Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Raport: „Koleżeńskie zachowania wśród dzieci”- aż 91 proc. najmłodszych naśladuje zachowania dorosłych

05.12.2019, 11:24aktualizacja: 05.12.2019, 11:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Cartoon Network
Cartoon Network
Dzieci chcą być postrzegane jako dobrzy przyjaciele, a 91 proc. z nich twierdzi, że rodzice dają im najlepszy wzór do życzliwej postawy. Najmniej w tym zakresie cenią sobie youtuberów - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Cartoon Network, które jest częścią kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. 58 proc. dzieci przyznaje, że w byciu życzliwym pomogłoby im miłe podejście w stosunku do nich samych.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Cartoon Network wynika, że aż 70 proc. dzieci chciałaby być postrzegane jako miłe osoby i dobrzy przyjaciele. Do życzliwych gestów, które najczęściej wykonują dla innych, wymieniają: wspólne granie w gry (79 proc.), dzielenie się smakołykami (64 proc.), przytulenie kogoś (59 proc.) czy zaproszenie do wspólnej zabawy (52 proc.). Zapytane o najmilszą rzecz, jaką można zrobić dla drugiej osoby dzieci najczęściej wybierały: „przytulenie kogoś” (19 proc.), „dotrzymanie towarzystwa komuś, kto nie czuje się najlepiej”(12 proc.) i „rozmowę z kimś, kto jest samotny” (12 proc.).

„Kiedy dzieci są dla siebie życzliwe, tworzą mikroklimat, w którym panuje serdeczność. Powstaje atmosfera zrozumienia, współczucia i wzajemnego oddania. Automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych. Nawiązują się przyjaźnie, pojawia się bliskość, otwartość, radość oraz chęć pomocy. Dzieci stają się pogodniejsze, zadowolone i bardziej przyjazne” - twierdzi Marta Żysko-Pałuba, psycholożka i psychoterapeutka, ekspertka kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”.

Kto uczy dzieci życzliwości?

Miejscami, w których polskie dzieci najczęściej okazują życzliwość są: szkoła (71 proc.) oraz dom (68 proc.). Co ciekawe, pomimo ogromnej popularności youtuberów, bardzo niewielu respondentów wymieniło ich jako inspiracje do życzliwej postawy. 91 proc. dzieci jednoznacznie wskazało, że to rodzice dają im najlepszy wzór życzliwej postawy. Zaraz po nich znajdują się dziadkowie (30 proc.), nauczyciele (18 proc.), a także przyjaciele (14 proc.) i rodzeństwo (14 proc.).

Inspiracje do koleżeńskich zachowań

Życzliwość to reakcja łańcuchowa - uprzejme gesty prowokują kolejne dobre zachowania. Na pytanie „co pomogłoby ci w byciu życzliwym?” 58 proc. młodych respondentów odpowiedziało, że na pewno byłoby to miłe podejście w stosunku do nich samych.

„By móc oferować życzliwość innym, najpierw trzeba jej samemu doświadczyć, a potem nauczyć się ją ofiarowywać. Nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie. Dziecko, które wychowuje się w życzliwym środowisku, uczy się samoakceptacji, otwartości, współczucia, tolerancji i rozwija umiejętność empatii” - dodaje Marta Żysko-Pałuba.

Kampania społeczna Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” pod patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji i Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka ma na celu pomoc rodzicom, dzieciom i nauczycielom w reagowaniu na dokuczanie, poprzez pozytywne promowanie życzliwości i przyjaźni. Akcję wspierają partnerzy merytoryczni: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Lifetube, Fundacja Orange oraz Nintu. Ambasadorem kampanii został Robert Lewandowski. Dodatkowo w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” można pobrać z strony bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Wśród nich znajdują się m.in. pomoce naukowe dla nauczycieli oraz scenariusze lekcji.

Raport „Życzliwe zachowania wśród dzieci”: https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/downloads/CN_raport_kolezenskie_zachowania.pdf

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 05.12.2019, 11:24
Źródło informacji Cartoon Network
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ