Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd skierował do prezydenta:
- wniosek o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowa i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie,
- wniosek o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Republice Środkowoafrykańskiej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw.
Rząd podjął uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Kontraktu terytorialnego dla województwa podkarpackiego”.
Wydano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej.
Rada Ministrów zajęła stanowiska wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (druk nr 2718).
Ministrowie wysłuchali informacji o krótkoterminowych działaniach podjętych przez pełnomocnika rządu do spraw restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego.
* * *
Rada Ministrów skierowała wniosek do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowa i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Polski Kontyngent Wojskowy (PKW) ma przebywać poza granicami państwa do 31 grudnia 2014 r. W związku ze zbliżającym się terminem zakończenia pobytu polskich żołnierzy na Bałkanach, rząd zwraca się o przedłużenie misji PKW o kolejne pół roku, czyli od 1 stycznia do 30 czerwca 2015 r.
Polscy żołnierze uczestniczą w operacji sojuszniczej prowadzonej przez Siły Międzynarodowe od 1999 r. Rejonem działania PKW będą: Republika Kosowo i Była Jugosłowiańska Republika Macedonii. Zakłada się, że PKW może zostać użyty w Bośni i Hercegowinie.
Kontyngent będzie liczył – jak dotąd – do 300 żołnierzy i pracowników wojska. PKW będzie wchodzić w skład Wielonarodowej Grupy Bojowej Wschód.
Do zadań PKW należeć będzie nadzorowanie przestrzegania porozumień i traktatów międzynarodowych, prowadzenie patroli oraz identyfikacja i neutralizacja zagrożeń bezpieczeństwa. Żołnierze PKW będą wspierać kosowską policję oraz Misję Unii Europejskiej w działaniach na rzecz praworządności. We współpracy z lokalną społecznością mają także monitorować bezpieczeństwo i udzielanie pomocy humanitarnej.
Wydatki związane z użyciem PKW w Kosowie i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz Bośni i Hercegowinie od 1 stycznia do 30 czerwca 2015 r. wyniosą ok. 20.341,5 tys. zł.
* * *
Rada Ministrów skierowała wniosek do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Republice Środkowoafrykańskiej, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Rząd wnioskuje o przedłużenie pobytu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Republice Środkowoafrykańskiej do 15 marca 2015 r. Obecny termin kończy się 16 grudnia 2014 r.
PKW bierze udział w operacji Unii Europejskiej EUFOR RCA. Przedłużenie pobytu wynika z rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, która dotyczy wydłużenia obecności sił międzynarodowych w tym regionie Afryki.
PKW będzie liczył do 50 żołnierzy i pracowników wojska. Żołnierze będą prowadzić działania o charakterze policyjnym i wspierać lokalne siły w przeciwdziałaniu zamieszkom. Na wydatki związane z użyciem PKW od 16 grudnia 2014 r. do 15 marca 2015 r. przeznaczono ok. 5 mln zł z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Operacja Unii Europejskiej EUFOR RCA prowadzona jest w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. Jej głównym celem są działania zapewniające bezpieczną i stabilną sytuację w Republice Środkowoafrykańskiej. Zadanie to przejmie Wielowymiarowa Zintegrowana Misja Stabilizacyjna ONZ – MINUSCA. Zakłada się, że siły MINUSCA osiągną pełną gotowość operacyjną w skali całego obszaru Republiki Środkowoafrykańskiej do końca kwietnia 2015 r. Operacja Unii Europejskiej będzie prowadzona nadal w rejonie Bangi, w ścisłej współpracy z władzami Republiki Środkowoafrykańskiej, Unią Afrykańską, ONZ i Francją.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.
Konieczność nowelizacji obowiązujących przepisów wynika z potrzeby pełnego wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Zgodnie z projektem, wszyscy wprowadzający pojazdy na polski rynek (np. dealerzy samochodowi, właściciele komisów) będą musieli zapewnić sieć zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji (mają ją tworzyć stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów). Umowa między wprowadzającym pojazd na rynek a stacją demontażu ma być zawarta na piśmie, pod rygorem nieważności.
Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek ponad 1000 pojazdów rocznie (głównie producenci, profesjonalni importerzy), przede wszystkim nowych (czyli z wydawanymi kartami pojazdu), będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. W praktyce oznacza to, że wprowadzający ponad 1000 pojazdów rocznie w kraju będzie musiał zapewnić funkcjonowanie co najmniej 48 stacji lub punktów.
Z kolei wprowadzający na polski rynek nie więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.
Jednocześnie, na podstawie nowych przepisów, właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Było to koniecznym warunkiem jego rejestracji w kraju. Zniesienie tej opłaty obniży koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych.
Zmieniono także przepisy dotyczące opłaty za brak sieci. Będzie ona zależna od: liczby wprowadzanych pojazdów; liczby dni, w których nie zapewniono sieci; liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). Rozwiązanie takie umożliwi nałożenie opłaty proporcjonalnej do stopnia niezapewnienia sieci. Na podstawie obowiązujących przepisów nie można uzależnić wysokości opłaty od liczby brakujących stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Zaproponowano obniżenie wysokości dodatkowej opłaty za brak sieci z 50 na 20 proc. kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci. Oznacza to zmniejszenie obciążeń fiskalnych dla przedsiębiorców.
Wprowadzono generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub EOG – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie określono przypadki, kiedy opłata będzie mogła być pobierana.
Dla prowadzących stacje demontażu wprowadzono opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Opłata taka będzie wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wpływy z niej, w wysokości 5 proc., będą dochodem województwa.
Ponadto, przepisy zobowiązują NFOŚiGW do przeznaczania środków pochodzących z kar i opłat m.in. na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi. Działania te w dłuższej perspektywie powinny wpłynąć na zwiększenie świadomości, że wszystkie pojazdy muszą być demontowane w legalnych stacjach demontażu. Powinno to doprowadzić do ograniczenia ich nielegalnego demontażu.
Zaproponowano też, aby w sytuacji wydania zaświadczenia o demontażu – bez rzeczywistego przyjęcia pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania – następowało cofnięcie przedsiębiorcy decyzji lub pozwolenia na prowadzenie działalności dotyczącej gospodarki odpadami.
Zasadniczo znowelizowane przepisy mają wejść 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem regulacji, dla których termin obowiązywania wyznaczono w innych terminach.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa podkarpackiego, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
To ostatni z kontraktów przyjętych przez rząd. Rada Ministrów zatwierdziła już 15 kontraktów terytorialnych.
Kontrakt Terytorialny to umowa zawierana między rządem a samorządem województwa, w której określa się cele rozwojowe i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju oraz danego województwa, przy realizacji których mają współpracować obie jego strony: rządowa i samorządowa.
Kontrakt terytorialny dla województwa podkarpackiego będzie obowiązywał w latach 2014-2023. Źródłami jego finansowania będą w szczególności: środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz budżety: państwa, województwa, innych jednostek samorządu terytorialnego, a także środki pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, środki państwowych funduszy celowych i inne środki publiczne. W realizację kontraktu mogą być również zaangażowane środki prywatne.
W ramach kontraktu chodzi o takie działania jak:
Poprawa jakości badań oraz wzmocnienie współpracy sektora nauki i gospodarki:
- budowa nowych przewag konkurencyjnych opartych na innowacyjności i kapitale intelektualnym;
- rozwój badań stosowanych obejmujących specjalizacje regionalne, co ma stanowić kluczowy czynnik wzmacniania przewag konkurencyjnych województwa;
- wzmacnianie istniejących, i rozwijanie nowych, innowacyjnych sektorów przemysłu.
Poprawa zewnętrznej i wewnętrznej dostępności przestrzennej województwa ze szczególnym uwzględnieniem Rzeszowa, jako ponadregionalnego ośrodka wzrostu gospodarczego:
- rozwój drogowej sieci transportowej, co powinno wzmocnić zewnętrzną dostępność komunikacyjną Rzeszowa oraz ośrodków subregionalnych;
- rozwój infrastruktury i sieci kolejowej (chodzi o zewnętrzne powiązania komunikacyjne z regionem i wewnątrzregionalne);
- wzmocnienie drogowych powiązań komunikacyjnych miast powiatowych między sobą oraz z Rzeszowem;
- budowa obwodnic miejscowości obciążonych dużym ruchem tranzytowym, w tym zwłaszcza ruchem ciężkim;
- przebudowa odcinków dróg stanowiących „wąskie gardła” w dostępności regionu;
- rozbudowa i modernizacja połączeń kolejowych łączących region z sąsiednimi województwami;
- poprawa stanu infrastruktury kolejowej umożliwiającej dostęp do lokalnych rynków pracy.
-zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności energetycznej województwa.
Lepsze gospodarowanie wodami:
- zmniejszenie dysproporcji w dostępie do usług komunalnych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej;
- zapobieganie negatywnym skutkom powodzi.
Lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału przyrodniczego i kulturowego województwa (chodzi o działania w obszarze dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego oraz sportu i turystyki).
Zwiększenie poziomu zatrudnienia w województwie:
- działania na rzecz aktywnej polityki rynku pracy wobec grup znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji na tym rynku;
- rozwój przedsiębiorczości;
- reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa;
- upowszechnianie różnych form opieki nad dziećmi do lat 3;
- poprawa adaptacyjności przedsiębiorstw i pracowników do zmieniających się warunków społecznych i gospodarczych.
Redukcja poziomu wykluczenia społecznego:
- aktywizacja społeczna i przeciwdziałanie ubóstwu;
- poprawa dostępu do usług społecznych, rozwijanie inwestycji niezbędnych do realizacji usług społecznych i usług aktywnej integracji społecznej;
- rozwój ekonomii społecznej.
Podniesienie poziomu wykształcenia i kompetencji w regionie:
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej,
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego,
- wsparcie edukacji ogólnej niezbędnej w rozwoju kompetencji kluczowych do funkcjonowania na rynku pracy,
- upowszechnienie idei uczenia się przez całe życie w powiązaniu potrzebami rynku pracy.
Poprawa dostępności i jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, w szczególności:
- poprawa dostępu do specjalistycznej opieki medycznej (likwidacja w województwie tzw. „białych plam”, czyli tworzenie w szpitalach nowych oddziałów specjalistycznych; wzrost dostępności do kompleksowej opieki medycznej dla osób starszych; poprawa bezpieczeństwa ludności przez zwiększenie skuteczności działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego i jednostek z nim współdziałających);
- zwiększenie wykrywalności chorób we wczesnym stadium rozwoju (chodzi o profilaktykę chorób nowotworowych i układu oddechowego oraz chorób i zaburzeń psychicznych);
- zwiększenie dostępu do wysoko wykwalifikowanej kadry medycznej i naukowej.
Rozwój miast wojewódzkich i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie oraz miast regionalnych i subregionalnych.
Kompleksowa rewitalizacja i rekultywacja obszarów dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami społecznymi i gospodarczymi oraz terenów zdegradowanych (poprzemysłowych, powojskowych i pokolejowych).
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.
W znowelizowanym rozporządzeniu, dotyczącym zmiany granic mieleckiej strefy ekonomicznej, przewidziano włączenie do obszaru strefy gruntów o powierzchni 110,0546 ha i wyłączenie z niej terenu o powierzchni 12,1917 ha. Po zmianach powierzchnia mieleckiej specjalnej strefy ekonomicznej wyniesie 1460,8493 ha. Grunty, o które zwiększana jest powierzchnia strefy, nie znajdują się w obszarze Natura 2000.
Zgodę na włączenie nowych terenów do mieleckiej sse wyraziły właściwe terytorialnie rady miast i gmin. Zmiana granic uzyskała pozytywną opinię zarządów województw:
- podkarpackiego i lubelskiego.
Objęcie specjalną strefą ekonomiczną gruntów położonych w Głogowie Małopolskim, Rzeszowie i Rejowcu Fabrycznym umożliwi powstanie nowych inwestycji. Chodzi o przygotowanie infrastruktury pod budowę Parku Naukowo-Technologicznego Rzeszów-Dworzysko. Inwestycja będzie realizowana w ramach PO Rozwój Polski Wschodniej. Ocenia się, że utworzone będą 5722 nowe, trwałe miejsca pracy, przy nakładach ok. 1,5 mld zł, co wpłynie korzystnie na gospodarczy rozwój tych regionów.
* * *
Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych (druk nr 2718), przedłożone przez ministra finansów.
Rząd negatywnie ocenia poselską propozycję zmian w ustawie o finansach publicznych. Zaproponowane rozwiązania mogłyby zagrażać bezpieczeństwu finansowemu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego (jst), a w konsekwencji wpływałyby na wzrost deficytu i długu sektora finansów publicznych.
Zdaniem rządu, zmiany zaproponowane w ustawie o finansach publicznych demontują reguły ograniczające poziom długu samorządowego, a w przypadku słabszych ekonomicznie jst mogą naruszyć istotnie ich stabilność i otwierać drogę do nadmiernego zadłużania, bez względu na możliwości spłaty. Chodzi m.in. o propozycję zmiany wzoru określonego w ustawie o finansach publicznych, który służy do wyznaczania dopuszczalnego poziomu zadłużania się danej jednostki samorządu terytorialnego.
Negatywnie oceniono także propozycję obniżenia z 60 do 30 proc. progu współfinansowania projektów unijnych, powodującego wyłączenie zaciągniętych zobowiązań i powiązania tego progu z wartością wydatków kwalifikowanych, zamiast z ogólną wartością danego programu lub projektu. Może to doprowadzić do sytuacji, że proponowane wyłączenie obejmie większość projektów, nie stanowiąc w zasadzie żadnego ograniczenia dla realizacji projektów w niewielkim zakresie finansowanych z udziałem środków UE.
Posłowie zaproponowali ponadto wyłączenie wskaźnika kontrolującego poziom zadłużenia jst bez względu na jej sytuację ekonomiczną. Ograniczenie to byłoby wyłączone przy wykupie papierów wartościowych, spłacie rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami emitowanych lub zaciąganych na potrzeby realizacji inwestycji.
Według rządu, wyłączenie przewidzianego ustawą o finansach publicznych wskaźnika, może przyczynić się bezpośrednio do wzrostu deficytu sektora finansów publicznych. Wskaźnik limitujący spłatę zobowiązań jst powinien stanowić regułę obowiązującą, natomiast wyjątkiem winny być rozwiązania umożliwiające, w określonych sytuacjach, stosowanie jego wyłączeń.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 02.12.2014, 14:57 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |