Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Dzieci uczą (się) ekologii. Edukacyjna akcja z okazji jubileuszu 30-lecia NFOŚiGW (komunikat)

02.09.2019, 16:56aktualizacja: 02.09.2019, 16:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- NFOŚiGW informuje:

Książka dla dzieci zachęcająca do ekologicznych postaw w codziennym życiu oraz pluszowa wersja głównego bohatera, którym jest sympatyczne drzewko – to elementy edukacyjnej akcji wpisującej się w obchody 30-lecia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Inicjatywie towarzyszy konkurs dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych.

Miśka i Julek z książki pt. "Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzolda", tak jak miliony dzieci w Polsce, właśnie rozpoczynają rok szkolny. Jeszcze w wakacyjnych humorach, ale jednocześnie podekscytowani pójściem do pierwszej klasy, nie mają pojęcia, jaka przygoda czeka na nich poza szkolnymi murami. W świecie, do którego udadzą się z drzewkiem o imieniu Enfoś, będą musieli stawić czoła tajemniczej Zgryzoldzie von Plastik. Opowieść z ekologicznym przesłaniem powstała w związku z obchodzonym w tym roku 30-leciem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do książki dołączono oryginalną maskotkę, przedstawiającą tytułowego Enfosia.

W roku swojego jubileuszu, NFOŚiGW przygotował także konkurs dla najmłodszych. Jego zasady są proste. Opiekunowie przedszkolaków i nauczyciele uczniów z klas I-III po rejestracji na stronie www.nfosigw.gov.pl/enfos (tam dostępny jest regulamin konkursu) otrzymają wspomnianą książkę i maskotkę do wykorzystania podczas ekozajęć z dziećmi (np. spacer po parku z Enfosiem i zbieranie śmieci, plakat z wizerunkiem Enfosia informującego o ekozachowaniach, wspólne czytanie książki o Enfosiu). Termin rejestracji upływa 30 września br. Następnie, do 31 października br., NFOŚiGW czeka na mailowe (konkurs@nfosigw.gov.pl) relacje z ekozajęć. Do wygrania są pakiety edukacyjne dla przedszkoli i szkół oraz indywidualne nagrody dla uczestników. Celem konkursu jest popularyzowanie wiedzy o Narodowym Funduszu oraz uwrażliwianie dzieci na ochronę środowiska. Pilotaż obejmuje obszar aglomeracji warszawskiej.

Edukacyjno-promocyjna akcja – obejmująca książkę, maskotkę i konkurs – to inicjatywa pracowników Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Książkę napisała Donata Bieniecka-Popardowska (NFOŚiGW), a ilustracje na zlecenie Funduszu stworzył Maciej Batory (Dźwignia Handlu). Z kolei dzieci i wnuki pracowników NFOŚiGW pomogły narysować głównego bohatera – drzewko, które doczekało się wersji pluszowej.

Na 30-lecie NFOŚiGW zaplanował także szereg innych wydarzeń, w tym m.in. uroczystą galę pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz serię debat i spotkań w ramach branżowych Targów POL-ECO SYSTEM, które odbędą się jesienią w Poznaniu. Na targach Fundusz nagrodzi też dziennikarzy, m.in. za publikacje związane z działalnością NFOŚiGW i obchodzonym jubileuszem. Ponadto, na fasadzie budynku Narodowego Funduszu wisi już okolicznościowy neon zasilany energią słoneczną, a przed wejściem do siedziby uruchomiono stację rowerową promującą ekologiczny transport.Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który powołano 1 lipca 1989 r., od 30 lat finansuje największe, strategiczne i innowacyjne przedsięwzięcia proekologiczne w Polsce. To pierwsza i jedyna tego rodzaju instytucja publiczna na świecie, która pełni ważną rolę w realizacji polityki ekologicznej państwa, kreowanej przez Ministerstwo Środowiska. NFOŚiGW jest głównym ogniwem polskiego systemu finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej, do którego należy także 16 funduszy wojewódzkich (WFOŚiGW) oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ SA).

Przez trzy dekady na poprawę stanu środowiska Narodowy Fundusz przeznaczył łącznie 96 mld zł, a wartość wspartych inwestycji to 237 mld zł. Dotychczas podpisano 32 tys. umów o dofinansowanie ze środków krajowych i zagranicznych (przede wszystkim z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). To realne wparcie m.in. 4 tys. projektów z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, w wyniku których wybudowano lub zmodernizowano 1,6 tys. oczyszczalni ścieków i 83 tys. km kanalizacji. Dofinansowano też 1,2 tys. przedsięwzięć dotyczących zagospodarowania odpadów, co umożliwiło wybudowanie 7 spalarni o wydajności 1,1 mln ton/rok i zwiększenie masy odpadów poddanych odzyskowi (w tym recyklingowi) na poziomie 6,8 mln ton/rok. Natomiast finansowy udział NFOŚiGW w 4 tys. projektów związanych z ochroną powietrza istotnie wpłynął na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej. Emisja SO2 zmniejszyła się o 802 tys. ton/rok, pyłów o 260 tys. ton/rok, a CO2 o 15 mln ton/rok. Oszczędność energii to 3,4 TWh/rok. Dzięki wsparciu Funduszu termomodernizacji poddano 4,2 tys. budynków użyteczności publicznej. W działaniach NFOŚiGW istotna jest również edukacja ekologiczna. Fundusz wspiera takie projekty edukacyjno-informacyjne, jak np. ogólnopolskie kampanie i programy, filmy, spoty telewizyjne i radiowe, czasopisma, wystawy, imprezy i festiwale tematyczne, olimpiady i konkursy, studia podyplomowe oraz szkolenia. Prowadzona w roku jubileuszu akcja – obejmująca książkę, maskotkę Enfoś i konkurs dla dzieci – to dodatkowa forma oddziaływania edukacyjnego.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ nmk/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.09.2019, 16:56
Źródło informacji NFOŚiGW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ