Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Rolnictwo i Rozwoju Wsi informuje:
Głównym celem wizyty sekretarza stanu Michała Kołodziejczaka w Japonii 10-14 marca 2025 r. były rozmowy nt. zwiększenia dostępu dla polskich produktów rolno-spożywczych do japońskiego rynku. Wiceminister Kołodziejczak uczestniczył także w uroczystym otwarciu targów Foodex Japan, na których swoje produkty prezentowało kilkudziesięciu wystawców z Polski.
Rozmowy o możliwości rozwoju relacji handlowych
Podczas spotkania z wiceministrem Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa Japonii Hirofumi Takinami sekretarz stanu Michał Kołodziejczak omówił postulaty Polski w zakresie szerszego niż dotychczas otwarcia rynku Japonii dla polskich towarów rolnych. Podkreślając znaczenie rozwoju wymiany handlowej, wskazał na konieczność wzmocnienia dialogu w celu sprawnej finalizacji trwających uzgodnień. Wyraził także nadzieję na likwidację barier administracyjnych, na jakie napotykają polscy przedsiębiorcy branży rolno-spożywczej eksportujący do Japonii.
Głównym tematem rozmów wiceszefa polskiego resortu rolnictwa z wiceministrem Zdrowia, Pracy i Opieki Społecznej Japonii Hirobumi Niki było zwiększenie możliwości eksportu polskiej wołowiny. Wiceminister Michał Kołodziejczak wyraził nadzieję, że przypadająca w 2025 r. dziesiąta rocznica ustanowienia Strategicznego Partnerstwa pomiędzy Polską a Japonią a także planowana wizyta Premiera RP w Japonii stanowią doskonałą okazją do sfinalizowania procedur dostępowych dla polskiej wołowiny i podrobów wołowych.
Wiceszef polskiego resortu rolnictwa potwierdził gotowość Głównego Inspektoratu Weterynarii do kontynuowania dialogu na poziomie eksperckim. Wiceminister Hirobumi Niki zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby zakończyć te prace do września 2025 r.
Inteligentne technologie w rolnictwie
Podczas wizyty w Japonii sekretarz stanu Michał Kołodziejczak spotkał się także z wiceprezes Krajowego Ośrodka Badań nad Rolnictwem i Żywnością (NARO) Tomoko Nishida. Wizyta była okazją do zapoznania się z przykładami stosowania inteligentnych technologii i nowoczesnych rozwiązań w rolnictwie Japonii. Podczas spotkania strona japońska przedstawiła informacje o obszarach prowadzonych programów badawczych oraz statystyki dot. wpływu badań NARO na japońskie rolnictwo.
Wizyta na targach Foodex Japan – wsparcie polskich przedsiębiorców
Ważnym aspektem wizyty ministra Michała Kołodziejczaka w Tokio było wsparcie polskich przedsiębiorców branży rolno-spożywczej obecnych na targach Foodex Japan, skupionych przede wszystkim na polskim stoisku narodowym „Poland Tastes Good”, zorganizowanym przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
"Polskie produkty spożywcze cieszą się coraz większym uznaniem na rynkach zagranicznych. Eksport rolno-spożywczy stanowi już 15 proc. całkowitego polskiego eksportu, osiągając w ubiegłym roku wartość ponad 53 miliardów euro. Z radością obserwuję, że polska żywność zdobywa uznanie wśród tak wymagających konsumentów jak Japończycy" – zauważył wiceminister podczas uroczystego otwarcia stoiska KOWR.
Wiceminister Kołodziejczak wyraził zadowolenie, że po raz kolejny Polska mogła uczestniczyć w targach Foodex. Zauważył, że tegoroczna edycja przyciągnęła rekordową liczbę polskich firm.
"Co więcej, eksport naszych produktów do Japonii dynamicznie rośnie i w zeszłym roku osiągnął wartość 122 milionów euro. Serdecznie zapraszam japońskich konsumentów do odwiedzenia polskiego stoiska narodowego, a naszym wystawcom życzę owocnych rozmów i nawiązania trwałych relacji biznesowych. Niech ta współpraca przyniesie obopólne korzyści i umocni pozycję polskiej żywności na rynku japońskim" – powiedział sekretarz stanu.
W tym roku na polskim stoisku narodowym na targach Foodex Japan swoją ofertę zaprezentowało 40 firm, promując na rynku japońskim m.in. produkty mleczne, drób, produkty rybne, soki, koncentraty i przetwory owocowe, kawa naturalna i zbożowa, mrożone owoce i warzywa, przyprawy, hummus, słone i słodkie przekąski, produkty śniadaniowe oraz słodycze.
Wiceszef polskiego resortu rolnictwa odwiedził również stoiska organizowane przez Krajową Izbę Gospodarczą i Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP oraz Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
Sekretarz stanu Michał Kołodziejczak uczestniczył także w spotkaniu biznesowym w Ambasadzie RP w Tokio, organizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą Centrum Promocji, na którym powitał uczestników spotkania – polskich producentów żywności oraz przedstawicieli japońskiego biznesu. Podczas wydarzenia polscy wystawcy mogli przeprowadzić kolejne rozmowy z japońskimi importerami oraz przedstawić ofertę eksportową.
Wyniki polskiego eksportu rolno-spożywczego do Japonii
Japonia to jeden z ważniejszych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych wśród krajów Azji. Według danych za 2024 r. eksport rolno-spożywczy do Japonii osiągnął poziom ponad 122 mln EUR. Główne eksportowane towary to produkty zawierające tytoń oraz nikotynę, przeznaczone do wdychania bez spalania; mięso wołowe mrożone; jadalne podroby wołowe, wieprzowe, baranie, kozie, karmy dla zwierząt a także filety rybne i mięso rybie.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ azk/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.03.2025, 17:29 |
Źródło informacji | MRiRW |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |