Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Jeden na dziesięciu Polaków nie lubi swoich współpracowników

03.10.2023, 08:30aktualizacja: 03.10.2023, 08:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Preply (1)
Preply (1)

Chociaż większość z nas nie lubi kolegów z pracy, to aż 76% Polaków przyznaje, że odczuwa skutki ich negatywnych zachowań. Narzekanie, plotkowanie i miganie się od obowiązków to najczęściej wymieniane przyczyny niechęci. Tego, jakie jeszcze zachowania współpracowników nas drażnią, dowiadujemy się z ankiety przeprowadzonej przez ARC Rynek i Opinia dla Preply.

Kariera nie jest dla nas najważniejsza, ale atmosfera w pracy jest istotna

Jak wynika z badania pt. „Polacy w pracy - w kontekście przejawianych zachowań” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, połowa Polaków traktuje pracę głównie jako sposób utrzymania się. Jednocześnie 59% ankietowanych przyznaje, że jest dla nich istotnym elementem życia, a 54% czerpie z niej satysfakcję. Atmosfera w miejscu pracy jest ważna, a negatywne zachowania współpracowników mogą nas mocno do firmy zniechęcić.

Co najbardziej osłabia naszą motywację? Polacy wskazują na lenistwo oraz unikanie wykonywania obowiązków przez współpracowników. Ponad 1/3 ankietowanych przyznaje, że obserwowanie tego, jak inni migają się od zadań, obniża ich własną produktywność. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ otaczających ludzi na nasze samopoczucie. Wśród tych najbardziej uciążliwych znalazły się między innymi: donoszenie na współpracowników (44%) oraz brak szacunku (40%). Dodatkowo aż 13% ankietowanych otwarcie przyznaje, że nie lubi swoich kolegów z pracy.

Na podium narzekanie i plotkowanie, a potem długo nic

Z jakim rodzajem negatywnych zachowań w pracy spotykamy się najczęściej? Na szczyt listy trafiło narzekanie, którego doświadcza aż połowa ankietowanych. Okazuje się, że Polacy zawsze potrafią znaleźć powód, by nieco pozrzędzić. 9% osób zapytanych o najczęstsze przyczyny narzekań ich kolegów wskazało na… wszystko. Głównym tematem niezadowolenia są jednak zarobki (33%). W dalszej kolejności - szefostwo i firma (9%), a tuż za nimi plasuje się nadmiar pracy (8%).

„Wyniki badania potwierdzają pewien stereotyp, że Polacy to naród, który często narzeka. Jednocześnie widać, że ta łatka zaczyna Polaków uwierać. To ciekawy paradoks - nie lubimy słuchać narzekań innych ludzi, ale sami nie potrafimy się przed nim powstrzymać. W środowiskach międzynarodowych nadmierne narzekanie nie jest mile widziane” - komentuje Gina Sole, digital PR manager w Preply.

Drugim, równie często wskazywanym zachowaniem, z jakim Polacy mają do czynienia w pracy, jest plotkowanie (49%). Podium zamyka lenistwo, na które wskazuje 1/3 ankietowanych. Tuż za nim znalazła się zawiść (27%). Zachowania, na które nie zwracamy większej uwagi, to: małomówność (15%), nietolerancja (17%), brak poczucia humoru (18%) i spóźnialstwo (21%). Co ciekawe, brak ochoty na żarty bardziej irytuje pracowników handlu oraz usług (21%) niż pracowników biurowych (12%).

Nasz idealny współpracownik? Taki, który jest uczciwy

Ankietowani zostali również zapytani o to, jakie są najbardziej pożądane przez nich cechy u kolegów z pracy. Zdecydowana większość - bo niemal 40% - wskazała na uczciwość. Co trzecia osoba przyznała, że najbardziej ceni sobie rzetelność i sumienność oraz zaangażowanie w powierzone obowiązki.

Gina Sole podkreśla, że Polacy słyną ze swojej pracowitości i staranności. Nie dziwi zatem, że tego samego oczekują od innych. Rzeczywistość nie jest jednak tak kolorowa, jak moglibyśmy sobie tego życzyć. Jak pokazują wyniki badania, uczciwość oraz rzetelność są doświadczane rzadziej, niż by tego oczekiwano. Z kolei komunikatywność i poczucie humoru to cechy, które spotykamy w miejscu pracy nawet częściej, niż się tego spodziewamy.

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na grupie 1000 Polaków w przedziale wiekowym 18-65. Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie, to osoby z różnych grup zawodowych - głównie z firm zatrudniających do 50 oraz do 250 pracowników. Językiem komunikacji w firmie jest polski (99%), a w przypadku 1/5 badanych także angielski.

O Preply

Preply to internetowa platforma nauki języków łącząca korepetytorów z setkami tysięcy uczniów w 180 krajach na całym świecie. Ponad 35000 korepetytorów uczy ponad 50 języków, korzystając z algorytmu uczenia maszynowego, który rekomenduje najlepszych korepetytorów dla każdego ucznia. Powstała w Stanach Zjednoczonych w 2012 roku za sprawą trzech ukraińskich założycieli: Kirilla Bigaia, Serge'a Lukyanova i Dmytro Voloshyna, Preply rozrosła się z 3-osobowego zespołu do firmy zatrudniającej prawie 500 pracowników 60 różnych narodowości. Z biurami w Barcelonie, Nowym Jorku i Kijowie, pracownicy pracują w 30 krajach w Europie, USA, Afryce, Azji i Ameryce Łacińskiej.

KONTAKT:

Matylda Setlak

PR Director

agencja PR All 4 Comms

tel.+48 (0) 788 252 651

tel.+44 (0) 7737 1 63 194

e-mail: matylda@all4comms.com

www.all4comms.com

Źródło informacji: Preply

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.10.2023, 08:30
Źródło informacji Preply
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ