Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Co trzeci Polak wierzy w powodzenie polskich przedsięwzięć
Prawie 3/4 Polaków (72 proc.) jest zdania, że Polska i Polacy mają duży potencjał rozwojowy. Jednak 69 proc. respondentów uważa, że Polacy potrafią działać wspólnie tylko w ramach zrywów. Badanie towarzyszy kampanii We Did It In Poland, której celem jest m.in. wzmocnienie wizerunku Polski jako innowacyjnego, dynamicznego i nowoczesnego kraju, który wnosi istotny wkład w rozwój Unii Europejskiej, oraz skierowanie uwagi na potencjał polskiej przedsiębiorczości. Według zebranych danych niemal co trzeci respondent (32 proc.) wierzy, że większe przedsięwzięcia w Polsce mają szanse powodzenia, podobnie 31 proc. nie uważa, że pod względem rozwoju Polska pozostaje w tyle za krajami Europy. Jednak 41 proc. ankietowanych nadal jest zdania, że nasz kraj pozostaje w tyle, a 32 proc., że duże przedsięwzięcia nie mają u nas większych perspektyw realizacji.
„Mimo że większość Polaków dostrzega duży potencjał rozwojowy naszego kraju, to jednak nadal spory odsetek uważa, że Polska odstaje pod tym względem od innych europejskich narodów. Dlatego nasza akcja społeczna edukuje i uświadamia, że rodzime firmy są kreatywne, innowacyjne i przedsiębiorcze, rozwijają się także za granicą. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się gospodarczo krajów - komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii We Did It In Poland, członkini Rady Organizacji Pozarządowych ds. Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, prezeska Fundacji WłączeniPlus. - O Polakach mówi się, że jesteśmy dumnym narodem. Faktycznie ponad połowa ankietowanych na myśl o Polsce czuje dumę, ale jej źródłem są nie tylko nasze krajowe osiągnięcia, lecz także poczucie dumy z własnego wykształcenia, działań prospołecznych i zaradności, a także - dzieci i rodziny. To jedne z najważniejszych wartości, jakie wyznajemy”.
Trzech na pięciu Polaków jest dumnych z własnego rozwoju
Wyniki badania wskazują, że większość Polaków nie ma kompleksów - aż 60 proc. badanych deklaruje, że jest dumna z siebie, taki sam odsetek jest dumny ze swojego rozwoju. Ponad połowa respondentów jest dumna ze swojego poziomu wykształcenia (57 proc.) i przebiegu swojego życia zawodowego (51 proc.). Blisko 1/3 ankietowanych (31 proc.) jest dumna z angażowania się w działania prospołeczne. Wśród powodów dumy z własnej osoby pojawiają się także zaradność (11 proc.) oraz własne osiągnięcia (10 proc.), inne wskazywane odpowiedzi to wytrwałość czy „pokonanie trudności”, ale także posiadanie rodziny i rodzicielstwo.
Dzieci i rodzina częściej są powodem dumy Polaków niż praca i dobra materialne
Wyniki badania wskazują, że dla ponad 1/3 respondentów (36 proc.) głównym powodem do dumy w życiu są dzieci, dla 15 proc. - ogólnie rodzina, a dla 12 proc. - małżonek lub partner/partnerka. Dzieci są powodem dumy większego odsetka matek (48 proc.) niż ojców (23 proc.). Mężczyźni częściej natomiast jako powód do dumy wskazują ogólnie rodzinę - 20 proc. w porównaniu do 11 proc. wskazań wśród kobiet. Jedynie 6 proc. ankietowanych jako główny powód do dumy w życiu wskazuje pracę, a 3 proc. - zdobyte dobra materialne.
„Duma z Polski i poczucie tożsamości narodowej pozostają trwałymi fundamentami, na których Polacy budują swoje życie prywatne i społeczne. Wskazania respondentów jasno pokazują, że przywiązanie do ojczyzny idzie w parze z troską o rodzinę, bliskich i przyszłe pokolenia. To właśnie z tych wartości wyrasta naturalna potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa - zarówno osobistego, jak i wspólnotowego - oraz zaangażowania w rozwój własny i rozwój kraju. W fundacji PZU wierzymy, że bezpieczeństwo jest nie tylko podstawową potrzebą człowieka, ale i kluczowym filarem budowy nowoczesnej Polski” - mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska zarządu Fundacji PZU.
Interaktywna wystawa na Stadionie Narodowym
W ramach kampanii We Did It In Poland od 4 kwietnia na Stadionie Narodowym w Warszawie w centrum konferencyjnym, gdzie odbywają się spotkania urzędnicze polskiej prezydencji, można zobaczyć interaktywną wystawę prezentującą wybrane innowacje, którymi jako Polki i Polacy możemy się pochwalić. Do połowy maja wystawę ma odwiedzić 9 tys. gości polskiej prezydencji. Później będzie ona zaprezentowana na IMPACT CEE w Poznaniu, Woman in Tech w Warszawie oraz podczas uroczystej gali finałowej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Premiera ekspozycji odbyła się w Brukseli, gdzie została zaprezentowana pośród europejskich urzędników i liderów ze świata biznesu.
„Bardzo ważne jest wspieranie polskich innowacji. Podkreślanie mocnych stron Polski w rozmowach w kraju i za granicą jest zdaniem 3/4 badanych przejawem patriotyzmu. Ogromnie istotne jest propagowanie rodzimej przedsiębiorczości oraz edukowanie o technologiach, które swój początek mają nad Wisłą” - dodaje Olga Kozierowska.
*Badanie na zlecenie Fundacji WłączeniPlus zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Grupa 4P w dniach 6-12 grudnia 2024 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku od 18 do 70 lat.
Kampania We Did It In Poland
Kampania We Did It In Poland Fundacji WłączeniPlus została objęta patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jej celem jest m.in. wzmocnienie wizerunku Polski jako innowacyjnego, dynamicznego i nowoczesnego kraju, wnoszącego istotny wkład w rozwój Unii Europejskiej. Kampania ma też inicjować rozmowę o polskich sukcesach, aktywizować Polaków i zachęcać do dzielenia się w mediach społecznościowych swoimi historiami, zdjęciami czy filmami związanymi z tym, co osiągnęli, co ich w Polsce inspiruje, co lub kogo w naszym kraju podziwiają. Informacje o polskich innowacjach, którymi warto się pochwalić, będzie można też zgłaszać przez formularz na stronie internetowej.
Link do strony internetowej kampanii: www.wediditinpoland.eu
Link do spotu promującego kampanię i polskie innowacje: https://www.youtube.com/watch?v=tKscm3fGaM4
Misją Fundacji WłączeniPlus jest promowanie różnorodności jako fundamentalnej wartości organizacyjnej, uczynienie równości normą, a włączania kluczowym elementem drogi do sukcesu w wymiarze biznesowym i indywidualnym. Fundacja tworzy programy edukacyjne, ogólnopolskie kampanie społeczne i projekty dedykowane indywidualnym potrzebom firm współpracujących.
Fundacja WłączeniPlus wyrasta z organizacji Sukces Pisany Szminką, stworzonej przez Olgę Kozierowską w 2008 roku.
Partnerzy kampanii We Did It In Poland: Business Science Poland, BLIK, Booksy, Fundacja PZU, Mastercard, ORLEN.
www.wlaczeniplus.pl | www.sukcespisanyszminka.pl | www.konkurs.sukcespisanyszminka.pl
Źródło informacji: Fundacja WłączeniPlus
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.04.2025, 14:59 |
Źródło informacji | Fundacja WłączeniPlus |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |