Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Ruszyła MegaMisja Fundacji Orange w szkolnych świetlicach

30.09.2015, 11:49aktualizacja: 30.09.2015, 11:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Miasteczko Myśli Edukacja przyszłości. Ocean możliwości fot.1
Miasteczko Myśli Edukacja przyszłości. Ocean możliwości fot.1
Szkolne świetlice przestaną być przechowalniami uczniów. Fundacja Orange uruchomiła pionierski program MegaMisja na rzecz edukacji cyfrowej dzieci klas I-IV. W projekcie weźmie udział 300 szkół. Zgłoszenia do programu można składać do 16 października.

"To kolejny projekt społeczny Orange, mający wpływ na edukację młodych Polaków. Zależy nam na wzroście wiedzy i kompetencji cyfrowych dzieci, po to, by stały się bezpiecznymi i świadomymi użytkownikami Internetu i nowych technologii. Chcemy to osiągnąć, wzbogacając ofertę świetlic o rozwijające, nowoczesne zajęcia i wspierając wychowawców" - powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, p.o. prezesa Fundacji Orange, otwierając kolejną debatę z cyklu Miasteczko Myśli "Edukacja przyszłości. Ocean możliwości".

Ciesiołkiewicz podkreślił, że szkoły, które zakwalifikują się do programu, będą współpracować z Fundacją Orange przez blisko 10 miesięcy. "W ramach naszego społecznego zaangażowania od wielu lat zapewniamy dostęp do Internetu i sprzęt, dbamy o bezpieczeństwo w sieci, uczymy, jak efektywnie korzystać z technologii, szczególnie grupy zagrożone wykluczeniem cyfrowym" - dodał.

Edycja pilotażowa programu MegaMisja obejmie 50 świetlic. Równolegle prowadzony będzie nabór do edycji 2016/2017. Docelowo ma w niej wziąć udział ok. 300 szkół z całej Polski. Do programu mogą zgłaszać się szkoły podstawowe przez stronę: www.megamisja.pl.

Zdaniem dr Justyny Jasiewicz z Uniwersytetu Warszawskiego, koordynatora badań w Centrum Cyfrowym Projekt: Polska, program MegaMisja przyczyni się do zmniejszenia wykluczenia cyfrowego wśród dzieci, które różni się od wykluczenia, z którym mają do czynienia dorośli.

"U dorosłych wykluczenie cyfrowe polega na braku dostępu do nowych technologii lub braku umiejętności cyfrowych. Wśród dzieci odsetek tych niekorzystających z Internetu lub telefonów komórkowych jest bardzo niewielki. Dlatego ich wykluczenie to podział na dzieci, które korzystają z nowych technologii w sposób pełny, świadomy i kreatywny oraz na takie, które robią to w sposób bierny, czyli są tylko konsumentami tych treści" - tłumaczy Jasiewicz.

Koordynatorka z Centrum Cyfrowego Projekt: Polska wskazuje, że zadaniem programu MegaMisja będzie przygotowanie dzieci do używania nowych technologii w sposób świadomy i kreatywny. Jej zdaniem dobrym miejscem do takiej edukacji są świetlice szkolne traktowane obecnie często jak "przechowalnia" dla dzieci.

Z badań przygotowanych przez zespół dr Jasiewicz na potrzeby programu MegaMisja wynika, że w szkolnych świetlicach dzieci przede wszystkim odrabiają lekcje i bawią się z rówieśnikami (jest tak w ponad 90% świetlic), zaś wychowawcy czują, że ich status w społeczności szkoły jest niższy niż nauczycieli przedmiotowych. Zdaniem 97% wychowawców świetlic nowe technologie są szansą na ciekawszą i łatwiejszą naukę dla dzieci. Jednocześnie 80% z nich obawia się także zagrożeń, jakie powodują technologie cyfrowe wśród najmłodszych.

Dlatego uczestnicy programu w wieku 6-10 lat poznają zasady bezpiecznego Internetu, ochrony prywatności, udostępniania treści w sieci, edycji grafik, dźwięków i filmów. Wzmocnią też umiejętności współpracy w grupie. Dla wychowawców przygotowane będą instruktaże i scenariusze zajęć.

Przebieg zadań oparty jest na fabularyzowanej grze, która przenosi dzieci do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód misji. Tu pomogą bohaterom sprawnie poruszać się w wirtualnym świecie i chronić go przed niesfornym psotnikiem. Za realizację wyzwań grupy gromadzić będą punkty i wymieniać je na nagrody dla świetlicy uzupełniające jej wyposażenie (w tym tablety, aparaty cyfrowe, laptopy, książki, gry edukacyjne, materiały plastyczne).

Spot promujący program Mega-Misja: https://www.youtube.com/watch?v=DTI_NNyKouc&feature=youtu.be

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
Data publikacji 30.09.2015, 11:49
Źródło informacji Fundacja Orange
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ