Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MFiPR: Wzmocnienie idei innowacyjności społecznej. Umowa na uruchomienie Centrum kompetencji podpisana (komunikat)

05.07.2024, 19:28aktualizacja: 08.07.2024, 10:17

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje:

Wzmacnianie procesu inicjowania nowych rozwiązań, ich rozwijania i wdrażania oraz wsparcie innowacyjności społecznej to cele nowego projektu Centrum kompetencji w zakresie innowacji społecznych. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podpisała umowę z beneficjentami na uruchomienie projektu, który będzie realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Zostanie on wdrożony przez partnerstwo dwóch organizacji pozarządowych: Fundacji Stocznia i Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

– Innowacje są nam niezwykle potrzebne. Dzisiaj podpisałam umowę na 12 mln zł na utworzenie Centrum kompetencji w zakresie innowacji społecznych, które zepnie cały ekosystem innowacji w Polsce. Na #innowacje społeczne w zakresie polityk publicznych w obecnej perspektywie finansowej przeznaczymy 700 mln zł – mówi minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. – Cały ekosystem innowacji w Polsce wymaga docenienia, dofinansowania i spowodowania, żeby one poszły w Polsce naprawdę do przodu, bo to jest motor naszego rozwoju społeczno-ekonomicznego – dodała.

Z pomocą Funduszy Europejskich MFiPR wspiera od wielu lat innowacje społeczne w Polsce. Uruchomienie Centrum pozwoli promować ideę innowacji społecznych, zapewnić współpracę różnych podmiotów z trzeciego sektora, samorządu, świata nauki i wesprze ich proces uczenia się.

Jeden cel, wiele narzędzi

Centrum kompetencji zostało powołane, by wzmacniać ideę innowacyjności społecznej w Polsce i cały ekosystem instytucji, organizacji i indywidualnych osób, które są lub mogą w przyszłości być zaangażowane w realizację działań innowacyjnych. Pozwoli to wspierać proces inicjowania nowych rozwiązań problemów społecznych w Polsce, ich rozwijania i wdrażania w praktyce na większą skalę.

Te cele realizuje poprzez następujące działania:

- budowanie i wzmacnianie sieci współpracy między podmiotami i osobami aktywnymi w obszarze innowacji społecznych

- wspólna praca z inkubatorami innowacji, które na co dzień wspierają osoby mające pomysł na nowe rozwiązanie problemu społecznego

- rzecznictwo na rzecz marki innowacji społecznych, promowanie wśród instytucji publicznych idei innowacyjności,

- profesjonalizacja kadr innowatorów i osób pracujących z innowatorami tak, by nowe rozwiązania jak najlepiej pasowały do potrzeb osób z nich korzystających

- wsparcie w procesie badania i ewaluacji innowacyjnych rozwiązań;

- współpraca z partnerami zagranicznymi umożliwiająca pozyskanie doświadczeń możliwych do wykorzystania w Polsce, w szczególności z centrami kompetencji, które są tworzone w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;

- prowadzenie portalu i bazy innowacji społecznych (www.innowacjespoleczne.pl).

Centrum kompetencji będzie realizowało partnerstwo dwóch podmiotów wyłonione w konkursie Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Społeczny. Na ten cel przeznaczyliśmy 12 mln zł. Jego realizacja przewidziana jest do 2029 roku.

Innowatorzy i inkubatory są częścią szerszej sieci, którą buduje Centrum kompetencji, współpracując z biznesem, administracją różnego szczebla, organizacjami pozarządowymi, środowiskiem badawczym, mediami i autorytetami z różnych dziedzin.

Mikro - innowacje wypracowane w inkubatorze

Przykładem jednej z mikro-innowacji wypracowanej w inkubatorze innowacji jest rozwiązanie pt. „Dotknij świata książek”.

To rozwiązanie, w którym stworzono bibliotekę trójwymiarowych ilustracji, skierowaną do dzieci z niepełnosprawnością wzroku, by ukazać im świat bajek, wykorzystując zmysł dotyku.

Innowatorzy (Maciej Kościelniak i Michał Białk) opracowali modele 3D postaci znanych z bajek, do samodzielnego wydruku. Szablony do druku zostały przygotowane w taki sposób, by uwzględnić specyfikę percepcji przez osoby niewidome, dla których najbardziej uwypuklone powinny zostać kluczowe atrybuty, a pominięte mniej ważne lub nieistotne cechy (stanowiące zbędny szum w odbiorze postaci). Dlatego postacie są łatwo rozpoznawalne, uwypuklono ich charakterystyczne cechy np. kapturek i koszyk Czerwonego Kapturka, kapelusz, buty i sakwę Kota w Butach, frak i brodę Pana Kleksa itp. Rozwiązanie ma na celu ułatwienie dzieciom niewidomym i niedowidzącym poznawania rzeczywistości przedstawionej w książkach, wspomaganie edukacji dzięki „oglądaniu poprzez dotyk”.

https://innowacje.rops.poznan.pl/project/dotknij-swiata-ksiazek/

Inkubatorem, w którym wspierana była ta innowacja, był Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ ef/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.07.2024, 19:28
Źródło informacji MFiPR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ