Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Rozpoczyna się kluczowy etap prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, czyli drążenie nowych tuneli pod Pisarzową, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce. Tunele będą miały niemal 4 kilometry długości. Obiekty zostaną wybudowane przy użyciu ogromnych tarcz TBM, nazwanych na cześć małopolskich władczyń – św. Jadwigi i św. Kingi.
— Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W jednym z tuneli kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne. Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w ok. 20 minut. To pierwszy z wielu takich obiektów, które powstaną w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski. W sumie pod ziemią pociągi będą kursować w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok. 10 km.
Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże – Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: https://podleze-piekielko.pl/.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ kpr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.03.2025, 17:39 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |