Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Warmińsko-mazurskie: na olsztyńskim lotnisku działa nowy system wspomagania lądowania

14.09.2023, 15:30aktualizacja: 14.09.2023, 15:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. UMWWM
Fot. UMWWM
Infrastruktura lotnicza systemu ILS II kategorii wspomagającego lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności działa na lotnisku Olsztyn-Mazury. Inwestycja kosztowała ponad 20 mln zł, z czego z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2014-2020 pochodziło ponad 10 mln zł.

Po blisko 3 latach realizacji inwestycji, przygotowania procedur, szkoleń personelu, certyfikacji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz publikacji danych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych AIP, na lotnisku będą mogły odbywać się lądowania w warunkach ograniczonej widzialności. Oznacza to, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury znalazł się w gronie 9 polskich lotnisk cywilnych umożliwiających wykonywanie operacji lądowania, co najmniej w kategorii II systemu ILS.

Dotychczas, infrastruktura i procedury lotniska umożliwiały wykonywanie operacji precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów w kategorii I (CAT I), tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR – Runway Visual Range) nie mniejszej niż 550 metrów, a także przy wysokości decyzji (DH - Decision Height) nie mniejszej niż 200 stóp (około 60 metrów).

Wysokość decyzji jest związana bezpośrednio z wysokością podstawy, a także stopniem pokrycia nieba przez chmury. Do tej pory operacje startu mogły odbywać się przy wartości RVR nie niższej niż 550 metrów.

Rozbudowa oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej i dróg kołowania, podniesienie kategorii systemu ILS do CAT II, a także wdrożenie procedur ograniczonej widzialności (LVP - Low Visibility Procedures), pozwoliły na zwiększenie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych przy niemalże dwukrotnie niższych minimach.

Operacje precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów będą mogły odbywać się przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszym niż 300 metrów, a także przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 100 stóp (około 30 metrów). W przypadku operacji startu, minimalną wartością RVR umożliwiającą bezpieczny start będzie 150 metrów.

Inwestycja związana z dostosowaniem infrastruktury lotniczej do kategorii II ILS na olsztyńskim lotnisku rozpoczęła się jesienią 2020 roku i realizowana była w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2014-2020. Wartość projektu przekracza 20 mln zł, a kwota dotacji ze środków unijnych to ponad 10 mln zł. Prace związane z dostosowaniem lotniska do kategorii II były wykonywane przy czynnym lotnisku.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

 

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.09.2023, 15:30
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ