktywności i przeciwdziałanie ubóstwu, poprawa dostępu do usług społecznych, rozwój ekonomii społecznej;
7) podniesienie poziomu wykształcenia i kompetencji w regionie:
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej,
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego,
- wsparcie edukacji ogólnej w zakresie kompetencji kluczowych dla funkcjonowania na rynku pracy,
- upowszechnienie uczestnictwa osób w uczeniu się przez całe życie w powiązaniu potrzebami rynku pracy;
8) podniesienie jakości i dostępności usług z zakresu ochrony zdrowia:
- rozwój i racjonalizacja bazy ochrony zdrowia (inwestycje w infrastrukturę podmiotów leczniczych ukierunkowane na specyficzne dla województwa problemy zdrowotne),
- rozwój ratownictwa medycznego;
9) rozwój miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie oraz miast regionalnych i subregionalnych;
10) wsparcie rewitalizacji obszarów o wysokim nasileniu niekorzystnych zjawisk społecznych i gospodarczych.
Działania zapisane w Kontrakcie pozwalają ujednolicić cele stawiane przez rząd i władze regionu w odniesieniu do danego terytorium oraz umożliwiają podejmowanie racjonalnych decyzji dotyczących sposobu alokowania środków publicznych na poszczególne przedsięwzięcia. Kontrakt Terytorialny wpisuje się w system realizacji programów operacyjnych polityk spójności, finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020, w tym Umowy Partnerstwa przyjętej przez Komisję Europejską 23 maja 2014 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ kfk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.09.2014, 16:40 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |