Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W pierwszym dniu Forum Wizja Rozwoju w Gdyni dyskutowano m.in. o tym, jak wyjść z pułapki demograficznej. Uczestnicy panelu „Polska stawia na rodzinę!” wskazywali, że jednym z czynników wpływających na decyzję o posiadaniu potomstwa jest sytuacja finansowa potencjalnych rodziców i stabilność zatrudnienia.
Szef KGHM zapytany, w jaki sposób kondycja ekonomiczna spółki przekłada się na sytuację jej pracowników, zwrócił uwagę na mechanizmy zakładowego układu zbiorowego. W momencie gdy spółka ma większy zysk, pracownicy mają w nim większy udział, poprzez nagrodę roczną.
„Część zysku jest dzielona między pracowników. W tym roku, ponieważ ten zysk jest rekordowy, od 10 lat nie mieliśmy takiego wyniku finansowego, pracownicy otrzymali już za pierwsze półrocze jedną pensję jako zaliczkę nagrody rocznej” – powiedział szef KGHM.
Wskazał też, że pensje w firmie waloryzowane są co roku o średni wskaźnik wzrostu płac w przemyśle.
„W ostatnim czasie mamy – może nie wszyscy pracodawcy się cieszą z tego powodu – ale pensje rosną, również pracowników naszej firmy, ponieważ wskaźnik wzrostu pensji w przemyśle jest coraz wyższy” – mówił Chludziński.
Odnosząc się bezpośrednio do problemu demografii, prezes KGHM uznał, iż za sukces należy uznać, że od kilku lat używa się różnych narzędzi, aby wesprzeć dzietność i rodzinę, czyli „coś, co jest państwu potrzebne”; stało się to tematem mainstreamowym i nikt już nie neguje potrzeb w tym zakresie.
„Jeszcze kilka lat temu to nie była popularna kwestia, w tej chwili wsparcie rodzin jest tematem, który wszedł na stałe do polityki państwa i udostępniono szereg narzędzi, nie tylko socjalnych, które ludziom naprawdę realnie pomagają” – zaznaczył Chludziński. Wśród nich wymienił dostępność przedszkoli.
Według prezesa KGHM kwestia posiadania dzieci, a co za tym idzie liczebności naszej społeczności, przekłada się na rozwój gospodarczy.
„Stare teorie demograficzne cały czas są aktualne – ilu masz obywateli, tylu masz potencjalnych pracowników, potencjalnych pracodawców i potencjalnych podatników. Trzeba o to walczyć i stawiać sobie ambitne cele” – podkreślił.
Chludziński deklarował ponadto, że KGHM chce doceniać dodatkowy wysiłek związany z posiadaniem dzieci. Według niego pracownicy, którzy mają rodziny i posiadają dzieci przeważnie są nieco bardziej odpowiedzialni w kontekście własnego bezpieczeństwa. Często bardziej zależy im na pracy. Są też bardziej efektywni - w krótszym czasie są w stanie wykonywać więcej zadań, ponieważ chcą mieć też czas dla rodziny.
„Nie jest to nasza subiektywna obserwacja, ale wynik badań naukowych. Dlatego ważne jest dla nas docenianie tego, wspieranie. Kiedy rodzi się dziecko pracownikowi naszej firmy, dostaje pakiet startowy. Oferujemy kursy dla rodziców, dla ojców, dla mam, wspieramy również poradnie rodzinne, które pomagają w kryzysach rodzinnych, jest to dla nas element naszej odpowiedzialności biznesowej, bo wiemy, że jest to dla nas korzystne, jako dla firmy” – powiedział.
Czwarta edycja dwudniowego Forum Wizja Rozwoju, które odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, skupia się na najważniejszych wyzwaniach stojących przed polską gospodarką, m.in. związanych z demografią, szeroko pojętym bezpieczeństwem, energetyką i gospodarką morską. Forum potrwa do piątku. Patronat nad wydarzeniem objął premier RP Mateusz Morawiecki.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.08.2021, 09:23 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ