Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Wmurowano kapsułę czasu na budowie nowego mostu kolejowego w Przemyślu

11.07.2023, 17:00aktualizacja: 12.07.2023, 09:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

UMWP
UMWP
Nowy most kolejowy na trasie Kraków - Medyka powstaje w Przemyślu. Obiekt zostanie wybudowany między 100-letnimi zabytkowymi przęsłami, które już zostały przesunięte na miejsce docelowe. Koszt całej inwestycji wynosi 65 mln zł netto, z czego dofinansowanie unijne to ponad 54 mln zł. W sobotę przy moście wmurowano kapsułę czasu.

W sobotnie przedpołudnie w strukturę powstającej przeprawy została wmurowana kapsuła czasu. Na umieszczonym w niej dokumencie podpisy złożyli politycy, samorządowcy i przedstawiciele PKP PLK. Do wnętrza kapsuły trafiły także zdjęcia z uroczystości oraz sobotnie wydania dwóch gazet i pismo z przedstawioną po krótce historią mostu.

„Dzięki tej inwestycji możliwy będzie sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym. Przebudowa przeprawy, poza tym, że da na wiele kolejnych lat bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie, która jest niezwykle oblegana, pozwoli także na wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym, bardzo korzystnie wpływając na zmianę systemu komunikacyjnego w Przemyślu” – podkreślał wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch.

Cały projekt budowy nowego mostu kolejowego w Przemyślu na linii kolejowej nr 91 wart jest prawie 65 mln złotych netto. Kwota dofinansowania unijnego wynosi netto ponad 54 mln złotych ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Prace na moście rozpoczęto w listopadzie 2022 roku. Zabytkowe przęsła zostały przesunięte i posadowione na nowe, docelowe podpory. Między tymi konstrukcjami budowana jest nowa przeprawa. Są już nowe przyczółki, kolejne roboty obejmują filary, m.in. zbrojenia i wykonanie ław fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2 - od strony Medyki, scalane są elementy docelowych konstrukcji obiektu. Wykonanie by-passu, umożliwia prowadzenie ruchu kolejowego w trakcie budowy. Zgodnie z planami w listopadzie br. ma zostać oddany do ruchu jeden nowy tor do ruchu pociągów, a w grudniu drugi.

Jedna ze starych nitek przeprawy zostanie zaadaptowana na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Na drugiej starej nitce mostu Muzeum Ziemi Przemyskiej będzie organizowało wystawy.

Pod mostem przebudowane zostaną również drogi. Prace wyeliminują ograniczenia w ruchu drogowym. Dzięki temu korzystnie zmieni się system komunikacji w Przemyślu. Zrealizowanie prac drogowych przewidziano w pierwszym kwartale 2024 r.

Most kolejowy w Przemyślu – o konstrukcji kratownicowej, położony między stacjami Przemyśl Główny i Przemyśl Zasanie, przez który przebiega linia kolejowa nr 91 z Krakowa do Medyki, powstał w 1860 roku, w ramach budowy linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem. W obecnej postaci istnieje od 1891 roku. Projekt przeprawy powstał w biurze konstrukcyjnym inżyniera Gustave’a Eiffela, twórcy paryskiej Wieży Eiffla.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.07.2023, 17:00
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ