Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje:
Tuż przed Światowym Dniem Chomika, który przypada 12 kwietnia, startuje najnowsza kampania edukacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska na temat bioróżnorodności. Oparta jest o teledyski do piosenek dla dzieci i wiele innych elementów, które mają dawać wiedzę o różnorodności biologicznej i podkreślać potrzebę jej ochrony.
- „Bioróżnorodnie połączeni” to najnowsza kampania edukacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
- Ma zwrócić uwagę na różnorodność biologiczną i poszerzać wiedzę o jej znaczeniu w naszym codziennym życiu.
- Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku 4 do 9 lat oraz ich opiekunów i nauczycieli.
- Ma inspirować odbiorców do wyjścia w teren i nauki w aktywny sposób.
- Oparta jest o nowoczesne środki przekazu, jak teledyski z choreografią, łączone z materiałami edukacyjnymi.
Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” przygotowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zawiera wiele kreatywnych form komunikacji. Teledyski do piosenek dla dzieci z choreografią, komiks i książka, materiały edukacyjne dla przedszkoli i szkół oraz wiele innych elementów, dopełniają jeden przekaz - szacunek do przyrody!
"Zaprojektowana przez nas edukacja to wynik rozmów z fachowcami oraz analizy naszych własnych badań, które pokazują skąd obywatele czerpią informacje o tematach, którymi zajmuje się Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Zrealizowaliśmy też badania jakościowe wśród dzieci na temat rozumienia treści naszej kampanii. Tak powstały materiały, które mają nam pomóc w mówieniu o tym, jak ważna jest bioróżnorodność oraz jak wszyscy i we wszystkim jesteśmy bioróżnorodnie połączeni" – zaznacza Paweł Marciniak, koordynator medialny edukacji ekologicznej i klimatycznej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku 4 do 9 lat oraz ich opiekunów i nauczycieli. Ma inspirować odbiorców do wyjścia w teren i nauki w aktywny sposób, dlatego zawiera bardzo dużo elementów kreatywnych.
"Chcemy, aby jak najwięcej osób w Polsce zrozumiało, jak ważna jest ochrona bioróżnorodności i jak można jej pomagać. Pragniemy kształtować u dzieci szacunek dla natury poprzez zabawę, taniec i praktyczne zajęcia w terenie, które zwiększą ich świadomość ekologiczną. Nasze działania mają również na celu pogłębienie wiedzy o środowisku naturalnym i wpływie codziennych wyborów na naszą planetę" – wyjaśnia Małgorzata Czeszejko-Sochacka, zastępca dyrektora w Departamencie Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Tym, co ma przyciągnąć młodych ludzi do tematu bioróżnorodności są teledyski do piosenek o ośmiu zwierzętach, do których opracowano także choreografię.
"Chcemy, by rozmowa o tym, co żyje wokół nas, była obecna nie tylko na lekcjach, ale i na spacerach z rodziną czy choćby pozaszkolnych zajęciach z tańca" – dodaje Paweł Marciniak.
Stąd w ramach kampanii opracowane zostały także scenariusze lekcji dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych.
"Dobre wieści są takie, że od już od małego mamy najlepsze narzędzia do poznawania świata: wzrok, słuch, węch i dotyk. Każde dziecko ma w tym ujęciu wszystkie zasoby, by podczas zajęć wejść w rolę samodzielnego badacza przyrody. A wiedza z podręcznika łatwiej zapada w pamięć, gdy rośliny i zwierzęta zaczynamy poznawać na żywo. Często najprostsze rozwiązania są najlepsze, więc uczenie poprzez doświadczenie i zabawę w terenie należy do kluczowych metod w nowoczesnej edukacji, a tak łatwo po nie sięgnąć" – podkreśla Irka Jazukiewicz, edukatorka przyrodnicza i terenowa (Ośrodek Działań Ekologicznych “Źródła”, Centrum Edukacji Obywatelskiej).
Wśród zwierząt wybranych jako bohaterowie kampanii są między innymi chomik europejski i trzmiel ziemny.
"Chomik europejski jest najpiękniej ubarwionym ssakiem pól uprawnych, a dziś ma status krytycznie zagrożonego. I to zarówno na świecie jak i w Europie. Może wyginąć z obszaru euroazjatyckiego w ciągu kilkunastu lat. Dlatego ważne jest podejmowanie działań ochrony czynnej, jak i edukacja na jego temat" – zaznacza profesor Joanna Ziomek, z Wydziału Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
"Trzmiel pojawia jest jako jeden z bohaterów kampanii nieprzypadkowo. Ponad 75 proc. światowych upraw roślin spożywczych zależy od owadów zapylających, ale liczebność co trzeciego gatunku pszczół i motyli spada. Szacuje się, że co dziesiąty taki gatunek jest na skraju wyginięcia. Degradacja przyrody w UE była powodem przyjęcia w 2024 r. Prawa o odbudowie przyrody (Nature Restoration Law). Jednym z celów rozporządzenia jest zwiększanie różnorodności gatunków owadów zapylających oraz odwrócenie trendu spadkowego populacji zapylaczy. W grupie ds. ochrony zapylaczy pracujemy z ekspertami nad działaniami, które pozwolą nam ten cel zrealizować" - podkreśla Marta Zimny z Wydziału Odbudowy Zasobów Przyrody Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje szereg działań edukacyjnych w ramach kampanii „Bioróżnorodnie połączeni”. Szczegółowe informacje i materiały edukacyjne można znaleźć na stronie bioroznorodnosc.gov.pl.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pab/ jpn/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.04.2025, 14:00 |
Źródło informacji | MKiŚ |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |