Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MKiŚ: Start innowacyjnej kampanii edukacyjnej o bioróżnorodności (komunikat)

11.04.2025, 14:00aktualizacja: 11.04.2025, 15:21

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje:

Tuż przed Światowym Dniem Chomika, który przypada 12 kwietnia, startuje najnowsza kampania edukacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska na temat bioróżnorodności. Oparta jest o teledyski do piosenek dla dzieci i wiele innych elementów, które mają dawać wiedzę o różnorodności biologicznej i podkreślać potrzebę jej ochrony.

- „Bioróżnorodnie połączeni” to najnowsza kampania edukacyjna Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

- Ma zwrócić uwagę na różnorodność biologiczną i poszerzać wiedzę o jej znaczeniu w naszym codziennym życiu.

- Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku 4 do 9 lat oraz ich opiekunów i nauczycieli.

- Ma inspirować odbiorców do wyjścia w teren i nauki w aktywny sposób.

- Oparta jest o nowoczesne środki przekazu, jak teledyski z choreografią, łączone z materiałami edukacyjnymi.

Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” przygotowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zawiera wiele kreatywnych form komunikacji. Teledyski do piosenek dla dzieci z choreografią, komiks i książka, materiały edukacyjne dla przedszkoli i szkół oraz wiele innych elementów, dopełniają jeden przekaz - szacunek do przyrody!

"Zaprojektowana przez nas edukacja to wynik rozmów z fachowcami oraz analizy naszych własnych badań, które pokazują skąd obywatele czerpią informacje o tematach, którymi zajmuje się Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Zrealizowaliśmy też badania jakościowe wśród dzieci na temat rozumienia treści naszej kampanii. Tak powstały materiały, które mają nam pomóc w mówieniu o tym, jak ważna jest bioróżnorodność oraz jak wszyscy i we wszystkim jesteśmy bioróżnorodnie połączeni" – zaznacza Paweł Marciniak, koordynator medialny edukacji ekologicznej i klimatycznej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Kampania „Bioróżnorodnie połączeni” skierowana jest przede wszystkim do dzieci w wieku 4 do 9 lat oraz ich opiekunów i nauczycieli. Ma inspirować odbiorców do wyjścia w teren i nauki w aktywny sposób, dlatego zawiera bardzo dużo elementów kreatywnych.

"Chcemy, aby jak najwięcej osób w Polsce zrozumiało, jak ważna jest ochrona bioróżnorodności i jak można jej pomagać. Pragniemy kształtować u dzieci szacunek dla natury poprzez zabawę, taniec i praktyczne zajęcia w terenie, które zwiększą ich świadomość ekologiczną. Nasze działania mają również na celu pogłębienie wiedzy o środowisku naturalnym i wpływie codziennych wyborów na naszą planetę" – wyjaśnia Małgorzata Czeszejko-Sochacka, zastępca dyrektora w Departamencie Edukacji i Komunikacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Tym, co ma przyciągnąć młodych ludzi do tematu bioróżnorodności są teledyski do piosenek o ośmiu zwierzętach, do których opracowano także choreografię.

"Chcemy, by rozmowa o tym, co żyje wokół nas, była obecna nie tylko na lekcjach, ale i na spacerach z rodziną czy choćby pozaszkolnych zajęciach z tańca" – dodaje Paweł Marciniak.

Stąd w ramach kampanii opracowane zostały także scenariusze lekcji dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych.

"Dobre wieści są takie, że od już od małego mamy najlepsze narzędzia do poznawania świata: wzrok, słuch, węch i dotyk. Każde dziecko ma w tym ujęciu wszystkie zasoby, by podczas zajęć wejść w rolę samodzielnego badacza przyrody. A wiedza z podręcznika łatwiej zapada w pamięć, gdy rośliny i zwierzęta zaczynamy poznawać na żywo. Często najprostsze rozwiązania są najlepsze, więc uczenie poprzez doświadczenie i zabawę w terenie należy do kluczowych metod w nowoczesnej edukacji, a tak łatwo po nie sięgnąć" – podkreśla Irka Jazukiewicz, edukatorka przyrodnicza i terenowa (Ośrodek Działań Ekologicznych “Źródła”, Centrum Edukacji Obywatelskiej).

Wśród zwierząt wybranych jako bohaterowie kampanii są między innymi chomik europejski i trzmiel ziemny.

"Chomik europejski jest najpiękniej ubarwionym ssakiem pól uprawnych, a dziś ma status krytycznie zagrożonego. I to zarówno na świecie jak i w Europie. Może wyginąć z obszaru euroazjatyckiego w ciągu kilkunastu lat. Dlatego ważne jest podejmowanie działań ochrony czynnej, jak i edukacja na jego temat" – zaznacza profesor Joanna Ziomek, z Wydziału Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

"Trzmiel pojawia jest jako jeden z bohaterów kampanii nieprzypadkowo. Ponad 75 proc. światowych upraw roślin spożywczych zależy od owadów zapylających, ale liczebność co trzeciego gatunku pszczół i motyli spada. Szacuje się, że co dziesiąty taki gatunek jest na skraju wyginięcia. Degradacja przyrody w UE była powodem przyjęcia w 2024 r. Prawa o odbudowie przyrody (Nature Restoration Law). Jednym z celów rozporządzenia jest zwiększanie różnorodności gatunków owadów zapylających oraz odwrócenie trendu spadkowego populacji zapylaczy. W grupie ds. ochrony zapylaczy pracujemy z ekspertami nad działaniami, które pozwolą nam ten cel zrealizować" - podkreśla Marta Zimny z Wydziału Odbudowy Zasobów Przyrody Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje szereg działań edukacyjnych w ramach kampanii „Bioróżnorodnie połączeni”. Szczegółowe informacje i materiały edukacyjne można znaleźć na stronie bioroznorodnosc.gov.pl.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ pab/ jpn/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.04.2025, 14:00
Źródło informacji MKiŚ
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ