Newsletter

PKP Intercity podpisało największą w historii umowę na dostarczenie taboru szybkich, piętrowych pociągów

13.11.2025, 13:07aktualizacja: 13.11.2025, 14:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Alstom Polska (1)
Alstom Polska (1)
To początek nowej ery w polskiej kolei i symbol jej renesansu - przekonywali sygnatariusze umowy pomiędzy PKP Intercity a firmą Alstom na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Max wraz z kompleksową obsługą serwisową przez 30 lat. Wartość kontraktu wynosi blisko 6,9 mld zł obejmuje również opcję zamówienia dodatkowych 30 składów. Nowe piętrowe pociągi pojawią się na polskich torach za 3,5 roku i będą mogły się rozpędzić się do 200km/h.

Uroczyste podpisanie umowy odbyło się na terenie największej w Polsce fabryki producenta, zlokalizowanej w Chorzowie. To właśnie tutaj powstaną nowoczesne, piętrowe pociągi Coradia Max dla naszego narodowego przewoźnika. Z kolei wózki, jeden z najważniejszych komponentów wpływających na bezpieczeństwo i właściwości pociągów, dostarczy zakład Alstom z podwarszawskiego Nadarzyna.

„Tak jak niegdyś Pendolino odmieniły polską kolej, tak pociągi Coradia Max zrewolucjonizują kursy dalekobieżne. To doskonała wiadomość dla milionów naszych pasażerów, których dosłownie z miesiąca na miesiąc przybywa w rekordowym tempie. Nowy tabor poprawi jakość i komfort podróżowania i skokowo zwiększy przepustowość” - powiedział Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity S.A.

Skład Coradia Max składa się z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących oraz możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Docelowo tymi pociągami PKP Intercity będzie mogło przewieźć od 100 do nawet 160 tys. pasażerów w ciągu jednej doby.

„W nowych pociągach, które rozpędzać się będą do prędkości 200 km/h, znajdą się wszystkie udogodnienia, jakie znamy z naszego obecnego taboru, jak strefa gastronomiczna czy bezpłatne Wi-Fi. Co jednak najistotniejsze, będą one kursowały w kategorii ekonomicznej, co oznacza, że ceny biletów będą bardzo atrakcyjne dla każdego klienta” - wyjaśniał Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity S.A.

Piętrusy InterCity będą nową jakością na polskich torach, łącząc najodleglejsze zakątki naszego kraju. Skorzystają z nich pasażerowie m.in. z: Warszawy, Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.

„Chcemy, aby wygodna, punktualna i dostępna cenowo kolej była pierwszym wyborem transportowym Polek i Polaków. To już się dokonuje na naszych oczach, między innymi dzięki rekordowym inwestycjom w rozwój jej infrastruktury i taboru w ostatnich latach. Warto przypomnieć, że w tym roku PKP Intercity przewiezie 88 mln pasażerów, czyli tyle ile zakładano w optymistycznych szacunkach na 2030 rok. Dodatkowo otwieramy nowe stacje kolejowe (32 w ciągu dwóch lat) i przywracamy zlikwidowane niegdyś połączenia” - podkreślał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Umowa pomiędzy PKP Intercity i Alstom będzie stanowić również istotny impuls rozwojowy dla całej polskiej gospodarki.

„Stawiamy na lokalny łańcuch wartości i dostaw: w realizację tego olbrzymiego kontraktu zaangażowanych będzie około 800 polskich firm i podwykonawców. Oznacza to dodatkowe zamówienia i miejsca pracy - na Śląsku i w całym kraju” - zaznaczyła Beata Rusinowicz, prezes zarządu Alstom Polska.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.11.2025, 13:07
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ