Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MIR: pierwsza umowa PPP w administracji rządowej (komunikat)

05.03.2015, 13:52aktualizacja: 05.03.2015, 13:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIR informuje:

W formule partnerstwa publiczno-prywatnego powstanie nowa siedziba Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju od początku wspierało Sąd Okręgowy w przygotowaniu tej inwestycji.

Umowa pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Sąd Okręgowy w Nowym Sączu a firmą Warbud - Infrastruktura Sp. z o.o. została podpisana 5 marca 2015 r. Budynek sądu rejonowego ma powstać w systemie DBFOT (Desing-Build-Finance-Operate-Transfer), czyli Zaprojektuj–Zbuduj–Sfinansuj–Zarządzaj-Przekaż. Partner prywatny będzie zobowiązany do zapewnienia finansowania na zaprojektowanie i wybudowanie nowej siedziby sądu, a potem jej utrzymanie i zarządzanie nią. Sąd Okręgowy w Nowym Sączu, jako podmiot publiczny, ma wnieść do inwestycji nieruchomość, na której zostanie wybudowany nowy obiekt. Z analiz przedrealizacyjnych wynika, że wybranie formuły PPP obniży koszt realizacji projektu.

Całkowita wartość kontraktu to 123 mln zł, czyli około 6 mln zł rocznie - 14 mln mniej niż szacował zamawiający. Czas obowiązywania umowy to 23 lata - etap przygotowawczy i inwestycyjny ma liczyć nie więcej niż 3 lata, a etap utrzymania oraz zarządzania obiektem nie więcej niż 20 lat. Siedziba sądu ma być gotowa do 2018 r.

Wynagrodzenie partnera prywatnego ma stanowić tzw. opłata za dostępność. Oznacza to, że firma ma zapewnić sprawne funkcjonowanie budynku zgodnie z określonymi w umowie standardami. Gdyby podmiot prywatny nie wywiązywał się z tych standardów, sądowi będzie przysługiwało prawo naliczenia kary umownej albo obniżenia wynagrodzenia.

Jest to pierwszy kontrakt, który zawarty przez administrację rządową na podstawie ustawy o PPP z 2008 r. Dotychczas rynek PPP w Polsce był zdominowany przez inwestycje samorządów lokalnych, które podpisały łącznie ponad 60 umów w tej formule. - Ze względu na złożoność projektu i jego nowatorski charakter Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju od samego początku wspierało zamawiającego w kolejnych etapach postępowania. Liczymy na to, że w ślad za projektem nowosądeckim uruchomione zostaną kolejne przedsięwzięcia, w których stronę publiczną będą reprezentowały instytucje szczebla centralnego – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Pracownicy resortu wchodzą w skład Zespołu Sterującego (ciało doradcze zamawiającego) oraz uczestniczyli w pracach komisji przetargowej w charakterze biegłego i eksperta. Pomoc MIiR polegała m.in. na:

- wsparciu w przeprowadzeniu postępowania przetargowego na wybór doradców,

- doradzaniu przy opracowaniu dokumentacji niezbędnej do wyboru partnera prywatnego dla projektu,

- wypracowaniu dokumentów wzorcowych do wykorzystania przez inne podmioty publiczne (w tym jednostki sądowe) realizujące lub planujące realizować podobne zadania inwestycyjne w modelu PPP.

Wszystkie dotychczasowe doświadczenia z realizacji projektu zostały zebrane przez ekspertów MIiR w formie trzech raportów opublikowanych na stronie www.ppp.gov.pl. Będą one przydatne w przypadku realizacji kolejnych projektów tego typu. Najnowszy raport ze stycznia 2015 r. dotyczy doświadczeń z postępowania na wybór partnera prywatnego w dialogu konkurencyjnym. Skupiono się w nim na opisie przebiegu postępowania od publikacji ogłoszenia do złożenia ofert. Przedstawiono etap udzielania przez zamawiającego odpowiedzi na składane przez Wykonawców pytania do SIWZ, krótko charakteryzując najczęściej podnoszone kwestie problemowe. Sformułowano też wnioski i rekomendacje.

* * *

MIiR, a wcześniej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR), od ponad 4 lat angażuje się w rozwój PPP w Polsce. W styczniu 2011 r., z inicjatywy resortu, powstała Platforma Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, która skupia obecnie 107 podmiotów publicznych (administracja rządowa i samorządowa, ośrodki akademickie, zakłady opieki zdrowotnej, agencje rozwoju regionalnego i inne). Jest ona forum wymiany wiedzy oraz dobrych praktyk dotyczących PPP. Działania MIiR w ramach Platformy obejmują też identyfikację barier (złych praktyk) w rozwoju PPP, zapewnienie specjalistycznego doradztwa prawnego, ekonomiczno-finansowego oraz technicznego dla jednostek realizujących pilotażowe projekty i zapewnienie dostępu do niezbędnych dokumentów, edukację (np. w formie szkoleń lub seminariów) oraz promocję PPP.

Jednym z głównych obszarów zainteresowania MIiR są projekty hybrydowe, czyli projekty łączące fundusze Unii Europejskiej, polskie środki publiczne i pieniądze prywatne w ramach PPP. Środki unijne są w takim modelu uzupełnieniem finansowania prywatnego. W perspektywie finansowej 2007 – 2013 podpisano

11 umów dla projektów hybrydowych o łącznej wartość blisko 3 miliardy złotych (ich wykaz można znaleźć na stronie www.ppp.gov.pl). Jednym z takich przedsięwzięć jest największy projekt PPP w Polsce dotyczący budowy spalarni w Poznaniu. Koszt inwestycji wyniesie 758 mln zł. Projekt został dofinansowany z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Trwają też prace dotyczące wsparcia samorządów w pilotażowych projektach PPP z trzech obszarów: zdrowie, drogi samorządowe i efektywność energetyczna. MIiR finansuje doradztwo (ekonomiczne, finansowe, techniczne) dla partnerów publicznych. Wartość umów o doradztwo w sektorze zdrowia to 2,8 mln zł, a dróg samorządowych – 2,75 mln zł. W przypadku efektywności energetycznej trwa postępowanie dotyczące wyboru doradcy. Efektem działań jest dokumentacja wzorcowa z etapu analiz przedrealizacyjnych, która może być wykorzystywana przy przygotowywaniu podobnych inwestycji z zakresu zdrowia i dróg, w tym projektów hybrydowych dofinansowanych z funduszy UE na lata 2014-2020. Równolegle trwają prace nad uruchomieniem wsparcia dla realizacji kolejnych projektów PPP planowanych do realizacji przez samorządy.

MIiR przygotowuje też liczne publikacje horyzontalne dotyczące zagadnień prawnych i ekonomicznych, które pomagają zrozumieć i stosować PPP, np. praktyczne wskazówki dla strony publicznej nt. wyboru doradcy dla projektu PPP, raport podsumowujący realizację projektów hybrydowych w latach 2007-2013 oraz komentarz do przepisów Rozporządzenia Ogólnego (1303/2013) na lata 2014-2020 w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego współfinansowanego z funduszy europejskich. Na stronie internetowej Platformy PPP udostępniono także e-przewodnik, który gromadzi i umożliwia dostęp do kilkuset publikacji nt. ppp, zebranych z różnych źródeł.

MIiR aktywnie działało na rzecz uwzględnienia PPP w unijnych aktach prawnych na nową perspektywę.

W efekcie do ww. Rozporządzenia Ogólnego, regulującego wdrażanie funduszy europejskich w latach 2014-2020, wprowadzono zapisy uwzględniające specyfikę PPP.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ azb/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.03.2015, 13:52
Źródło informacji MIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ