Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej – zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Rozwój projektów infrastrukturalnych poprawiających dostęp do portów morskich, przemysł offshore, strategia morska UE – to tylko niektóre tematy, o których dyskutowano podczas nieformalnego spotkania ministrów ds. morskich państw Unii Europejskiej podczas 11 edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego. To kolejne wydarzenie zorganizowane przez Ministerstwo Infrastruktury w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. Po Łodzi i Wrocławiu do grona europejskich stolic transportu dołączył Szczecin.
Uroczystego otwarcia Międzynarodowego Kongresu Morskiego dokonał premier Donald Tusk, który przypomniał, że Bałtyk to jeden z najcenniejszych polskich zasobów, a ambitne inwestycje na Pomorzu wzmocnią cały kraj. Zwrócił uwagę na kluczową rolę polskich portów w budowaniu siły gospodarczej kraju.
"Myślimy jak lepiej, mądrzej, intensywniej zagospodarować ten wspaniały pas nad morzem – tę dumę Polski, która ciągnie się od mojego Gdańska do waszego Szczecina. Chodzi o ideę, aby nasze Pomorze, to wielkie Pomorze, stało się rzeczywiście jednym z najcenniejszych klejnotów w polskiej koronie" – mówił szef rządu.
W swoim wystąpieniu premier RP podkreślił strategiczne znaczenie gospodarki morskiej dla bezpieczeństwa i suwerenności regionu, oraz że inwestycje w polskie porty to kwestia nie tylko interesu narodowego, ale także budowanie potęgi gospodarczej całej Europy. Zaznaczył, że wzmacnianie sektora gospodarki morskiej musi odbywać się w duchu repolonizacji, która jest strategią rządu we wszystkich obszarach inwestycyjnych.
"Dobrze wiemy, na czym polega presja państw spoza Unii Europejskiej – presja cenowa, presja konkurencyjna – i to nie jest konkurencja fair. Polonizacja Bałtyku, uczynienie z Bałtyku +polskiego Morza+ oznacza także polonizację zamówień wszędzie tam, gdzie to będzie możliwe. Nawet, jeśli będzie bardzo trudno, przetargi będą wygrywali polscy dostawcy, polscy producenci. Dotyczy to także budowy naszych statków – tak, jak stało się z promami" – zapowiedział premier Donald Tusk.
Podczas otwarcia Międzynarodowego Kongresu Morskiego ogłoszono ważną decyzję o budowie nowego statku szkoleniowego – strategicznej inwestycji w przyszłość polskiej edukacji morskiej.
Gospodarzami spotkania ministrów UE ds. gospodarki morskiej byli minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister Arkadiusz Marchewka.
"Spotykamy się dzisiaj w miejscu szczególnym. Szczecin to nie tylko ośrodek przemysłowy i miasto portowe o bogatej historii, ale również ze względu na swoje położenie geograficzne to brama na świat. Jest częścią bazowej transeuropejskiej sieci TEN-T, sieci głównych połączeń transportowych w Unii Europejskiej. To właśnie tu realizuje się jedna z najważniejszych obecnie inwestycji morskich w kraju, czyli budowa głębokowodnego terminala kontenerowego, który będzie mógł przyjąć największe kontenerowce świata, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie" – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak podkreślił minister Klimczak w wystąpieniu otwierającym spotkanie, głębokowodny terminal kontenerowy będzie mógł przyjąć największe kontenerowce: do Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście będą mogły zawijać jednocześnie dwa kontenerowce o długości do 400 m oraz jeden 200 metrowy, które będą mogły być rozładowywane w tym samym czasie. Dodatkowo możliwe będzie również wykorzystanie terminalu jako wzmocnienia systemu obronnego państwa. "Bezpieczeństwo Europo!" - głosi hasło przewodnie prezydencji i traktujemy je jako zobowiązanie – podkreślił minister Dariusz Klimczak.
Dodał również, że powodzenie projektów morskich w poszczególnych krajach europejskich stanowi warunek zapewnienia skutecznej obronności całej Europy.
"Morze i transport morski jest tematem wspólnym dla wszystkich Europejczyków. Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej, która zapewnia bezpieczeństwo gospodarcze, żywnościowe, militarne i energetyczne. Ambitne cele, które stawia przed nami świat zarówno w aspekcie obronności, jak i gospodarczym będziemy konsekwentnie realizować w najbliższych latach" – mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W debacie "Nowa polityka przemysłowa Unii Europejskiej w sektorze gospodarki morskiej" z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej oraz organizacji branżowych omówiono bieżący stan działalności europejskich przedsiębiorstw morskich na globalnym rynku. Zastanawiano się, jakie kluczowe komponenty powinny zostać włączone do strategii morskiej UE, aby skutecznie zwiększyć ich konkurencyjność, autonomię i bezpieczeństwo, jednocześnie przyciągając wykwalifikowaną kadrę do klastra morskiego, w celu ochrony europejskiej wiedzy specjalistycznej i krytycznych zdolności przemysłowych w tym obszarze.
Podczas obrad na sesji przeznaczonej dla przedstawicieli rządów rozmawiano o politycznych aspektach przyszłej Morskiej Strategii Przemysłowej UE, w tym przyszłych kierunkach działań i współpracy na szczeblu europejskim.
Kongres w Szczecinie zakończyło przekazanie KE wspólnej deklaracji państw członkowskich UE w sprawie zwiększenia konkurencyjności i odporności europejskich sektorów żeglugi i produkcji morskiej oraz strategii przemysłowej UE w zakresie gospodarki morskiej. Co istotne, deklaracja powstała w efekcie dialogu z Dyrekcją Generalną ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej i będzie stanowić wkład państw członkowskich do zapowiadanej przez KE Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego.
Międzynarodowy Kongres Morski to wydarzenie o ugruntowanej pozycji pośród najważniejszych konferencji branżowych w Polsce i Europie, gromadzące reprezentantów sektora gospodarki, przemysłu, nauki i edukacji morskiej, a także administracji rządowej i samorządowej. W tegorocznej edycji kongresu, oprócz delegacji państw UE i KE, wzięli udział partnerzy z krajów EFTA: Norwegii i Islandii.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ wm/ ktl/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.05.2025, 16:48 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |