Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIS: informacja na temat realizacji orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez Senat IX kadencji (komunikat)

19.12.2017, 17:14aktualizacja: 19.12.2017, 17:14

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Centrum Informacyjne Senatu informuje:

Kancelaria Senatu przekazuje komunikat na temat realizacji orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez Senat IX kadencji. Informujemy, że w latach 2015 i 2016 Trybunał Konstytucyjny wydał mniej orzeczeń niż np. w latach 2013 i 2014. Według statystyki przedstawionej w „Informacji o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w 2016 roku”, w 2016 r. zapadło 39 wyroków (w tym 17 stwierdzających niezgodność z określonym wzorcem kontroli przynajmniej jednego przepisu), w 2015 r. – 63 (w tym 35 stwierdzających niezgodność), podczas gdy w 2014 i 2013 r. zostało wydanych po 71 wyroków (w tym – odpowiednio – 38 i 39 stwierdzających niezgodność). Ponadto w roku 2016 Trybunał nie wydał żadnego postanowienia sygnalizacyjnego, a we wcześniejszych latach było ich po 5 (2015 i 2014 r.) albo 2 (2013). Wynika z tego, że Komisja Ustawodawcza Senatu IX kadencji miała do rozpatrzenia o nieco ponad połowę mniej spraw związanych z orzeczeniami TK dotyczącymi hierarchicznej niezgodności norm prawnych niż Komisja Ustawodawcza Senatu VIII kadencji w porównywalnym okresie.

W przypadku niektórych wyroków, którymi Komisja Ustawodawcza zajmowała się w bieżącej kadencji, nie zdecydowano się na przygotowanie inicjatywy senackiej z uwagi na prace legislacyjne podjęte przez stronę rządową albo wręcz ze względu na fakt zgłoszenia już inicjatywy ustawodawczej przez inny podmiot. Przykładem w tym ostatnim zakresie może być wyrok z dnia 3 marca 2015 r. (sygn. akt K 39/13), którego dotyczyła inicjatywa obywatelska. Jeżeli chodzi natomiast o orzeczenia, do realizacji których Komisja nie przystąpiła w związku z zamierzeniami legislacyjnymi rządu, to wskazać można następujące wyroki: z dnia 2 czerwca 2015 r. (sygn. akt K 1/13), z dnia 22 września 2015 r. (sygn. akt SK 21/14), z dnia 28 października 2015 r. (sygn. akt K 21/14), z dnia 4 listopada 2015 r. (sygn. akt K 1/14), z dnia 24 listopada 2015 r. (sygn. akt K 18/14), z dnia 6 października 2016 r. (sygn. akt SK 19/14).

Co się tyczy wyroków stwierdzających częściową niezgodność z Konstytucją ustaw nowelizujących poddanych kontroli w trybie prewencyjnym, to Komisja Ustawodawcza zmuszona była uznać się za niewłaściwą do inicjowania jakichkolwiek prac z racji kompetencji przyznanych organom, o których mowa w art. 122 ust. 4 zd. 2 Konstytucji, czyli marszałkowi Sejmu i Prezydentowi RP (dot. to wyroku z dnia 14 października 2015 r., sygn. akt Kp 1/15, oraz wyroku z dnia 25 maja 2016 r., sygn. akt Kp 5/15).

Komisja Ustawodawcza podjęła natomiast prace m.in. nad inicjatywą ustawodawczą związaną z wyrokiem z dnia 12 maja 2015 r. (sygn. akt P 46/13), dotyczącym art. 156 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. W trakcie I czytania projektu jeden z senatorów zgłosił jednak wniosek o jego wycofanie, wskazując na duży stopień skomplikowania materii nim objętej. Komisja przychyliła się do argumentacji senatora i tym samym podjęła uchwałę kończącą prace legislacyjne na etapie senackim.

Z kolei rozpatrzenie wyroku z dnia 5 lipca 2016 r. (sygn. akt P 131/15) miało miejsce już po uchwaleniu stosownej ustawy przez Sejm (przedłożenie rządu), zaś wyrokiem z dnia 7 czerwca 2016 r. (sygn. akt K 8/15) Komisja Ustawodawcza zajmowała się w momencie, gdy jedna ustawa zmieniająca została uchwalona, a projekt kolejnej nowelizacji znajdował się w parlamencie.

Odnośnie np. wyroku z dnia 2 kwietnia 2015 r. (sygn. akt P 31/12) Komisja – po wysłuchaniu przedstawiciela ministra sprawiedliwości – uznała, że zgłoszenie inicjatywy ustawodawczej jest zbędne. Podobna konkluzja dotyczyła chociażby wyroku z dnia 22 września 2015 r. (sygn. akt P 37/14). Natomiast w przypadku wyroku z dnia 7 października 2015 r. (sygn. akt K 12/14) Komisja Ustawodawcza podzieliła stanowisko ministra zdrowia co do braku konieczności występowania z inicjatywą ustawodawczą (kwestia klauzuli sumienia).

Powyższy przegląd uchwał Komisji Ustawodawczej IX kadencji pokazuje, że Komisja z co najmniej kilku powodów nie decydowała się na wszczynanie procedury mającej na celu przyjęcie i następnie wniesienie do Sejmu projektu ustawy wykonującej orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Konkretne przyczyny podejmowania przez Komisję Ustawodawczą uchwał o niewykonywaniu poszczególnych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego są opisane w notatkach z tych posiedzeń Komisji, na których były rozpatrywane informacje o rozstrzygnięciach Trybunału. Materiały te są publikowane na senackiej stronie internetowej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mgost/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.12.2017, 17:14
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ