Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego informuje:
"Po raz kolejny po 1981, 2000, 2009 i 2016 roku spotykamy się na współKongresie Kultury. Cieszę się, że możemy wspólnie otworzyć ten nowy rozdział po latach drenowania DNA polskiej kultury. Spotykamy się WSPÓLNIE – na równych prawach, a nie w zamkniętych gabinetach, po to, by zobaczyć różne perspektywy i porozmawiać o tym, co jest najważniejsze, a zarazem - co jest możliwe do zrealizowania" – mówiła Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego podczas otwarcia współKongresu Kultury, 7 listopada 2024 r. na scenie Teatru Dramatycznego w Warszawie.
Po niej głos zabrali członkowie Zespołu Programowego współKongresu – Iwona Kurz i Stanisław Ruksza.
"Kultura jest rewolucją, kultura jest stabilizacją. Z jednej strony jest to sfera, w której wytwarzane są nowe idee, w której antycypowana jest przyszłość. Ale zarazem jest to sfera, w której chcielibyśmy poczuć się bezpiecznie, w której chcielibyśmy mieć narzędzia do tego, żeby się ze sobą komunikować" – mówiła Iwona Kurz.
Podczas otwarcia głos zabrał prezydent miasta stołecznego Warszawy – Rafał Trzaskowski.
"Kultura może mieć wpływ na przyszłość, na obronę podstawowych wartości, o których tak często mówimy. Jestem przekonany, że wartości takie jak niezależność, otwartość, tolerancyjność powinny nas pobudzać do krytycznego myślenia, wszyscy w to wierzymy" – mówił w swoim wystąpieniu Rafał Trzaskowski.
Otwarcie prowadzili Agata Diduszko-Zyglewska, przewodnicząca Zespołu Programowego współKongresu i Robert Piaskowski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
Mocnym akcentem otwarcia był głos z Ukrainy. Serhij Żadan – prozaik, poeta i działacz społeczny oraz Tetiana Pyłypczuk – dyrektorka charkowskiego Muzeum Literatury w nagranych wystąpieniach mówili o kruchości kultury, którą wyraźnie pokazała wojna w Ukrainie, ale też o kluczowej roli kultury w sytuacji kryzysu: jako spoiwa, źródła nadziei i poczucia wspólnotowości.
Siła wyobraźni, polityka kulturalna i dostępność kultury – debaty plenarne współKongresu
W debacie otwarcia, "Siła wyobraźni. Jak odpowiedzieć na wyzwania współczesnego świata" udział wzięli: Agnieszka Holland, prof. Elżbieta Jabłońska, Dorota Masłowska, Jakub Skrzywanek i Jakub Stokalski. Debatę prowadził Edwin Bendyk.
"Bycie razem jest być może najbardziej awangardową strategią artystyczną" – mówiła podczas debaty otwarcia profesor Elżbieta Jabłońska.
"Jeśli będziemy oglądać przyszłość tylko w kategoriach zagrożenia, jeżeli będziemy oglądać inność tylko w kategoriach zagrożenia, nie będziemy w stanie realnie projektować przyszłości" – mówiła Agnieszka Holland.
W debacie "Polityka kulturalna, jakiej potrzebujemy" udział wzięli: ministra Hanna Wróblewska, prof. Marek Krajewski, Joanna Mytkowska, dr Joanna Zięba i Maciej Żywno. Debatę prowadziła prof. Iwona Kurz.
"Kultura musi być dostępna. Każdy powinien mieć wybór i możliwość uczestnictwa w praktykach kulturalnych. Zapewnienie tego wyboru to odpowiedzialność państwa i samorządów. Musimy to wprowadzić wspólnie" – mówiła podczas debaty Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
"Polityka kulturalna musi odpowiedzieć na to, co środowiska oddolnie już wiedzą: ona musi być uspołeczniona" – dodała dr Joanna Zięba.
Debaty plenarne pierwszego dnia współKongresu zakończyła debata „Kultura (nie)dostępna”, w której udział wzięli: Justyna Mańkowska, Justyna Sobczyk, Marta Siciarek, Błażej Strzelczyk i Katarzyna Kotula - ministra ds. równości. Debatę prowadził Taras Gembik.
Ochrona kultury, partnerstwa, lokalność, centralność, różnorodność i przyszłość instytucji kultury w Polsce – debaty panelowe współKongresu
Pierwszy dzień współKongresu to również pierwsze debaty panelowe, zaproponowane i wybrane przez uczestniczki i uczestników w głosowaniu. Najważniejszymi wątkami były „Ochrona dóbr kultury w warunkach wojennych i kryzysowych w RP”, „Animator/ka oraz edukator/ka – pilnie potrzeby zawód (w) przyszłości”, „Różnorodność podmiotów kultury”, „Czego nie widać z Warszawy, czyli jak połączyć centralną perspektywę rozwoju kultury z tą regionalną i gminną”, „Przyszłość bibliotek z punktu widzenia osób piszących książki” oraz „Partnerstwa organizacji pozarządowych (ngo) z instytucjami kultury – wypracowanie nowych modeli współpracy”.
W dyskusjach podjęto m.in. wątek braku widoczności działań mniejszych ośrodków w Warszawie oraz temat dostępu mniejszych ośrodków do procesu decyzyjnego. Zwracano uwagę na nieprzejrzystość systemu grantowego, małą elastyczność centralnych struktur oraz brak dostępu do zasobów i wsparcia poza centralnymi instytucjami.
Co nas czeka drugiego dnia współKongresu Kultury?
Drugi dzień współKongresu Kultury poświęcony będzie tematom związanym z finansowaniem kultury, zarządzaniem nią i budowaniem relacji między instytucjami, administracją publiczną, twórcami i twórczyniami kultury. Odbędą się także debaty poświęcone sytuacji pracownic i pracowników sztuki, czytelnictwu i rynkowi książek oraz zagrożeniom, które dla kultury stwarza sztuczna inteligencja.
Debaty plenarne będą transmitowane online. Wszystkie debaty, w tym debaty panelowe, zostaną udostępnione na kanale YouTube MKiDN.
Galeria zdjęć: https://www.flickr.com/photos/mkidn/albums/72177720321784972/
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ wm/ ktl/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.11.2024, 10:38 |
Źródło informacji | MKDiN |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |