Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MRiRW: Dzień Polskiej Żywności – święto tradycji, jakości i eksportowego sukcesu (komunikat)

25.08.2025, 15:10aktualizacja: 25.08.2025, 15:11

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:

25 sierpnia obchodzimy Dzień Polskiej Żywności. Święto ma promować rodzime produkty rolne i spożywcze, a także przypominać o sile i znaczeniu polskiego sektora rolno-spożywczego w kraju i za granicą. Polska żywność cieszy się uznaniem konsumentów zarówno ze względu na wysoką jakość, jak i bogactwo tradycji kulinarnych.

– Żywność to wartość. Pamiętajmy o tym dokonując zakupów, wybierajmy świadomie, stawiajmy na polską sprawdzoną żywność. Kupujmy lokalnie i sięgajmy po regionalne produkty, które są wytwarzane na bazie tradycyjnych receptur, przekazywanych z pokolenia na pokolenie – podkreśla minister rolnictwa Stefan Krajewski.

Systemy jakości i rolnictwo ekologiczne

Polskie produkty objęte są licznymi systemami jakości, które potwierdzają ich wyjątkowe cechy i pochodzenie. W grupie krajowych systemów jakości funkcjonują m.in. programy „Produkt Polski”, Integrowana Produkcja Roślinna, Rolnictwo Ekologiczne, a także System Jakości Wieprzowiny PQS czy QAFP – system Gwarantowanej Jakości Żywności. Szczególnym uznaniem wśród konsumentów cieszy się oznaczenie „Produkt Polski”, które otrzymują wyroby wytworzone w Polsce, z wykorzystaniem co najmniej 75 proc. krajowych surowców. Dynamicznie rozwija się także rolnictwo ekologiczne – w Polsce prowadzi działalność ponad 17 tys. gospodarstw ekologicznych, a powierzchnia użytków rolnych w tym systemie sięga blisko 550 tys. ha.

Polskie produkty w systemach ochrony UE

Polska może poszczycić się również produktami zarejestrowanymi w unijnym systemie ochrony. Obecnie 47 polskich wyrobów znajduje się w Rejestrze Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych lub w Rejestrze Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności prowadzonym przez Komisję Europejską. Wśród nich są m.in. oscypek, kiełbasa lisiecka czy fasola wrzawska, które są ambasadorami polskiej kuchni na rynkach europejskich.

Polska żywność filarem eksportu

W 2024 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych osiągnęła 53,8 mld euro (232 mld zł). Udział żywności w polskim eksporcie ogółem wyniósł 15,4 proc. Najwięcej towarów trafiło na rynki państw Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż wzrosła do poziomu 39,8 mld euro i stanowiła aż 74 proc. całego eksportu rolno-spożywczego. Największymi partnerami handlowymi Polski są Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia i Włochy.

– Mamy jeszcze oczywiście możliwości dalszego rozwoju. Szukamy nowych rynków zbytu, bo polska żywność jest naszą chlubą i marką – mówi minister Stefan Krajewski.

Pozytywne tendencje utrzymują się również w bieżącym roku. W pierwszej połowie 2025 r. wartość polskiego eksportu żywności osiągnęła 28 mld euro, co oznacza wzrost o 7,9 proc. rdr. W strukturze eksportu dominowały mięso drobiowe, czekolada i wyroby cukiernicze, produkty mleczarskie, sery, a także ryby wędzone. Znaczące wzrosty wartości sprzedaży dotyczyły m.in. czekolady (+30 proc.), mięsa wołowego (+32,7 proc.) czy mleka w proszku (+20,5 proc.).

Święto polskiej tradycji i dumy eksportowej

Dzień Polskiej Żywności to okazja, by przypomnieć, że rodzime produkty rolnicze i spożywcze to nie tylko podstawa codziennej diety konsumentów w kraju, ale również ważny element polskiej gospodarki i duma eksportowa.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ kk/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.08.2025, 15:10
Źródło informacji MRiRW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ