Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom (komunikat)

02.12.2024, 16:00aktualizacja: 03.12.2024, 10:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Wraz z początkiem 2025 roku korespondencja z różnymi urzędami i instytucjami publicznymi wejdzie na wyższy – elektroniczny – poziom. Dzięki usłudze e-Doręczeń wymiana pism pomiędzy obywatelami a jednostkami publicznymi może być prowadzona online. Bez opłat, wygodnie, szybko i bezpiecznie. Skrzynkę do e-Doręczeń warto aktywować już teraz, żeby od nowego roku załatwiać więcej urzędowych spraw z każdego miejsca i w dowolnym czasie.

– List polecony przez Internet to przełom w sposobie komunikowania się z urzędami. Dzięki e-Doręczeniom zyskujemy wygodę, szybkość i bezpieczeństwo, eliminując zbędne formalności i kolejki – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

e-Doręczenia to nowy krok w cyfryzacji administracji. Już od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne, takie jak np. urzędy miast i gmin, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, publiczne ośrodki zdrowia czy placówki oświatowe, będą miały obowiązek korzystać ze skrzynki do doręczeń elektronicznych. Taką skrzynkę już dziś mogą założyć również obywatele i w ten sposób ułatwić sobie wymianę korespondencji z instytucjami publicznymi od przyszłego roku. Bez konieczności stania w kolejce po odbiór awizowanej przesyłki z urzędu i bez konieczności osobistego składania pism administracyjnych.

Jedno rozwiązanie, wiele korzyści

Nowy sposób wymiany korespondencji z instytucjami publicznymi to wiele korzyści zarówno dla jednostek administracji, ale przede wszystkim dla obywatela. Warto pamiętać, że przesyłka nadana poprzez system do e-Doręczeń jest równoważna prawnie listowi poleconemu za pośrednictwem odbioru.

- Oszczędność czasu

Osoby korzystające z e-Doręczeń mogą zapomnieć o awizo w skrzynce pocztowej i kolejkach na poczcie, aby odebrać pismo urzędowe. List z instytucji publicznej będzie można teraz otrzymać w formie cyfrowej – z każdego miejsca i o dowolnej porze. Wystarczy do tego jedynie komputer, tablet lub telefon i dostęp do sieci. W ten sam sposób każdy Kowalski może wysyłać pismo do urzędu.

- Oszczędność pieniędzy

Korespondencja wymieniana z podmiotami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest dla wszystkich obywateli bezpłatna. Osoby fizyczne nie ponoszą kosztów związanych z wysłaniem tradycyjnych przesyłek poleconych: nie płacą za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów.

- Bieżące powiadomienia

W momencie pojawienia się nowej korespondencji w osobistej skrzynce do e-Doręczeń odbiorca natychmiast otrzymuje powiadomienie. Może również sprawdzić status wysłanego przez siebie pisma, co ułatwi monitorowanie sprawy i usprawni kontakty z urzędami.

- Identyfikacja nadawcy

Tradycyjne awizo nie zawiera informacji o nadawcy, dlatego dopiero w okienku pocztowym odbiorca może się dowiedzieć, kto do niego napisał. W przypadku korzystania z e-Doręczeń informacja o tym, jaka instytucja publiczna wysłała list, widoczna jest od razu.

Jak zacząć korzystać z doręczeń elektronicznych?

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony od 1 stycznia 2025 roku, ale skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą zakładać i aktywować już teraz. Można to zrobić online w kilku prostych krokach. Szczegółowe informacje o usłudze i jej aktywacji dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ bk/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.12.2024, 16:00
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ