Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MKiDN: reforma edukacji w odniesieniu do szkolnictwa artystycznego (komunikat)

07.12.2016, 12:19aktualizacja: 07.12.2016, 12:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MKiND informuje:

Szkoły muzyczne pierwszego i drugiego stopnia zachowają dotychczasowy sześcioletni system kształcenia, przy czym minister kultury - wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców - przewiduje 5-letni okres przejściowy dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych pierwszego stopnia. Powstaną pięcio- lub czteroletnie licea plastyczne. Natomiast nauka w szkołach baletowych będzie się odbywała w dotychczas obowiązującym cyklu.

Szkoły muzyczne

Docelowo kształcenie dzieci i młodzieży w szkołach muzycznych pierwszego i drugiego stopnia będzie przebiegało w dotychczasowym systemie sześcioletnim, zarówno w odniesieniu do szkół z pionem przedmiotów ogólnokształcących, jak i bez kształcenia ogólnego.

W okresie 5 lat wdrażania reformy systemu oświaty uczniowie ogólnokształcących szkół muzycznych pierwszego stopnia, którzy obecnie uczęszczają do klas II - VI będą mogli dokończyć w swojej szkole program ośmioletniej szkoły podstawowej. Uczniowie ci będą kształceni zarówno w zakresie programu klasy VII i VIII szkoły podstawowej, jak i artystycznie, zgodnie z ramowymi planami nauczania dla klas I i II szkoły muzycznej drugiego stopnia. Jest to rozwiązanie przewidziane dla tych uczniów, którzy nie kontynuując nauki w ogólnokształcącej szkole muzycznej drugiego stopnia, po ukończeniu klasy szóstej będą chcieli pozostać w dotychczasowej szkole muzycznej. Umożliwi im to dokończenie nauki, bez konieczności zmiany szkoły po klasie VI, a dodatkowo uczniowie ci będą mogli ubiegać się o przyjęcie do szkoły muzycznej drugiego stopnia do klasy wyższej niż pierwsza.

Podstawowym powodem, dla którego MKiDN zachowuje dotychczasowy sześcioletni okres nauki w szkołach muzycznych jest zapewnienie uczniom szkół drugiego stopnia - szkół zawodowych - właściwego czasu na rozwój uzdolnień pod opieką mistrza - nauczyciela przedmiotu głównego. Dla rozwoju ucznia szkoły drugiego stopnia najbardziej wskazane jest, aby możliwie jak najwcześniej rozpoczął naukę z nauczycielem, który doprowadzi go do dyplomu. Zgodnie z celem, dla którego tworzone są szkoły artystyczne, chcemy zadbać przede wszystkim o uczniów najbardziej uzdolnionych, którzy w przyszłości z większym powodzeniem będą mogli ubiegać się o kierunkowe studia w uczelniach artystycznych, rywalizować w krajowych i międzynarodowych konkursach wykonawczych oraz na drodze zawodowej kariery.

Drugi powód to zapewnienie uczniom i absolwentom tych szkół poziomej drożności w kształceniu muzycznym. Przy różnej długości cyklów najzdolniejsi absolwenci szkół muzycznych I stopnia bez przedmiotów ogólnokształcących nie mieliby żadnych szans na podjęcie nauki w czteroletniej szkole ogólnokształcącej muzycznej II stopnia, gdyż mieliby dwuletnią lukę w kształceniu muzycznym. Model 6+6 jest więc wyrazem troski o najbardziej uzdolnionych uczniów szkół muzycznych I stopnia z mniejszych miejscowości, którzy zdecydują się na podjęcie nauki w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia w większym ośrodku. Dla takich uczniów, którzy muszą korzystać z zakwaterowania poza miejscem zamieszkania, połączenie kształcenia ogólnego i artystycznego w jednej szkole jest szczególnie korzystne.

Nauka przedmiotów ogólnokształcących w szkołach muzycznych przebiega zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego. Oznacza to, że między tymi szkołami występuje pozioma drożność. Każdy uczeń ma możliwość przejścia w każdej chwili (na podstawie świadectwa ukończenia klasy lub w trakcie roku szkolnego) ze szkoły ogólnokształcącej muzycznej do podstawowej i liceum, nawet jeśli z przedmiotów artystycznych nie otrzyma ocen promujących.

Szkoły plastyczne

Kształcenie plastyczne realizowane jest w polskim systemie szkolnictwa artystycznego wyłącznie na poziomie średnim. Nauka w liceach plastycznych rozpocznie się po ukończeniu przez ucznia szkoły podstawowej (zatem rok wcześniej niż dotychczas) i potrwa, w zależności od specjalności, 4 lub 5 lat. Obecnie rady pedagogiczne poszczególnych liceów plastycznych ustalają, który z powyższych dwóch modeli kształcenia będzie najbardziej adekwatny do ich profilu nauczania.

Szkoły baletowe i inne szkoły artystyczne

Nie będzie zmian w systemie nauczania w szkołach baletowych, szkołach sztuki tańca, szkołach sztuki cyrkowej oraz policealnych szkołach artystycznych. Szkoły baletowe i szkoły sztuki tańca pozostaną przy obecnie obowiązującym 9-letnim cyklu kształcenia i jak do tej pory będą przyjmowały kandydatów po ukończeniu przez nich III klasy szkoły podstawowej.

Kształcenie cyrkowe będzie odbywało się tak jak dotychczas w szkole sztuki cyrkowej o trzyletnim cyklu kształcenia, umożliwiającej uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie aktor cyrkowy po zdaniu egzaminu dyplomowego.

Ustawa Prawo oświatowe

Ustawą Prawo oświatowe obecnie zajmuje się parlament. Wszystkie rozporządzenia, także te z delegacji dla ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zostaną wydane po uchwaleniu ustawy przez parlament i podpisaniu jej przez prezydenta. Należy do nich nowe rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych. Powstaje ono aktualnie we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, a jego treść jest konsultowana ze środowiskiem szkolnictwa artystycznego. MKiDN bierze pod uwagę wszystkie opinie i stanowiska, jednakże podstawowym zadaniem MKiDN jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad wszystkimi szkołami artystycznymi jest zapewnienie należytego wykształcenia w zawodach artystycznych i utrzymanie wysokiego poziomu kompetencji artystycznych absolwentów tych szkół.

Szkolnictwo artystyczne

W Polsce istnieje około 1000 szkół artystycznych (muzycznych, plastycznych, baletowych, animatorów kultury i jedna cyrkowa). Dla wszystkich Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organem nadzoru, a dla 390 szkół jest równocześnie organem prowadzącym.

Około 200 szkół prowadzą jednostki samorządu terytorialnego, a 344 - inne osoby fizyczne lub prawne. Przeszło 170 z tych szkół niepublicznych posiada uprawnienia szkoły publicznej. 49 szkół muzycznych pierwszego stopnia (jest ich w sumie 514) i 33 szkoły muzyczne drugiego stopnia (ogólna ich liczba to 170) prowadzi również nauczanie ogólnokształcące. Przedmioty ogólnokształcące znajdują się w planie nauczania we wszystkich szkołach plastycznych i ogólnokształcących szkołach baletowych. Uczniowie tych szkół otrzymują wykształcenie artystyczne oraz ogólne.

Do wszystkich szkół muzycznych drugiego stopnia przyjmowani są absolwenci szkół pierwszego stopnia, którzy najlepiej zdali egzaminy wstępne o charakterze konkursowym. We wszystkich szkołach artystycznych kształci się ok. 1 proc. polskich dzieci i młodzieży.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ nmk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.12.2016, 12:19
Źródło informacji MKiDN
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ