Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Pięcioczłonowe pociągi elektryczne Elf2, które PESA ma dostarczyć do Wielkopolski mają mieć co najmniej 240 miejsc siedzących, defibrylator, klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi i monitoring. Nowe składy o prędkości maksymalnej do prędkości do 160 km/h, mają być przeznaczone do obsługi tras zelektryfikowanych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, a w szczególności Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Marszałek Woźniak powiedział, że zarząd województwa „konsekwentnie, od lat” stara się poprawić warunki funkcjonowania kolejowego transportu pasażerskiego w Wielkopolsce - zwłaszcza przez zakupy taborowe. „To ogromne nakłady – dodał. - Do tej pory wydaliśmy ponad 1 miliard 173 miliony złotych na inwestycje w tabor. Z czego wkład funduszy Samorządu Województwa Wielkopolskiego to 703 miliony złotych, 441 milionów złotych stanowią środki Unii Europejskiej, natomiast z budżetu państwa dotychczas trafiło - jako wkład w projekcie unijnym - 28 milionów złotych” – poinformował.
UM województwa wielkopolskiego zaznaczył, że nowe pociągi mają kosztować ponad 142 mln zł i zostaną zakupione w ramach projektu samorządu województwa „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim poprzez zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego”, który jest współfinansowany z rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Dodał, że zgodnie z udzieloną przez Bank Gospodarstwa Krajowego promesą, dofinansowanie inwestycji wynosi 115,2 mln zł, co stanowi ok. 81 proc. wartości przedsięwzięcia.
Marszałek Marek Woźniak ocenił, że najnowsza inwestycja „zdecydowanie poprawi warunki oferty przewozowej”, której „realizacja jest niestety coraz droższa. W minionym roku wartość dopłaty Samorządu Województwa Wielkopolskiego do biletów wyniosła 280 milionów złotych, w tym roku będzie to około 320 milionów złotych” - dodał.
Nowy tabor ma być przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażony w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS/ETCS), a dostęp do składów zapewnią po dwie pary drzwi na stronę każdego wagonu.
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał, że pierwsze pociągi, o napędzie spalinowym, Samorząd Województwa Wielkopolskiego kupił ponad dwadzieścia lat temu w ZNTK Poznań.
„Obecnie Województwo Wielkopolskie jest właścicielem 74 pojazdów, z czego 25 to spalinowe szynobusy, a 49 to elektryczne zespoły trakcyjne. Nasze pojazdy z Pesy Bydgoszcz charakteryzują się niską awaryjnością i są cenione przez pasażerów” – zaznaczył wicemarszałek Jankowiak.
UMWW dodał, że zgodnie z umową, wykonawca ma dostarczyć pojazdy w dwóch etapach - pierwsze dwa pociągi mają trafić do Wielkopolski w terminie do 30 miesięcy od dnia podpisania umowy, a kolejne dwa - w ciągu 34 miesięcy. Nowe pojazdy objęte zostaną 72 miesięczną gwarancją.
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.01.2023, 16:00 |
Źródło informacji | Serwis Samorządowy PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |