Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Lekcje przyrody od nowa

26.06.2015, 14:27aktualizacja: 26.06.2015, 14:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

CNK
CNK
Centrum Nauki Kopernik przekazało MEN spójną i kompleksową propozycję, mającą prowadzić do zmiany metod nauczania przyrody w szkole podstawowej, tak by samodzielne eksperymentowanie uczniów mogło stać się podstawą edukacji przyrodniczej. Rekomendacja dotyczy wyposażenia szkolnych pracowni przyrody, infrastruktury, głównych kierunków szkoleń nauczycieli oraz organizacji pracy szkoły. Kopernik planuje współpracę z MEN oraz samorządami w upowszechnianiu i zapewnieniu trwałości zmian kształcenia przedmiotów przyrodniczych i rozwijaniu kluczowych kompetencji uczniów. Działania będzie prowadzić w ramach Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego - nowej, formy działalności Kopernika.

Przeprowadzone badania i pilotaż wykazały, że kluczowa jest potrzeba wsparcia nauczycieli, by na lekcji nie przekazywali jedynie wiedzy książkowej, lecz umożliwiali uczniom poznawanie przyrody poprzez doświadczenia i eksperymenty. Bez zrozumienia wartości tych metod uczenia i posiadania właściwych kompetencji, nie można efektywnie korzystać z najlepiej nawet wyposażonej pracowni. Dlatego konieczna jest budowa systemu doskonalenia kompetencji nauczycieli, rozumianego jako proces. Równolegle należy stworzyć warunki do przeprowadzania doświadczeń w pracowni. Niezbędna do tego jest przyjazna infrastruktura, zapewniająca wygodę i bezpieczeństwo oraz wyposażenie w sprzęt i materiały w takiej ilości, by każdy uczeń miał szansę osobiście z nich korzystać, współpracując z innymi w zespole.

W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego - pierwszym w Polsce eksperymentalnym ośrodku, zajmującym się badaniem, opracowywaniem i testowaniem nowatorskich form oraz metod działań edukacyjnych w szerokiej skali zostanie przygotowany i poddany pilotażowi system szkoleń nauczycieli, kadr trenerskich i liderów procesu zmian. Będziemy współpracować z wybranymi szkołami partnerskimi, ośrodkami doskonalenia nauczycieli i wyższymi uczelniami.

Rezultaty wdrożenia zmian w edukacji przyrodniczej w klasach IV - VI szkół podstawowych mogą zostać wykorzystane w przyszłości do podnoszenia jakości kształcenia w klasach młodszych, a także zastosowane w interdyscyplinarnym nauczaniu przyrody wraz z matematyką, techniką i informatyką. Długofalowy rezultat projektu to zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych w szkołach podstawowych przy wykorzystaniu wyposażenia szkolnych pracowni przyrody.

Rekomendacja powstała w ramach projektu systemowego "Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej". Jej pełna treść: http://www.kopernik.org.pl/fileadmin/user_upload/PROJEKTY_SPECJALNE/projekty_europejskie/przewrot_kopernikanski/pracownia_przyrody/PRACOWNIA_PRZYRODY_B5_WWW_24.06.pdf

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 26.06.2015, 14:27
Źródło informacji Centrum Nauki Kopernik
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ